با فرد معتاد خانواده چطور برخورد کنیم؟

    کد خبر :219410

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ، رفتار اطرافیان را در روند ترک معتادان بسیار موثر خواند و گفت: یکی از علل بازگشت معتادان به مصرف موادمخدر بازخوردها و رفتاری است که از اطرافیان به ویژه بستگان نزدیکشان می‌بینند که در نهایت منجر به شکست در ترک می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن موسوی چلک درباره رابطه بین “اعتیاد و خشونت” در افراد گفت: ما با پدیده‌ای به نام اعتیاد مواجه هستیم که پیامدهای متعددی در جامعه دارد و خشونت، طلاق، همسر آزاری و کودک آزاری از جمله این پیامدها هستند.

وی با بیان اینکه خشونت تنها آزار جسمی نیست، گفت: اعتیاد پدر یا مادر می‌تواند باعث تحقیر فرزند شود مثلا فرزند خجالت می‌کشد که پدر معتادش را دوستان و مربیانش در مدرسه ببیند یا وقتی پدر نسبت به خواسته‌های منطقی فرزند و همسر بی‌تفاوت می‌شود که همه نمونه‌ای از خشونت‌هایی هستند که معمولا کمتر به آنها توجه می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی افزود: وقتی به مهمانی می‌رویم و حاضر نیستیم پدر یا مادر یا بستگان معتاد خود را به همراه ببریم و یا اینکه فرد معتاد را در یک جاهایی به عنوان نقطه ضعف خود قلمداد می‌کنیم همه و همه از عوامل آزار افراد می‌باشند.

به گفته موسوی در اکثر پژوهش‌هایی که انجام شده است، نشانه‌هایی از رابطه مستقیم “اعتیاد با طلاق، همسرآزاری و کودک آزاری” وجود دارد.

وی ادامه داد: معمولا بخشی از رفتار خشونت‌آمیز فرد معتاد به رفتار اطرافیان بستگی دارد اما بیشتر این خشونت بستگی به رفتار خود فرد معتاد دارد، این خشونت‌ها جزو عوامل اجتناب‌ناپذیر اعتیاد است، در اکثر مواقع در اثر دیر رسیدن مواد مخدر به فرد معتاد، وی کنترل رفتاری و گفتاری خود را از دست می‌دهد و به رفتار خشونت‌آمیز دست می‌زند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با تاکید بر اینکه رفتار اطرافیان در روند ترک معتادان بسیار موثر است، گفت: نکته مهمی که در رابطه با رفتار اطرافیان با معتادان وجود دارد این است که بسیاری از معتادان بارها به سمت ترک می‌روند اما دوباره به سمت مخدر کشیده می‌شوند، درواقع بازخوردها و رفتار غلط اطرافیان منجر به شکست در ترک فرد معتاد شده است.

موسوی چلک با تاکید بر اهمیت آموزش سلامت روان در جامعه گفت: خانواده‌های معتادان به ویژه همسر، مادر، پدر باید اعتیاد را بشناسند و با عوارض آن آشنا شوند، کنترل خشم را یاد بگیرند و رابطه‌های بین فردی را بیاموزند، مهارت‌های مقابله با مشکلات را یاد بگیرند، این موارد کمک می‌کند خانواده بتواند رفتار بهتری با معتاد داشته باشد و راه‌های بازگشت به زندگی دوباره برای فرد معتاد بیشتر مهیا شود، همچنین خانواده با درک شرایط فرد معتاد در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر وی بیان کرد: خیلی خوبه خانواده‌هایی که مصرف‌کننده موادمخدر دارند با گروه‌هایی که به طور جمعی برای مقابله با اعتیاد کار می‌کنند آشنا شوند و از طریق آنها اطلاعات کسب کنند و با کمک آنها برای بهبود فرد معتادشان تلاش کنند و بدانند فقط خودشان درگیر این آسیب نیستند و خانواده‌های دیگری هم مانند آنان گریباگیر این آسیب بوده‌اند اما توانستند با آن مقابله کنند.

موسوی‌چلک گفت: خانواده‌ها با صحبت کردن با این افراد می‌توانند تخلیه روانی شوند واز تجارب آنان برای بهبود این آسیب استفاده کنند و احساس بهتری به زندگی داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید