با این وام ناچیز فکر خرید مسکن را از سر بیرون کنید!

    کد خبر :888650
مسکن

«بازتاب»؛ زهره علامی- بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر متوسط قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن به 162 هزار و 925 تومان رسیده است، بنابراین زوجین تهرانی برای دریافت امتیاز وام 480 میلیون تومانی باید 78 میلیون و 204 هزار تومان هزینه کنند که نزدیک به یک ششم از مبلغ وام است.

البته متوسط قیمت هر برگ اوراق در شهریور ماه امسال حدود 50 هزار تومان بود اما قیمت آن طی پنج ماهه گذشته روند صعودی داشته و سه برابر شده و به بالای 162 هزارتومان رسیده است.

در واقع پس از افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق، تقاضا برای دریافت وام رشد کرد و به نظر می‌رسد همین مساله در رشد قیمت این نوع وام موثر بوده است تا جایی که از شهریورماه تاکنون قیمت هر برگه اوراق بیش از سه برابر رشد کرد و حالا به مانعی برای استفاده از این وام تبدیل شده است.

شرایط تسهیلات مسکن

از اردیبهشت ماه سال 97 و همگام با جهش قیمت مسکن، افزایش سقف و تنوع دهی به تسهیلات مربوط به بخش مسکن یکی از ابزارهای دولت برای حمایت از طرف تقاضا بود که در این میان تسهیلات از طریق امتیاز اوراق، به نوعی مناسبترین وام برای خانه دار شدن محسوب می‌شد.

اما در حال حاضر، دریافت تسهیلات از طریق امتیاز اوراق، چندان به صرفه نیست چون هم قیمت اوراق افزایش چشمگیری داشته  و هم اینکه شرایط بازپرداخت این تسهیلات سخت است و هم اینکه با توجه به گرانی مسکن، این وام نمی تواند سهم مناسبی از خرید یک واحد مسکونی را پوشش دهد.

مثلا در تهران سقف این وام برای زوجین 400 میلیون تومان است که همراه با وام 80 میلیون تومانی جعاله، 480 میلیون تومان می شود اما یک ششم این وام برای خرید اوراق هزینه می شود.

این وام برای مراکز استان ها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر 320 میلیون تومان به اضافه 80 میلیون تومان وام جعاله است که کل آن 400 میلیون تومان می شود و در سایر مناطق شهری، وام اوراق برای زوجین 240 میلیون تومان است که با تسهیلات جعاله، 320 میلیون تومان می شود که بخش قابل توجهی از این وام برای خرید اوراق می رود.

نکته دیگر مربوط به شرایط این وام است، نرخ سود 17.5 درصد و مدت بازپرداخت وام 400 میلیونی 12 سال و تسهیلات 80 میلیونی جعاله 5 سال است، اقساط ماهیانه وام 480 میلیون تومانی هم حدود 8.6 میلیون تومان است که رقم بالایی بوده و بازپرداخت آن سخت است ضمن اینکه و وام گیرنده باید مدارکی به بانک ارائه کند که ثابت کند توانایی پرداخت اقساط را دارد.

مورد بعدی مربوط به گرانی مسکن و تأمین سهم کمی از هزینه های خرید واحد مسکونی است، درواقع با توجه به جهش قیمت مسکن در سه سال گذشته و تداوم آن، وام 480 میلیونی در تهران و مبالغ دیگر در شهرستان ها نمی تواند کمک قابل توجهی به خریداران کند. 

بررسی قیمت مسکن در پایتخت

اگر زوجین بتوانند وام 480 میلیون تومانی اوراق تسهیلات مسکن را دریافت کنند، حدود 80 میلیون آن برای خرید اوراق می رود و فقط 400 میلیون آن باقی می ماند، حالا سوال این است که 400 میلیون تومان، چه میزان از سهم خرید یک خانه را پوشش می دهد؟

براساس آخرین گزارش مرکز آمار قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت 32 میلیون و 940 هزار تومان است یعنی 400 میلیون تومان هزینه خرید حدود 12 متر از یک خانه را تأمین می کند بنابراین کمک چندانی به خریداران نمی کند.

البته برخی کارشناسان بازار مسکن معتقدند که وام زوجین سهم خوبی از خرید یک خانه را تأمین می کند بنابراین چند فایل خرید خانه در مناطق جنوبی تهران را مورد بررسی قرار می دهیم تا صحت این موضوع را بررسی کنیم.

مثلا یک واحد مسکونی 47 متری 25 ساله در بریانک تهران، 760 میلیون تومان قیمتگذاری شده است، یا یک آپارتمان 46 متری در منطقه آهنگ تهران با سن بنای 18 سال، 820 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

همچنین یک واحد مسکونی 43 متری در خیابان سلسبیل تهران که سال ساخت آن برای سال 82 است، 805 میلیون تومان فروخته می شود. یک واحد آپارتمانی 37 متری با عمر بنای 20 سال در منطقه نواب 660 میلیون تومان، قیمت گذاری شده است.

نگاهی به قیمت مسکن در پایتخت حکایت از آن دارد که حتی در صورت دریافت وام با امتیاز اوراق، متقاضیان قادر به تأمین هزینه های خرید یک واحد مسکونی کوچک متراژ در مناطق جنوبی پایتخت با عمر بنای زیر 10 سال نیستند و فقط باید به دنبال خرید واحدهایی زیر 45 مترمربع و با سن بالای 20 سال در این مناطق باشند و این وام هم فقط حدود 50 درصد هزینه های خرید این گونه واحدها را پوشش می دهد و پس از چند سال به دلیل بالارفتن عمر بنا، فروش این واحدها و تعویض آن بسیار سخت خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید