جنگ احتمالی روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر دنیای سیاست/ ایران کجای تنش روسیه و اوکراین قرار دارد؟

    کد خبر :887562

 مشکل روسیه و اکراین و احتمال حمله روسیه به این کشور در روزهای اخیر از جمله مسائل مهم دنیای سیاست بوده است که زمینه اصلی آن رقابت های ایالات متحده و ناتو از یک سو و روسیه از سو دیگر است. در حالی که غرب تلاش دارد چین را وارد موضوع اوکراین کند تا به عنوان میانجی عمل کند، چین در کنار روسیه نسبت به گسترش ناتو به شرق اعتراض دارد.

«بازتاب» سعادت شریفی پور- جمهوری اسلامی ایران نیز از یکجانبه گرایی ایالات متحده رضایت ندارد و از گسترش ناتو به شرق استقبال نمی کند اما در طرف مقابل بر شعار نه شرقی و نه غربی پایند مانده است و از درگیری و تنش حمایت نکرده است. در همین حال می توان جمهوری اسلامی ایران را برنده بحران کنونی اوکراین دانست، از طرفی فشارهای ایالات متحده و ناتو بر روسیه و چین باعث شده است یک بلوک بندی شکل گیرد که در آن روسیه و چین در کنار یکدیگر قرار گرفته و با توجه به نوع روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده زمینه همکاری روسیه و ایران بیش از پیش فراهم آید. در همین راستا «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه پیش از سفر آقای رئیسی به روسیه اشاره کرده است که روسیه تلاش دارد ناتو و غرب را از کشورهایی که پیش از این جزئی از اتحاد شوروی بوده اند دور نگه دارد و رفتار غرب ایران، روسیه و چین را در کنار یکدیگر قرار می دهد همکاری های آن ها را افزایش خواهد داد.

در حالی که امید به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در وین افزایش یافته است و قیمت نفت متاثر این امیدواری رو به کاهش می رفت، احتمال درگیری در اوکراین بازارهای نفت را تحت تاثیر قرار داده است شبکه خبری «الجزیره» در این باره آورده است که بحران روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت نفت شده است و این موضوع باعث جسارت بیشتر پوتین شده است، این شبکه خبری تاکید دارد که درگیری های گذشته نشان دهنده همبستگی قوی بین قیمت بالای نفت و تمایل روسیه برای حمله به همسایگانش است در میان تنش های تاریخی بین روسیه و اوکراین و موضوعات ژئوپلتیکی که در حال حاضر بین مسکو و غرب در حال آشکار شدن است، نقش نفت خام در روغن کاری کردن چرخ دنده های درگیری غیرقابل انکار است.

این شبکه خبری افزوده است: در طول دو حمله نظامی روسیه به همسایگان شوروی سابق خود در جنگ اوت 2008 در گرجستان قیمت نفت شاهد صعود بود و در حال حاضر دوباره در روز جمعه قیمت نفت در بالاترین حد در هفت سال گذشته رسید، این دستاورد خزانه مسکو را پر می کند و ممکن است کرملین را با احساس مصونیت از تهدید تحریم های بیشتر غرب مواجه کند.

افزایش قیمت نفت توان روسیه برای جنگ و همچنین مقابله با تحریم های احتمالی غرب را افزایش می دهد در کنار این عامل کاهش نفوذ دلار در معاملات بین المللی به روسیه کمک خواهد کرد تا فشارهای اقتصادی کمتری را تحمل کند. عضویت روسیه در اوپک پلاس نقش آفرینی این کشور در بازار جهانی نفت را افزایش داده است و توان آن در تعیین قیمت نفت بارزتر شده است.

روزنامه «گاردین» از تماس یک ساعته بایدن و پوتین خبر داد و از آن به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از حمله به اوکراین یاد کرده است، این تماس صبح امروز شنبه انجام شده است این در حالی است که آلمان در حال خارج کردن اتباع خود از اوکراین است و رئیس جمهور فرانسه نیز با پوتین در رابطه با نزدیک شدن نیروهای روسیه به مرزهای اوکراین گفتگو کرده است.

در پایان باید تاکید کرد که افزایش تنش ها بین روسیه و اوکراین افزایش قیمت نفت را به همراه خواهد داشت و همچنین ایران، روسیه و چین را برای همکاری با یکدیگر در یک دسته قرار می دهد که هر دو مورد برای جمهوری اسلامی ایران که از سوی غرب تحت تحریم است کمک کننده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا گفت:

    ایران، دربست در اختیار روسیه ولی مخالف جنگ!

دیدگاهتان را بنویسید