نصرت الله تاجیک در گفتگو با بازتاب:

باید به مردم سوریه اطمینان بدهیم که به دنبال آبادانی کشورشان هستیم نه استفاده ابزاری از آن

    کد خبر :991955
سفر رئیسی به سوریه

“نصرت الله تاجیک”، دیپلمات سابق و همچنین کارشناس سیاست خارجی کشورمان در مورد سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه می گوید:

من بر این باورم که ترجمانِ سفر رئیس جمهور ایران به سوریه باید یک چیز باشد و آن هم تسهیل و تسریع فضای همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه و نَه تقابل میان آن ها است.

بازتاب -“نصرت الله تاجیک” دیپلمات سابق کشورمان در ابتدا با اشاره به مثبت بودن سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه، بر این نکته تاکید کرد که: «این سفر در نوع خود پیام استحکام و تثبیت مجدد موقعیت نظام سیاسی سوریه پس از چندین سال جنگ داحلی را مخابره می کند. با این حال، ایران نیز با این سفر، عملا به این نکته اشاره می کند که همچنان علی رغم تبلیغات گسترده ای که علیه روابط تهران-دمشق وجود دارد، روابط حسنه و راهبردی را با سوریه دارد. موضوعی که در قالب امضای توافق بلند مدت راهبردی میان دو کشور نیز به وضوح خود را نشان داد».

این کارشناس سیاست خارجی کشورمان در ادامه تصریح کرد: «با این همه نکته اساسی این است که ایران در جریان این سفر بایستی به دنبال توسعه همکاریهای اقتصادی با طرف سوری باشد. به بیان ساده تر، بایستی زمینه برای گسترش مناسبات اقتصادی ایران و سوریه فراهم شود و تا جای ممکن از انجام مانور در مورد موضوعات و حوزه های تنش‌زا خودداری شود».

تاجیک گفت: «در عین حال ما نباید در مورد سفر ابراهیم رئیسی به سوریه، اضافه‌برآورد و یا اشتباهات محاسباتی نیز داشته باشیم. فراموش  نکنیم که توسعه همکاریهای دو جانبه و همچنین همکاریهای منطقه ای، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

در واقع، ما نباید این تلقی را داشته باشیم که با سفر آقای رئیس جمهور به سوریه، اتفاقات خیلی مهمی خواهد افتاد و سپس کل دیپلماسی و توان دیپلماتیک خود را در این مساله سرمایه گذاری کنیم و در مورد آن مانور دهیم. ما باید روابط دوجانبه با سوریه را در چهارچوب تقویت روابط منطقه ای و بین المللی کشورمان ارزیابی کنیم».

این دیپلمات سابق ایران تصریح کرد: «در عین حال، ما باید دیپلماسی و تعاملات خارجی خود را در بستر همکاری، به جای تقابل تعریف کنیم. در این راستا، من در مدت اخیر دیده ام که برخی جریان های خیری، سفر رئیس جمهور ایران به سوریه را در برابر آمریکا تحلیل می کنند. این مساله به نظرم به هیچ عنوان درست نیست و سیاست خارجی کشورمان را مدام در فضای تنش نگه می دارد. ما باید به دنبال سیاست خارجی عاری از تنش باشیم. موضوعی که اگر عملیاتی شود مزیت های قالب توجهی را در همکاری های دو جانبه، مطنقه ای و بین المللی ایران ایجاد می کند».

نصرت الله تاجیک در پایان گفت: «از این رو، من معتقدم ک ما تا حدی باید فرمان سیاست خارجی خود را تغییر دهیم. ما باید به مردم سوریه این اطمینان را بدهیم که به دنبال آبادانی سوریه و نه استفاده ابزاری از این کشور هستیم و در عین حال، زمینه را برای همکاری های مشترک اقتصادی در سوریه نیز به سهم خود فراهم کنیم. مساله ای که اگر محقق شود، در سطح کلان، منافع ملی ایران نیز در قالب آن محقق خواهد شد. از این منظر، من بر این باورم که ترجمانِ سفر رئیس جمهور ایران به سوریه باید یک چیز باشد و آن هم تسهیل و تسریع فضای همکاری و تعامل میان کشورهای منطقه و نه تقابل میان آن ها است.»

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. mohsen گفت:

    مردم سوریه به دریافت پول مفت از ایران اطمینان دارند

دیدگاهتان را بنویسید