برای تزریق “دوز سوم” واکسن کرونا تا کی فرصت داریم؟

    کد خبر :879475
برای تزریق "دوز سوم" واکسن کرونا تا کی فرصت داریم؟

یک متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه برای هر یک از انواع واکسن مهلت معینی برای تزریق دوز سوم وجود دارد، گفت: در صورت عدم به موقع تزریق دوز سوم، سطح ایمنی ایجاد شده ناشی از دوزهای قبلی به شدت پایین خواهد آمد.

محمدحسین زمانیان در گفت و گو با ایسنا، در خصوص مهلت زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: برای انواع واکسن کرونا توصیه می شود افراد حداقل سه ماه بعد از تزریق دوز دوم، نسبت به تزریق دوز سوم اقدام کنند.

وی افزود: دوز سوم یا دوز یادآور نقش موثری در پایداری ایمنی ناشی از واکسن کرونا در بدن افراد دارد.

زمانیان گفت: دوز سوم یا یادآور همانطور که از نامش پیداست موجب یادآوری مشخصات ویروس کرونا به سیستم ایمنی بدن شده و به نوعی سیستم ایمنی بدن را علیه کرونا تحریک می کند.

وی افزود: به دنبال تحریک سیستم ایمنی، در صورت مواجه افراد با ویروس کرونا، سیستم ایمنی بدن مقاومت و آمادگی لازم را در برابر این ویروس دارد.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه مهلت زمان معینی برای تزریق دوز سوم کرونا وجود دارد، گفت: برای واکسن های برکت و سینوفارم که از نوع ویروس کشته شده هستند نهایت مهلت برای تزریق دوز سوم حدود چهار ماه است.

زمانیان خاطرنشان کرد: این زمان برای افرادی که واکسن آسترازینکا تزریق کرده اند می تواند تا شش ماه هم ادامه یابد.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: بعد از این زمان سطح ایمنی بدن افراد در صورت عدم تزریق دوز سوم به شدت پایین خواهد آمد.

زمانیان گفت: این کاهش سطح ایمنی می تواند بدن را به روزهای پیش از تزریق واکسن برگردانده و خطر ابتلا به کرونا را تشدید کند.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: افرادی که دوز سوم را تزریق نکرده اند و مدت آنها برای تزریق این دوز به پایان رسیده است، نه تنها خود در معرض خطرند، بلکه می توانند موجب تشدید زنجیره شیوع این بیماری در سطح جامعه عمل کنند.

زمانیان گفت: یکی از اهداف تزریق واکسن قطع زنجیره انتقال ویروس است و اگر افراد از این امر امتناع کنند، مجددا شاهد گسترش شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید