اوضاع و احوال این روزهای بورس از نگاه یک کارشناس/رضاپور: رفتار تصمیم گیران ابهامات بازار را افزایش داده است

    کد خبر :874570
بازار سرمایه

«بازتاب»؛ زهره علامی- بازار سرمایه با شاخص یک میلیون و 397 هزار و 357 واحد هفته جاری را به پایان رساند و در حال حاضر به محدوده یک میلیون و 400 هزار واحدی رسیده است، در این میان تقاضا هم در جریان معاملات روزهای اخیر کمی تقویت شده اما همچنان شاهد ورود پول‌های تازه به بازارسهام نیستیم.

بهبود شاخص کل بورس طی نخستین هفته دی ماه در شرایطی است که براساس گزارش ها عملکرد بازار سرمایه در پاییز نسبت به تابستان بهتر بود، در این شرایط و با توجه به اینکه پیش بینی ها خبر از رشد اقتصاد جهان در سال آینده میلادی می دهد چشم‌انداز بورس تهران در هفته های آتی مثبت ارزیابی می شود.

شواهد حکایت از آن دارد که با افزایش تقاضا طی روزهای اخیر، بورس از خطر سقوط بیشتر نجات پیدا کرد و حالا به نظر می‌رسد که شرایط برای بهبود بازار سرمایه نسبت به گذشته بهتر شده است.

البته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که حمایت دولت از بازار سرمایه موجب شده که شاخص‌‌‌های بورسی فقط در ظاهر وضعیت مناسب‌‌‌تری را نسبت به گذشته داشته باشند و شرایط بازار سهام تغییری نکرده است.

بورس در هفته ای که گذشت 

در معاملات روز چهارشنبه بورس، 8 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 2 هزار و 553 واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 397 هزار و 357 واحد رسید این درحالی است که در روز سه شنبه 7 دی ماه هم شاخص کل بورس با افتی 428 واحدی به عدد یک میلیون و 399 هزار واحد رسیده بود.

اما ششم دی ماه بازار سهام رشد 16 هزار واحدی در شاخص کل داشت، در روز یکشنبه نماگرهای بازار سهام افت کردند و شاخص کل کاهش هزار و 490 واحدی داشت، این درحالی است که در معاملات اولین روز هفته، شاخص کل بورس 26 هزار و 511 واحد رشد کرد و به فاصله 15 هزار واحدی کانال 1.4 میلیونی رسید.

در این میان و با وجود روزهای پرفراز و نشیب در بازار سرمایه به گفته کارشناسان وضعیت بورس این هفته متعادل و مثبت بود.

بازار سهام در پاییز 

در روزهای نخست پاییز، بازار سهام سبزپوش بود و شرایط نسبت به تابستان بهتر شده بود اما در نیمه دوم پاییز، ریزش در بازار شتاب ‌گرفت و پس از آن روزهای منفی بازار بیشتر از روزهای مثبت شد.

درواقع بلاتکلیفی دولت در روند قیمت‌گذاری خودرو، شوک‌‌‌‌های لایحه بودجه سال 1401 و … موجب شد که شاخص سهام در آخرین ماه پاییز افتی 5 ‌درصدی داشته باشد.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه ریزش های بورس طی آذر ماه را نتیجه رفتار تصمیم‌گیران و سیاستگذاران می داند که ابهامات در بازار را افزایش داد.

اواخر آذر ماه هم شاهد ابلاغ فرمان 10 ‌ماده‌‌‌‌‌‌‌‌ای وزیر اقتصاد بودیم که با وجود انتقادات بسیار به محتوای آن، تاحدودی ابهامات موجود در بازار سرمایه را کاهش داد، اگرچه نتواست به اندازه کافی اعتماد سرمایه‌‌‌‌گذاران و سهامداران را جلب کند.

روزهای نخست زمستان هم تحت‌‌‌‌تاثیر فرمان 10 ماده ای دولت قرار گرفت و ریزش‌‌‌‌ها متوقف و بازار با اقبال مواجه شد اگرچه همچنان نگرانی‌‌‌‌ها در بازار سرمایه دیده می شود و فعالان اقتصادی هشدار داده اند که این احتمال وجود دارد اخبار ضدونقیض درباره برجام و یا لایحه بودجه 1401 انگیزه سرمایه‌‌‌‌گذاران را که طی روزهای گذشته بهبود پیدا کرده بود، کاهش دهد.

آینده بورس در ماه های آتی

بررسی شاخص کل بازار سرمایه نشان می دهد، نماگر اصلی بازار که در پایان پاییز به کف کانال یک‌میلیون و 200 ‌هزار واحدی رسیده بود هم‌اکنون در نزدیکی کانال 1.4 میلیونی قرار گرفته است، درواقع شرایط تاحدودی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما آیا این شرایط در هفته های آتی و تا پایان سال ادامه می یابد؟

کارشناسان اقتصادی شرایط آینده بازار را وابسته به دو عامل تاثیرگذار یعنی مذاکرات احیای برجام و همچنین تصمیمات کلان اقتصادی می دانند بنابراین شرایط بورس کاملا بسته به نتایج مذاکرات و تصمیمات سیاستگذاران دارد.

علی عصاری، کارشناس بازار سهام در این باره می گوید: سیگنال‌های مثبتی که از طرف سیاستمداران مخابره شده، رفع انسداد کدهای معاملاتی خاص و حذف قانون 20 درصد(محدودیت نوسان) هم راه را برای بازار سهام باز کرده است.

عصاری اظهار می کند:درگذشته هر زمان بازار سبز می‌شد حقوقی‌ها سهام عرضه می‌کردند اما این روزها حقوقی‌ها نه تنها کمتر می‌فروشند بلکه در مقاطعی حمایت هم می‌کنند.

این کارشناس بازار سهام ادامه می دهد: اگر اخبار غیرعادی مخابره نشود پیش‌بینی می شود که رشد شاخص تا زمانی که حقوقی‌ها دست به فروش نشدند ادامه دارد و بازار تا اواسط بهمن متعادل خواهد بود.

عصاری می افزاید: اما اسفند با توجه به تسویه اعتباری‌ها و حقوقی‌ها و فروش سهام برای هزینه‌های جاری و … احتمالا ماه خوبی برای بازار نیست.

بنابراین پیش بینی می شود که بازار سرمایه تا بهمن ماه رشد متعادلی را تجربه کند اما با نزدیک شدن به پایان سال و فروش سهام برای تأمین هزینه های جاری، بازار در اسفند ماه همچون سال های گذشته شرایط خوبی را سپری نکند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید