بازگشت به روزهای اول دولت احمدی نژاد/ امیدی به احیای برجام نیست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۹:۳۷
    کد خبر :916992

 علی محمد نمازی؛ فعال و تحلیلگر سیاسی، گفت: نزدیک به ده سال است که سعی کرده‌ایم در ارتباط با آژانس و شورای امنیت اعتمادسازی کنیم و حالا یک برگشت عجیب به گذشته داریم. واقعا چرا؟ من از مسئولان می‌پرسم که چرا راهی که یک بار رفته‌ایم و نتایج تلخش را دیده‌ایم را دوباره می‌رویم؟ انگار تاریخ به روزهای اول دولت احمدی‌نژاد بازگشته است.

قطعنامه شورای حکام علیه ایران و متعاقبش خاموش‌شدن دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی پیام‌های خوشبینانه در مسیر احیای برجام نیست و آن‌طور که به نظر می‌رسد مسیر به نتیجه‌رسیدن مذاکرات و متعاقبش احیای برجام سخت‌تر از گذشته شده است.

علی‌محمد نمازی، ادامه داد: آژانس می‌گوید درباره سه محل سوالاتی دارم؛ خب چه ایرادی دارد ما سوالات را پاسخ دهیم؟ حالا شورای حکام آمده بر اساس گزارش آژانس قطعنامه‌ای صادر کرده، چرا ما می‌آییم دوربین‌های آژانس را خاموش می‌کنیم؟ ما که بر اساس فتوای رهبر انقلاب نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم، چرا به سوالات پاسخ نمی‌دهیم تا میزان تنش بالا نرود؟

او ادامه داد: «شاید برخی این تحلیل را دارند که در شرایط جنگ روسیه با اوکراین یا به نوعی جنگ روسیه با غربی‌ها، روسیه و چین حامی ایران خواهند بود. اولا چنین تحلیلی اصلا درست نیست و ثانیا اگر هم درست باشد، ما باید به فکر پایان تحریم‌ها باشیم نه اینکه چه کشوری در چه شرایطی حامی ما خواهد بود یا خیر زیرا تحریم‌ها لطمات بسیاری به کشورمان وارد کرده است و حتما اگر تنش‌ها شدیدتر شود، تحریم‌ها هم شدت می‌یابد».

به نوشته نامه نیوز، این فعال سیاسی درباره ادامه برجام بیان کرد: «من دیگر برجام را منتفی‌شده می‌بینم زیرا با جمع‌شدن دوربین‌های آژانس عملا مسیر تنش آغاز شده و دیگر چندان امیدی به مذاکرات و احیای برجام نیست».

نمازی در پایان گفت: «متأسفانه همواره کسانی که رقابت سیاسی با اصلاح‌طلبان دارند، مسیر تندروی در حوزه سیاست خارجی را پیش گرفته‌اند و بازهم تأسف‌بارتر آن است که همین تندروی‌ها اتفاقا در جهت همان‌چیزی است که صهیونیست‌ها می‌خواهند. روشن است که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد و عجیب است که برخی نیروهای داخلی بر همین طبل می‌کوبند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید