کارشناس اقتصاد در گفت و گو با «بازتاب»:

با طرح صیانت نمی‌توان به مردم خدمت کرد/ طرح صیانت کسب و کارهای دیجیتالی را زمین می‌زند

    کد خبر :889885
کسب و کار مجازی

در شرایطی که گمانه زنی های ضد و نقیضی درباره اصلاح کلیات طرح صیانت بر فضای مجازی مطرح شده است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند که تصویب و اجرای این طرح، تبعات منفی گسترده ای بر کسب و کارهای مجازی و دیجیتال دارد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- شواهد حکایت از آن دارد که تاکنون هیچ یک از طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس شورای اسلامی به اندازه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با واکنش منفی اقشار مختلف جامعه مواجه نشده است، چندی پیش و پس از جدی شدن این طرح، بیش از یک میلیون‌و صد هزار نفر از مردم با امضای نامه‌ای، خواستار لغو بررسی طرح صیانت از رئیس مجلس شورای اسلامی شدند.

انتظار می رود که تصویب و اجرای طرح صیانت علاوه بر تبعات منفی اقتصادی، از لحاظ حقوقی و اجتماعی هم آسیب هایی را به همراه داشته باشد، درواقع این طرح علاوه بر اینکه حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و اصول متعدد قانون اساسی را هم نقض می کند، مداخلات بسیاری در شئون مختلف زندگی مردم دارد و بسیاری از نخبگان را به مهاجرت، ترغیب می کند.

ضمن اینکه شاهد بی‌ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی،کاهش سرمایه‌گذاری، ناامنی در اقتصاد دیجیتال و … هم خواهیم بود. ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، درباره تبعات تصویب و اجرای طرح صیانت بر فضای مجازی بر کسب و کارهای دیجیتال به بازتاب می گوید: با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور، باید بسترها برای فعالیت بهتر کسب و کارهای دیجیتال و مجازی فراهم شود و به تبع آن حجم رفت و آمدها کاهش یابد، بنابراین تصویب چنین طرحی و ایجاد محدودیت در فعالیت های مجازی منطقی به نظر نمی رسد.

بهادرانی می افزاید: هنوز به طور دقیقی درباره بندهای طرح صیانت اطلاع رسانی نشده است اما اگر یکی از تبعات آن، کاهش سرعت اینترنت باشد این موضوع به نفع اقتصاد کشور نیست، البته نمی توان آسیب های اجتماعی فضای مجازی را نادیده گرفت اما نمایندگان مجلس باید تمام جنبه های تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی در حوزه های حقوقی، اقتصادی و اجتماعی را در نظر بگیرند. 

او ادامه می دهد: باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا با روش های دیگری می توان میزان آسیب های اجتماعی و سیاسی فضای مجازی را کاهش داد تا با تصویب و اجرای طرح صیانت، شاهد تبعات منفی اجرای این طرح بر کسب و کارهای دیجیتال نباشیم.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، اظهار می کند: به نظر می رسد که با اجرای طرح صیانت بر فضای مجازی نمی توان به مردم خدمت کرد و اثرات اجرای این طرح باید بیش از این مورد بررسی قرار گیرد و برنامه ریزی جامع تری درباره آن انجام شود.

به گفته بهادرانی، سلیقه ای برخورد کردن با طرح صیانت کسب و کارهای دیجیتال را زمین می زند. ضمن اینکه اهداف مورد نظر برنامه ریزان را هم محقق نمی کند.

ضربه به شاغلان اینستاگرامی

اما در شرایطی که اقتصاد کشور با نرخ تورم بالا، رشد اقتصادی پایین و … روزهای نامطلوبی را سپری می کند و بسیاری از مشاغل تحت تاثیر تحریم ها، شیوع کرونا و سیاست های نادرست اقتصادی تعطیل شده اند، کمیسیون تخصصی مجلس با تصویب طرح صیانت، علاوه بر افزایش فشار بر شاغلان فضای مجازی، ضربه ای کاری هم به بدنه نحیف کسب‌وکارهای دیجیتال وارد می کند.

در حال حاضر بسیاری از شاغلان کسب‌وکارهای تعطیل‌شده برای کسب درآمد سراغ فضای مجازی رفته اند و تأمین معاش آنها وابسته به اینترنت است و پیش بینی می شود که با تصویب طرح صیانت، نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یابد.

به گفته عضوهیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب و کارهای مجازی، در حال حاضر تعداد افراد شاغل در اینستاگرام تا قبل از شیوع بیماری کرونا 150 تا 200 هزار نفر بود که بعد از کرونا این رقم به بیش از 300 هزار نفر رسیده است که تصویب و اجرای این طرح به ضرر این افراد خواهد بود.

البته بهارستانی ها از تصویب و اجرای طرح صیانت دفاع می کنند و معتقدند که این طرح ضربه ای به فعالیت های اقتصادی مجازی نمی زند، محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: این طرح نمی‌خواهد فضای رسانه‌ای و کسب و کارها را محدود کند.

اما کارشناسان معتقدند که اجرای طرح صیانت آسیب جبران ناپذیری به کسب و کار دیجیتال و اقتصاد کشور وارد می کند و در شرایط کنونی هم امکان اجرای طرح صیانت وجود ندارد، درواقع بیشتر اپلیکیشن‌های داخلی ظرفیت و توان نیازهای مخاطبان در زمینه کسب و کارهای دیجیتال را ندارند.

اگرچه تجربه ثابت کرده است که اگر اپلیکیشن های داخلی به خوبی خدمات ارائه دهند مردم از آنها استفاده می کنند، همانطور که اکنون افراد زیادی از تاکسی‌های اینترنتی یا اپلیکیشن‌های مسیریابی داخلی استفاده می‌کنند چون سرویس‌های خوبی ارائه می‌دهند اما در حال حاضر اپلیکیشن های ایرانی ظرفیت سرویس دهی ندارند بنابراین تا قبل از بسترسازی مناسب برای اجرای طرح صیانت ، عملیاتی شدن آن می تواند تبعات منفی گسترده ای به اقتصاد کشور وارد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید