بایدن یا ترامپ؟ تا این لحظه، کدامیک شانس بیشتری دارند؟

    کد خبر :1055281
رقابت بایدن و ترامپ

در 5 نوامبر 2024 (سه شنبه، ۱۵ آبان) آمریکایی‌ها رئیس جمهور بعدی خود را انتخاب خواهند کرد. نامزدهای پیشتاز تقریباً به طور قطع مانند سال 2020 خواهند بود. جو بایدن، رئیس جمهور فعلی، برای نامزدی دموکرات‌ها با رقیب قابل قبولی روبرو نیست. سلف او در قدرت، دونالد ترامپ نیز در تمام ایالت‌ها تاکنون پیروز شده است.

این اولین انتخابات مجدد برای دو نامزد در 70 سال اخیر خواهد بود. پس از شکست ترامپ در انتخابات قبلی، حامیان او سعی کردند نتیجه را باطل کنند. او با اتهامات فدرال به دلیل مشارکت در آن طرح و همچنین سه پرونده کیفری دیگر مواجه است. ریاست جمهوری جو بایدن با تورم بالا، لوایح بزرگ سیاست صنعتی و آشفتگی در خارج از کشور، در افغانستان، اوکراین و خاورمیانه تعریف شده است. هر دو از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند. اما انتخابات کمتر رقابتی درباره محبوبیت خواهد بود. این یک همه‌پرسی درباره این است که آمریکایی‌ها فکر می‌کنند کدام گزینه کمتر بد است؟

بر اساس نظرسنجی اکونومیست که اکوایران آن را منتشر کرده؛ در فوریه سال 2023 بایدن 44 درصد و ترامپ 42 درصد شانس پیروزی داشتند. در تابستان بایدن و ترامپ هر کدام 43 درصد شانس پیروزی داشتند. در ماه نوامبر ترامپ از جو بایدن پیشی گرفت و شانسش به 44 درصد رسید در حالی که این عدد برای بایدن 43 درصد بود. در ژانویه 2024 ترامپ همچنان 44 درصد و بایدن 43 درصد آرای احتمالی را به خود اختصاص داده بودند. در آخرین تاریخ این نظرسنجی یعنی 28 فوریه 2024 (چهارشنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۲) ترامپ با 47 درصد آرا از بایدن با 44 درصد پیش است.

نظرسنجی رقابت بایدن و ترامپ

البته باید توجه داشت که نظرسنجی‌های قبل از انتخابات قدرت پیش‌بینی محدودی برای نتیجه نهایی تا پایان تابستان در یک سال انتخاباتی را دارند. با وجود این که ماه‌ها تا انتخابات زمان باقی مانده است اما با توجه به نتایج انتخابات مقدماتی دو حزب، دو نامزد می‌توانند خیلی زود مبارزات انتخاباتی خود را به طور جدی آغاز کنند.

تاریخ‌های کلیدی در طول ماه‌های آینده آمریکایی ها

25 مارس (دوشنبه، ۶ فروردین ۱۴۰۳)

اولین محاکمه از چهار محاکمه کیفری دونالد ترامپ در منهتن آغاز می‌شود. این دادگاه مربوط به پولی است که به عنوان حق السکوت قبل از انتخابات 2016 به یک ستاره فیلم‌های پورن پرداخت شده است. دادستان‌ها ادعا می‌کنند که ترامپ سوابق تجاری را جعل کرده است تا این پرداخت را پنهان کند. ترامپ تخلفات را رد می‌کند.

15 جولای (دوشنبه ، ۲۵ تیر ۱۴۰۳)

کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان برگزار می‌شود. به طور معمول یک مراسم چهار روزه برای نامزد منتخب حزب برگزار و سپس حزب به طور رسمی نامزد ریاست جمهوری و معاون ریاست جمهوری در میلواکی را انتخاب می‌کند.

19 اگوست (دوشنبه ، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳)

در این روز کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برگزار می‌شود. مشابه کنوانسیون جمهوری خواهان در ماه قبل، دموکرات‌ها رسما جو بایدن را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری خود در شیکاگو معرفی خواهند کرد.

16 سپتامبر (دوشنبه ، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳)

در این تاریخ اولین مناظره ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. قرار است دو نامزد اصلی برای سه مناظره در طول یک ماه ملاقات کنند. نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری آینده نیز یک بار مناظره خواهند کرد.

رای گیری در اوایل روز سه‌شنبه 5 نوامبر آغاز خواهد شد، اگرچه رای گیری زودهنگام و رای‌گیری پستی به این معنی است که بسیاری از آمریکایی‌ها قبل از این تاریخ رای داده‌اند، اما شمارش آرا در برخی ایالت‌ها هفته‌ها ادامه خواهد داشت.

6 ژانویه 2025 (دوشنبه، ۱۷ دی ۱۴۰۳) پس از شمارش همه آرا، نتایج باید توسط کنگره تایید شود. در سال 2021 حامیان ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند تا تایید نتایج را متوقف کنند. او به اتهام نقش داشتن در این حمله محاکمه می‌شود.

20 ژانویه 2025 (دوشنبه، ۱ بهمن ۱۴۰۳) رئیس جمهور جدید برای دومین دوره ریاست‌جمهوری خود در پله‌های ساختمان کنگره در واشنگتن دی‌سی سوگند یاد خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید