برداشت عجیب سخنگوی دولت از رکوردشکنی فروش بلیت سفر؛ آیا واقعا توان اقتصادی مردم تقویت شده و یا خواهد شد؟!

    کد خبر :898120

علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت سیزدهم در یکی از جدیدترین اظهارات خود ضمن اشاره به افزایش حجم سفرهای نوروزی در سال جاری اینگونه نتیجه گرفته است که این رویه نشان از بازگشت توان اقتصادی مردم دارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست-به دنبال افزایش قابل توجه سفرهای نوروزی در سال جدید که البته همراه با افزایش نگران کننده شمار قربانیان تصادفات جاده ای بوده است، حالا بازار تحلیل و ارزیابی های متفاوت در مورد این اتفاق داغ شده است، مثل تحلیل و برداشت تازه و عجیبی که سخنگوی دولت از این موضوع داشته است.

علی بهادری جهرمی طی سخنانی در بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اظهار کرد: همنشینی و هماهنگی میان دستگاه‌ها در قالب ستاد سفر تصویر شفاف همدلی در مدیریت سفر نوروزی برای مردم است.

وی افزود: آمارهای افزایش سفر دلگرم‌کننده است، امیدوارم روند کاهشی تلفات هم در تصادفات تداوم داشته و به صفر برسد و این تلاش‌ها و آمارها به گونه‌ای باشد که مردم شیرینی عید را بیشتر احساس کنند.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش گفت: رکوردشکنی فروش بلیت در سفرهای نوروزی نوید آغاز چرخه اقتصادی در حوزه‌های گردشگری است که نشان از بازگشت توان اقتصادی مردم دارد.

بر اساس گزارش های رسمی اعلام شده از سوی مسولین مربوطه در سال جدید به طور متوسط روزانه چیزی حدود 2 میلیون سفر در محورهای مواصلاتی کشور انجام می شود که بیش از 95 درصد این سفرها با خودروی شخصی انجام می شود.

همچنین بر اساس همین آمار و ارقام در قیاس با مدت مشابه در نوروز سال گذشته ۴۴ درصد، ۱۷۴ درصد در مقایسه با نوروز سال ۱۳۹۹ و ۹ درصد نسبت به همین ایام نوروز در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است که البته رشد عجیب و قریب این آمار در قیاس با نوروز دو سال گذشته به دلیل لغو شدن حجم بسیار زیادی از سفرهای نوروزی مردم ناشی از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران بود.

در چنین شرایطی و مستند به آمار و ارقام می توان اینگونه برداشت کرد که اگر در سال های گذشته نیز محدودیت های کرونایی و نگرانی شهروندان از بابت شیوع ویروس کرونا نبود، بدون شک سفرهای نوروزی با حجم زیاد قابل انجام بود.

با این وجود امسال با کاهش محدودیت ها طبیعتاً حجم سفرها نیز به مراتب نسبت به دو سه سال گذشته افزایش یافته است.

از آنسو و همانطور که از آمارهای رسمی بر می آید تنها چیزی حدود 5 درصد سفرهای روزانه با سیستم حمل و نقل عمومی و از طریق فروش بلیت سفرهای نوروزی انجام شده است و مابقی سفرها با خودروی شخصی انجام شده است.

در چنین شرایطی سخن گفتن و نتیجه گیری از جنس نتیجه گیری هایی که سخنگوی دولت در تازه ترین اظهار نظرهای خود داشته است، عجیب به نظر می رسد.

به ویژه از این بابت که حتی اگر سفرهای با خودروی شخصی را نیز در کنار سفرهای از طریق سیستم حمل و نقل عمومی قرار بدهیم و اینگونه برداشت کنیم که خانواده های حاضر در سفرهای نوروزی توان اقتصادی بالایی دارند، واقعیت این است که این جمع حتی ده درصد از کل جمعیت کشور را نیز در بر نمی گیرد.

از سوی دیگر البته شاید منظور آقای جهرمی این باشد که از این طریق و با به جریان افتادن سرمایه و نقدینگی رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد که البته این مسئله نیز از این بابت که رویه موجود سال های قبل از کرونا وجود داشته و تازگی ندارد، رد می شود.

بر اساس موارد بالا به نظر می رسد یک برداشت عجیب و صد البته اشتباه از بالا بودن آمار سفرهای نوروزی در سال جدید توسط سخنگوی دولت مخابره شده است که البته امیدواریم مبنای تصمیم گیری های آتی مسولان خوش باور قرار نگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید