بدهی ١٠٠ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی

    کد خبر :1025523
بدهی دولت صندوق توسعه ملی

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفته، در حال حاضر صندوق ١٠٠ میلیارد دلار از دولت طلب دارد که پیشنهاد داده شده، برای باز پس‌گیری این طلب با مدل جدید سرمایه‌گذاری IHOPE در برخی از طرح‌ها به ویژه میادین نفتی حضور داشته باشد و این مجوز در برنامه هفتم به صندوق داده شد.

مهدی غضنفری – مدیرعامل صندوق توسعه ملی – در نشست خبری امروز (یکشنبه – 16 مهر)، با بیان اینکه پس از دو سال حضور وی در صندوق گزارش عملکرد صندوق باید به مردم ارائه شود، اظهارداشت: با توجه به شعار سال و در راستای اجرای سیاست دولت سیزدهم، صندوق اهداف تعیین شده را محقق می‌کند که در راس آن تحقق نرخ رشد ٨ درصدی است. از این رو تغییراتی در سازوکار اجرایی صندوق در دستور کار قرار گرفته‌ است.

وی ادامه داد: مجلس در دو موضوع به کمک صندوق آمد که یک موضوع ورود صندوق به طرح‌ها و سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها است و این موضوع در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است. مورد دیگر موافقت با مدل تهاتر مطالبات صندوق در برنامه هفتم است. در حال حاضر صندوق ١٠٠ میلیارد دلار از دولت طلب دارد که پیشنهاد دادیم برای باز پس‌گیری این طلب صندوق با مدل جدید سرمایه‌گذاری IHOPE در برخی از طرح‌ها به ویژه میادین نفتی حضور داشته باشد که این مجوز در برنامه هفتم به صندوق داده شد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: با تحلیل تجربه‌های ١٠ سال گذشته صندوق به این نتیجه رسیدیم که باید تغییر روش داشته باشیم و صندوق تصمیم گرفت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیارد دلار نوعی مشارکت و سرمایه‌گذاری را پیشنهاد دهد و از این رو باب تغییر رویه باز شد.

وی ادامه داد: در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد و صندوق می‌تواند با مدل IHOPE وارد این پروژه‌ها شود و این یک مدل برون سپاری است. تاکید می‌کنم ما نهاد مالی هستیم و وارد حفاری میادین نخواهیم شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: ابهاماتی ایجاد شد که ایا صندوق می‌خواهد بنگاه‌دار شود و کارمندهای بیشمار داشته باشد اما اعلام می‌کنم که صندوق وارد بنگاه‌داری نمی‌شود و بنگاه‌داری سم و سیاه‌چاله می‌دانیم و در همین ساختمان با ١٠٠ کارمند این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام می‌دهیم.

دیگر به بخش نیروگاهی وام نمی‌دهیم

غضنفری با اشاره به گزارش ١٠ سال گذشته و تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق توسعه ملی که با عدم باز پرداخت مواجه شده گفت: در یک دهه گذشته صندوق ۶۴ طرح نیروگاهی با ٣.٧ میلیارد دلار تسهیلات پشتیبانی کرد اما از این رقم فقط ١٠٠ میلیون دلار از اقساط وصول شده و ١.١ میلیارد دلار معوق است و مابقی هم هنوز سررسید نشده و با این روش دیگر به بخش نیروگاهی وام نمی‌دهیم.

وی افزود: همچنین به ۵۶ طرح طرح نفت و گاز ١۶.۵ میلیارد دلار تسهیلات ارائه دادیم که تنها ١.٢ میلیارد دلار آن بازگشته و در این بخش هم ١٠ میلیارد دلار معوق شده‌ است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق در سایر طرح‌ها هم معوقاتی دارد و در ١٠ سال گذشته ٣٧۴ طرح را پیشتیانی کرده و ٣۶ میلیارد دلار به این پروژه‌ها اختصاص داده اما تنها ۵ میلیارد دلار بازگشته و ١٣ میلیارد دلار معوق شده‌است.

غضنفری با تاکید بر اینکه شیوه‌های گذشته منجر به بازگشت تسهیلات ارائه نشده و با این روش توسعه محقق نمی‌شود در حالیکه صندوق وظیفه توسعه را دارد، گفت: وقتی می‌گوییم تسهیلات صندوق را بازگردانید می‌گویند صندوق مانع از تولید شده در حالی که این ارقام باید به صندوق‌ها برگردد تا امکان ارائه تسهیلات به سایر پروژه‌ها باشد و اگر این تسهیلات برمی‌گشت، می‌توانستیم در پروژه های بعدی آب و برق و …. سرمایه‌گذاری کنیم و امروز ناترازی در آب و برق نداشته باشیم.

او با اشاره به مدل جدید سرمایه‌گذاری صندوق در طرح و پروژه‌ها گفت: از این پس با مدل IHOPE وارد پروژه‌ها و تامین منابع می‌شویم اما تاکید می‌کنم این به معنای بنگاه‌داری نیست و در اساسنامه هم این موضوع آمده و در تضاد با اساسنامه نیست. در بند «ت» اساسنامه و تشریح وظایف هیات عامل آمده که هیات عامل باید پیشنهاد سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور را به هیات امنا ارائه دهند و از گذشته این پنجره در اساسنامه وجود داشت و ما آن را را باز کردیم.

غضنفری تاکید کرد: توجه داشته باشید عدد درشت کشور از پول‌های آزاد شده ۶ میلیارد دلار است اما صندوق تنها در بخش‌سازی پروژه‌ها ١٣ میلیارد دلار معوق دارند که باید آزاد شود. البته در این روش جدید مدل سرمایه‌گذاری، نمی‌خواهیم ارائه تسهیلات را متوقف کنیم و اما ریسک آن را کاهش می‌دهیم.

ایلنا

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید