هدایت‌الله خادمی

برخی اهالی استان‌های جنوبی کشور ابتلا به کرونا را پنهان می‌کنند/ مراسم‌های خاکسپاری بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود/ باید به مردم برای دادن تست التماس کنیم/ بیماری با برخوردهای قبیله‌ای و محله‌ای کنترل نمی‌شود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۹:۴۱
    کد خبر :715444

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علل افزایش شیوع بیماری کرونا در جنوب کشور گفت: ما در جنوب تقریبا بیشترین فاصله را از نظر جغرافیایی با مرکز آلودگی داشتیم و باید بهتر از بقیه جاها باتوجه به دوری که داشتیم عمل می‌کردیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: به هر حال هنگامی که بیماری تازه در قم شروع شده بود و ما در خوزستان قرار داشتیم باید راهی برای مقابله پیدا می‌کردیم چرا که ما ۱۲۰۰ کیلومتر با آن‌جا فاصله داشتیم. بنابراین باتوجه به شرایط ابتدایی بیماری ما در جنوب می‌توانستیم اقدام کنیم.

وی ادامه داد: سوالی که مطرح می‌شود این است که بیماری چگونه از قم به باغ ملک خوزستان، دزفول و مسجد سلیمان رسید؟ مشخص است برخی مسئولین سیستماتیک عمل نکردند و مسائل را محلی و قبیله‌ای حل کردند. حتما به خاطر دارید یک روز قوانین را سفت و سخت می‌گرفتند روز دیگر آزاد می‌کردند مشخص است که این‌گونه نمی‌توان با چنین بیماری مقابله کرد.

خادمی تاکید کرد: هنگامی که برای یک بیماری مانند کرونا تصمیم‌گیری می‌شود باید به یک نتیجه مشخص دست پیدا کنیم؛ بنابراین اگر قرنطینه صورت می‌گیرد، محدودیت ایجاد می‌شود، مدارس و ادرات را تعطیل می‌کنند این نشان‌دهنده آن است که ویروس در آن منطقه در حال انتشار است. سوال اینجاست آیا نتیجه‌گیری حاصل شده بود که دوباره رفت و آمدها از سر گرفته شد؟ قرنطینه و محدودیت‌ها برداشته شد؟

وی ادامه داد: وضعیت امروز جنوب نتیجه تصمیمات نادرست ما است. در برخی از مناطق باید به مردم برای تست دادن التماس کنیم، زیرا سعی می‌کنند این بیماری را پنهان کنند.

نماینده مردم باغملک و ایذه تاکید کرد: مردم در برخی از نقاط جنوب فکر می‌کنند این بیماری از نظر اخلاقی و حیثیتی بد است بنابراین آن را پنهان می‌کنند و نمی‌گویند که اعضای خانواده‌شان به آن مبتلا شده‌اند.

وی گفت: حتما شنیدید که گرفتن مراسم خاکسپاری در این روزها ممنوع شد اما در مناطق جنوب این مراسم همچنان پر رونق و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

خادمی ادامه داد: مسئولان فقط می‌گویند گرفتن مراسم خاکسپاری ممنون است اما هنگامی که مردم این مراسم را بر پا می‌کنند هیچ برخوردی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: حاکمیت باید در مواقعی که مردم نمیتوانند تصمیم بگیرند سفت و سخت بایستد و تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک افزود: امروز مناطق جنوب را قرمز اعلام کردند امیدواریم بتوانند کنترل کنند، چرا که اگر هوا گرم‌تر شود کنترل این بیماری سخت‌تر خواهد شد.

وی درباره این‌که گفته شد برداشتن محدودیت‌های رفت و آمدی و قرنطینه برای این است که از مشکلات معیشتی جلوگیری شود، گفت: اصلاً چنین چیزی قابل قبول نیست. بله یک‌سری کارگر هستند و روزانه باید بروند کار کنند و با درآمد روزانه‌شان نان و زن بچه شان را دربیاورند اما کشوری که ۸ درصد منابع دنیا را دارد نمی‌تواند یک ماه حقوق این کارگران را پرداخت کند تا بیماری کنترل شود؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک کارگر بین پنجاه تا صد هزار تومان روزانه درآمد دارد اگر دولت و حاکمیت بخشی از آن را تامین می‌کرد او در خانه می‌ماند و شاید ما امروز با شیوع بیماری مواجه نبودیم. و یا اگر از خانواده‌ها تعهد گرفته می‌شد که مراسم نگیرند امروز تا این حد نگران موج دوم و سوم نبودیم.

وی تاکید کرد: باید برای مقابله با بیماری سیستماتیک عمل کنیم با سیستم‌های محلی و فامیلی نمی‌شود بیماری را کنترل کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید