بانک شهر در آستانه ورشکستگی؛ آیا امیدی به احیای بانک شهر در سال آتی هست؟

    کد خبر :789843

نگاهی به صورت مالی بانک شهر طی 9 ماهه سالجاری نشان می دهد که این بانک 21 بیلیون و 970 میلیارد تومان (21.970 میلیارد تومان) زیان انباشته دارد، این درحالی است که این شاخص در سال 95، 1.623 میلیارد تومان بوده یعنی طی 4 سال گذشته 13.5 برابر شده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی– درصورتی که شاخص زیان انباشته یک بنگاه اقتصادی روندی افزایشی داشته باشد، انتظار می رود که حجم فعالیت‌های بنگاه در سال های آتی به شدت کاهش یابد؛ چون شاخص زیان انباشته، وضعیت مطلوب یا نامطلوب یک بنگاه را به خوبی نشان می دهد و ارقام آن هم می‌تواند چالش‌های آتی یک بنگاه اقتصادی را پیش بینی کند.

بررسی زیان انباشته بانک شهر نشان می دهد که این شاخص مسیری صعودی را طی کرده، زیان انباشته بانک شهر در پایان اسفند سال گذشته حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده ، این شاخص در سال 97، 15 میلیارد بوده است.

اما مشکلات بانک شهر، فقط به زیان انباشته قابل توجه این بانک باز نمی گردد و صورت مالی این بانک حکایت از آن دارد که کفایت سرمایه به منفی 35 درصد رسیده است آن هم در شرایطی که براساس قوانین باید حداقل مثبت 8 درصد باشد؛ نسبت بسیار منفی کفایت سرمایه بانک شهر موجب می شود که این بانک در زمره پرتهدیدترین بانک‌های کشور از لحاظ پوشش ریسک خود و عمل به تعهداتش در برابر مشتریان قرار گیرد.

چرا بانک شهر به اینجا رسید؟

براساس گزارش های منتشر شده از سوی کدال، بانک شهر از سال 94 به بعد نتوانسته سود انباشته ای را ثبت کند و در مسیر سرازیری گام برداشته و در این مدت هم اخبارمتفاوتی از شرایط نامناسب مالی این بانک دست به دست شده است، مثلا در سال 96 زمزمه هایی درباره ورشکستگی بانک شهر به گوش رسید که با تکذیب رییس سابق کمیسیون اقتصادی، این شایعات تا حدودی فروکش کرد.

در تابستان سال گذشته هم حرف و حدیث هایی درباره ادغام سه بانک شهر ،دی و سرمایه به منتشر شد که با گذشت یکسال از این موضوع، همچنان این شایعات رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

درواقع از همان سال 95 که بانک شهر زیان ده شد، پیش بینی می شد که این بانک در سال های آتی نباید حال و روز خوشی داشته باشد، اما سوال این است که چرا بانک شهر در سال های اخیر به ورطه ورشکستگی افتاد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند که پرداخت سود بالا توسط این بانک، پیشی گرفتن هزینه‌ها به درآمد‌ها، اعطای تسهیلات بیش از اندازه به شرکت‌های فرعی، عدم تسویه این تسهیلات ازسوی شرکت‌های فرعی، عدم استفاده مولد از دارایی‌ها و مستغلات و … از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که بانک شهر را به سمت ورشکستگی سوق دادند.

تکلیف بانک شهر چه می شود؟

در شرایطی که زیان انباشته بانک شهر به 21.970 میلیارد تومان رسیده و کفایت سرمایه بانک شهر هم به منفی 35 درصد رسیده است، تکلیف بانک شهر چه می شود؟

براساس ماده141 قانون تجارت کشور اگر زیان انباشته یک بانک یا موسسه اعتباری بیش از نصف سرمایه بنگاه باشد، هیات‌مدیره باید بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را برگزار کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد بررسی قرار گیرد.

اما درصورتی که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام تشکیل نشود، هر ذی‌نفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند، درواقع آینده خوبی در انتظار بانک شهر نیست.

بانک شهر طی 4، 5 سال اخیر عملکرد مالی قابل قبولی نداشته و تلاشی هم برای بهبود آن انجام نداده است و همین موضوع موجب شده که این بانک مجبور به استقراض از بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها شود، البته نباید نقش بانک مرکزی را در وضعیت موجود بانک شهر نادیده گرفت، چون بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر، عملکرد قابل قبولی نداشته و تلاشی برای افزایش شفافیت صورت های مالی بانک شهر نکرده است.

همچنین طی سال های گذشته بسیاری از بانک ها همچون بانک شهر از رسالت اصلی یعنی خدمات رسانی در قالب دریافت سپرده، پرداخت تسهیلات به متقاضیان تسهیلات، تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی و مراکز تولید فاصله گرفته اند و در مسیر بنگاه داری و سرمایه گذاری های سودآور حرکت کرده اند.

مجموع این عوامل، بانک شهر را تبدیل به بنگاهی با 22 هزار میلیارد تومان زیان انباشته کرده است، در این شرایط انتظار می رود که بانک مرکزی نقش پررنگ تری در زمینه نظارت بر فعالیت بانک ها داشته باشد، ضمن اینکه باید هر چه سریعتر مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام بانک شهر برگزار شود و درباره انحلال یا بقای آن تصمیم گیری شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. الی گفت:
    موافقم ۱

    اگر این بانک وضعیتش اینجوری بود چرا اگهی استخدام داد؟

دیدگاهتان را بنویسید