بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید غربالگری سرطان پستان شوند

  • آرشیو
  • دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹
    کد خبر :781713

کارشناس برنامه سلامت زنان مرکز بهداشت قم گفت: بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید با مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و خودآزمایی پستان ترغیب شوند.

منصوره بناهان روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا،‌ افزود: استان قم دارای جمعیتی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که ۵۰۰ هزار نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال هستند.

وی با بیان این‌که نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند،‌ اضافه کرد: زنان علاوه بر مدیران خانه، مسئول سلامتی خود و دیگر اعضا خانواده به‌خصوص کودکان و آینده‌سازان این مرز و بوم هستند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت زنان تاثیر به‌سزایی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون آن‌ها دارد و چنانچه این موضوع نادیده گرفته شود، سلامتی خانواده و جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.

بناهان بیان کرد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است و عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان می‌باشد؛ در ایران و استان قم نیز این بیماری در صدر سرطان‌های خانم‌ها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت قرنطینه، بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است و با عدم غربال و تشخیص به‌موقع مراحل درمان سرطان‌ها سخت‌تر شده است.

وی گفت: باید به افراد آگاهی داده شود که سرطان برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌ پیشگیری است، به‌طوری‌که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری می‌باشد.

کارشناس مرکز بهداشت قم افزود: با شناخت علایم هشداردهنده سرطان پستان و مراجعه به‌موقع می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل ‌شدن به سرطان، زودتر تشخیص و میزان بقای عمر افراد مبتلا را افزایش داد.

وی اضافه کرد: وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل، عدم قرینگی، قوام و یا سفتی پستان، تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته ‌پوسته شدن و اگزمای پوست و تغییرات نوک پستان فرورفتگی یا خراشیدگی از جمله علایم بروز سرطان پستان می‌باشد.

به گفته وی،‌ ترشح نوک پستان که از یک پستان باشد و نه هر دو پستان، از یک مجرا باشد و نه از چند مجرا، ترشح خود به خودی و ادامه‌دار باشد و آبکی یا خونی باشد از دیگر علایم سرطان پستان به شمار می‌رود.

بناهان تاکید کرد: بر همین اساس، بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و خودآزمایی پستان ترغیب شوند و به مراکز بهداشتی برای تشکیل پرونده میان‌سالی و غربالگری سرطان پستان مراجعه کنند.

وی افزود: با تشکیل پرونده علاوه بر غربالگری سرطان پستان، غربالگری سرطان دهانه رحم نیز به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

در سطح شهر قم، ۲۸ مرکز خدمات جامع سلامت و ۸۹ پایگاه بهداشتی فعال است که به مردم خدمات اولیه سلامت ارائه می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید