با اینترنت استارلینک می توان در کمتر 1 دقیقه فیلم دانلود

  • آرشیو
  • یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۳
    کد خبر :834517

همانطور که می‌دانید استارلینک اینترنت ماهواره‌ای است که این روزها سروصدا بسیاری کرده و بخصوص در کشورمان که به دنبال اینترنت پرسرعت هستند تا بتوانند تجربه کاربری بهتری را در فضای مجازی کسب کنند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار–گزارش جدید یک وبسایت مشهور تست سرعت موسوم به Speedtest ادعا می‌کند که اینترنت شرکت SpaceX تعریف جدیدی از سرعت را ارائه خواهد داد. SpaceX یک شرکت فناوری اکتشاف فضایی است و ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا سرپرستی آن‌را بر عهده دارد. بر اساس اعلام وبسایت Speedtest، سرعت سرویس اینترنت ماهواره‌ای شرکت SpaceX موسوم به استارلینک با شبکه پهن‌باند ثابت برابری می‌کند. گزارش مذکور همچنین خاطرنشان می‌کند که اینترنت استارلینک در برخی کشورها حتی از اینترنت پهن‌باند ثابت نیز سریع‌تر است.

استارلینک نامی است که برای پروژه اینترنت ماهواره‌ای شرکت SpaceX در نظر گرفته شده است. شرکت SpaceX قصد دارد تا از فرصت زمانی 5 ساله در حد فاصل سال‌های 2019 تا 2024 برای ارسال هزاران ماهواره موردنیاز شبکه به مدار نزدیک به زمین استفاده کند. این ماهواره‌ها در کنار یکدیگر شبکه استارلینک جهت ارائه سرویس‌های اینترنت را تشکیل خواهند داد. در حال حاضر شبکه استارلینک دارای 1650 عدد ماهواره است.

گزارش وبسایت The Speedtest نشان می‌دهد که طی 3 ماهه دوم سال جاری متوسط سرعت دانلود از سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در بازار ایالات‌متحده معادل 97.23 مگابیت برثانیه بوده است. این رقم با متوسط سرعت دانلود از طریق شبکه پهن‌باند ثابت در ایالات‌متحده (که معادل با 115.22 مگابیت برثانیه است) اختلاف چندانی ندارد.

به‌طور کلی با وجود سرعت دانلود 100 مگابیت برثانیه، کاربران قادر به دانلود فیلم ظرف مدت 1 دقیقه خواهند بود. علاوه بر این سرعت آپلود شبکه استارلینک در ایالات‌متحده برابر با 13.89 مگابیت برثانیه است که نسبت به سرعت 17.18 مگابیت برثانیه‌ای آپلود شبکه پهن‌باند ثابت در آمریکا اندکی کمتر است.

شبکه استارلینک SpaceX از جنبه سرعت آپلود و دانلود بسیار جلوتر از رقبای خود قرار می‌گیرد. سایر خدمات پهن‌باند ماهواره‌ای در بازار ایالات‌متحده نظیر HughesNet و Viasat فرسنگ‌ها عقب‌تر از استارلینک قرار دارند. به‌عنوان مثال سرعت دانلود و آپلود در بستر شبکه HughesNet به‌ترتیب برابر با 19.73 و 2.43 مگابیت برثانیه است.

سرعت سرویس‌های اینترنتی استارلینک در بازارهایی مانند کانادا، نیوزیلند و انگلستان بسیار سریع‌تر از اتصال پهن‌باند ثابت است. متوسط سرعت دانلود شبکه استارلینک در کانادا طی 3 ماهه دوم سال جاری برابر با 86.92 مگابیت برثانیه بود؛ در حالی‌که متوسط سرعت دانلود در شبکه پهن‌باند ثابت معادل 84.24 مگابیت برثانیه بود. متوسط سرعت دانلود استارلینک در کشور نیوزیلند معادل 127.02 مگابیت برثانیه است؛ در حالی‌که این رقم برای اینترنت پهن‌‌باند ثابت معادل 78.85 مگابیت برثانیه است. سرعت آپلود هر 2 شبکه تقریبا یکسان بوده و تقریبا برابر با 23 مگابیت برثانیه است. در بریتانیا نیز متوسط سرعت دانلود استارلینک برابر با 108.30 مگابیت برثانیه است؛ در حالی‌که این رقم برای اینترنت پهن‌باند ثابت برابر با 50.14 مگابیت برثانیه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید