بازتاب جشنواره فیلم کن در رسانه‌های جهان

    کد خبر :825495
بازتاب جشنواره فیلم کن در رسانه‌های جهان

برگزاری هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن در رسانه‌های جهان با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن با وقفه‌ای یک‌ساله آغاز به کار کرد، رویدادی که مورد توجه بسیاری از فیلمسازان قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت درباره این رویداد سینمایی این است که جشنواره با همان کیفیت ادوار گذشته شروع شد.

برگزاری جشنواره در روزهای یکه‌تازی ویروس کرونای دلتا مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است. بخش‌هایی از گزارش‌های رسانه‌های جهان را در ادامه می‌خوانید:

برگزاری جشنواره، شور و حالی وصف ناشدنی دارد

رادیوی عمومی ملی مشهور به «ان پی آر» این باره نوشت: شهری که ماهیت و ذات خود را وام‌دار یکی از برترین جشنواره‌های جهان است، ضربه سختی به دلیل لغو جشنواره در سال ۲۰۲۰، ضربه سختی خورد. بخش جدیدی در این دوره با نام Premieres Can”” وجود دارد که به فیلم‌هایی توجه می‌کند که فرصت اکران عمومی را به واسطه کرونا از دست دادند. به گفته «پیر لسکور» (رئیس جشنواره)، کن به رویدادهای سینمایی جهان بازگشت؛ این لذتی بزرگ و حالی وصف نشدنی است.

«لیزا نسلسون» منتقد نشریه سینمایی «اسکرین» که سی و سومین حضور خود در کن را تجربه می‌کند، گفت: هیچ شکی نیست که این جشنواره، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد سینمایی در سطح جهان به حساب می‌آید. اگرچه برخی تلاش می‌کنند تا اسکار را حامی مالی کن معرفی کنند اما من با کمال تواضع این ادعا را بی‌معنا می‌دانم.

به گفته وی، کن جشنواره‌ای است که در هر دو بخش هنری و اقتصادی خود به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. آثار متعددی از بزرگان سینمای جهان در اینجا به نمایش درمی‌آیند و در بخش بازار نیز فیلم‌های متعددی خرید و فروش می‌شوند. مبالغ هنگفتی در بخش بازار جابجا می‌شود که در مقیاس جهانی نسبت به دیگر جشنواره‌ها تفاوت چشمگیری دارد.

حضور ۵ زن در هیات داوران تاریخ ساز شد

دویچه‌وله نیز درباره این دوره نوشت: جشنواره‌ای که پس از وقفه‌ای یک ساله، باردیگر اهالی سینما را گرد یکدیگر جمع کرد. کرونا همچنان هنر هفتم را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از سنت‌های جشنواره مثل خوشامد گویی هنرمندان به یکدیگر تغییر داده است. دو نکته حائز اهمیت در این دوره، توجه به مشکلات تغییرات آب و هوایی و توجه به زنان است که مورد توجه رسانه‌های جهان قرار رفته است.

۲۴ کارگردان مدعی دریافت نخل طلایی این جشنواره هستند که در میان آن‌ها، ۴ فیلمساز زن وجود دارد. این موضوعی جدید نیست، در طول تاریخ برگزاری این جشنواره، همواره ۴ زن در هر دوره به عنوان نامزد نهایی معرفی شده‌اند. «جین کمپیون» تنها فیلمسازِ زن است که تاکنون برنده جایزه نخل طلایی کن شده که این جایزه را سال ۱۹۹۳ برای فیلم «پیانو» دریافت کرد. همچنین در شصت و ششمین دوره، جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان را به دست آورد.

سال ۲۰۱۸، بسیاری از زنان برجسته به جنبش «من هم» پیوستند تا نسبت به اجحاف حقوق زنان اعتراض کنند اما این موضوع تاثیری در سطح رقابت‌ها نداشت. بسیاری معتقدند، کارگردانان زن در هفتاد و چهارمین دوره نسبت به ادوار گذشته، شرایط بدتری را تجربه می‎‌کنند؛ تعداد فیلم‌ها نسبت به دوره قبلی افزایش یافته و از ۲۱ به ۲۴ فیلم رسیده اما تعداد زنان کارگردان ثابت است که به گفته اهالی سینما، این تعداد به هیچ وجه کافی نیست. سایر بخش‌های جشنواره شرایط مطلوب‌تری دارند؛ ۴۰ زن در تیم اجرایی برگزارکنندگان جشنواره حضور دارند که نسبت به دوره قبل، تعداد بیشتری دارند.

از میان چهار کارگران زن، سه نفر ملیتی فرانسوی دارند؛ «میا هانسن‌لووه» با اولین فیلم انگلیسی زبان خود یعنی «جزیره برگمان»، «کاترین کورسینی» با فیلم «تقسیم»، ژولیا دوکورنو» با «تیتان» و «یلدیکو انیدی»، فیلمساز مجارستانی که برنده خرس طلایی شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین شده در این دوره شرکت می‌کنند. چارلی کافمن درباره زنان فیلمساز حاضر در بخش مسابقه معتقد است، معرفی و انتخاب ۳ کارگردان فرانسوی غیرمنصفانه است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

ترکیب هیات داوران نسبت به ادوار گذشته دچار تحول شده، پنج زن و سه مرد از هفت کشور و پنج قاره به عنوان داور انتخاب شده‌اند؛ «ماتی دیوپ» کارگردان فرانسوی-سنگالی، «مایلن فارمر» هنرپیشه فرانسوی با اصالتی کانادایی، «مگی جیلنهال» بازیگر و تهیه کننده آمریکایی، «جسیکا هاوسنر» کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی، «ملانی لوران» بازیگر فرانسوی، «کلبر مندونسا فیلیو» کارگردان و منتقد برزیلی، «طاهر رحیم» بازیگر فرانسوی الجزایری‌تبار و «سونگ کانگ هو» بازیگر کره‌ای اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. «اسپایک لی» نیز در صدر تیم داوری قرار دارد؛ برای اولین‌بار در تاریخ، یک سیاه پوست برای هدایت تیم داوری انتخاب می‌شود.

اگرچه جشنواره اقدمات نمادینی در جهت جلوگیری از تغییرات آب و هوایی انجام می‌دهند اما رویدادهای سینمایی، زباله‌های زیادی تولید می‌کنند. فعالیت‌های زیست محیطی سال‌های اخیر «لئوناردو دی کاپریو» مورد توجه قرار گرفته است؛ این بازیگر با جت شخصی از ایالات متحده پرواز کرد تا جایزه محیط زیست جشنواره ۲۰۱۶ را دریافت کند. با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا، بسیاری از فیلمسازان از پرواز محروم شدند.

سینما هرگز متوقف نمی‌شود

بی‌بی‌سی نیز درباره این رویداد نوشت: اگرچه کرونا هنوز وجود دارد اما برگزاری این دوره از جشنواره کن اقدامی تحسین برانگیز است. بسیاری از سنت‌های جشنواره اجرا نخواهد شد اما تمام اهالی سینما به پرده نقره‌ای ادای دین می‌کنند.

«تیری فرمو» از رسم همیشگی خود که در آغوش گرفتن مهمانان بود، صرف نظر کرد و با رعایت پروتکل‌ها به مهمانان خوشامد گفت. در مراسم افتتاحیه پدرو آلمادوار نخل طلای افتخاری را به جودی فاستر اهدا کرد. این جایزه پس از نمایش فیلمی کوتاه از مجموعه فیلم‌های فاستر به وی اهدا شد. بیش از ۴۵ سال پیش، او برای فیلم «راننده تاکسی» ساخته «مارتین اسکورسیزی» برنده نخل طلایی شده بود.

«بونگ جون هو» کارگردان کره‌ای که در دوره پیش از شیوع کرونا برنده نخل طلای کن برای فیلم «انگل» شده بود نیز از حاضران روی فرش قرمز و مراسم افتتاحیه بود. او در این مراسم اظهار کرد: به درخواست «تیری فرمو» به جشنواره آمده تا پلی بین آخرین جشنواره در سال ۲۰۱۹ و جشنواره امسال بزند. شاید جشنواره دچار یک فاصله شده باشد اما سینما هرگز متوقف نمی‌شود.

فیلم «روز پرچم» به کارگردانی «شان پن» در بخش رقابتی جشنواره به نمایش درخواهد آمد. نکته قابل توجه این است، نقش اول زن این فیلم را دختر «پن» بازی می‌کند. «گزارش فرانسوی» فیلمی به کارگردانی «وس اندرسن» که از زندگی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

همه به احترام سینما ایستادند

پایگاه خبری ورایتی نیز درباره جشنواره توضیح داد: جشنواره با نمایش فیلم «آنت» با نقش‌آفرینی «آدام درایور» و «ماریون کوتیار» به طور رسمی آغاز به کار کرد. تماشاگران، ساخته «لئوس کاراکس» را دقایقی ایستاده تماشا کردند تا به پرده نقره‌ای اادای دین کنند و برگزاری جشنواره را قدر بدانند. درواقع پس از وقفه‌ای یک ساله، جشنواره فیلک کن برگزار شده که همچون دوره‌های گذشته بسیار با کیفیت است. بر اساس قوانین، تمامی مهمانان و تماشاچیانی که خارج از اتحادیه اروپا به جشنواره آمده‌اند، ملزم هستند تا در بازه زمانی‌های ۴۸ ساعته، یک بار تست کرونا بدهند تا بتوانند در بازار کن، کنفرانس‌های مطبوعاتی حضور داشته باشند.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه با حضور آدام درایور، جودی فاستر که به زبان فرانسوی صحبت می‌کرد، «پدرو آلمادوار» به عنوان مهمان غیرمنتظره و «اسپایک لی» به عنوان سرپرست هیات داوران برگزار شد. شروع جشنواره در فضایی آفتابی با حضور جودی فاستر همراه شد که در برابر دوربین‌ها سخنرانی کرد. وی که در کودکی در مدرسه فرانسوی زبان تحصیل کرده از حضار پرسید: خب بیرون آمدن حس خوبی دارد؟ لباس زیبا پوشیدن؟ وی تاکید کرد سینما هر چند با پاندمی کرونا با مشکلاتی روبرو شده اما هنوز زنده است تا همچنان همه را تحت تاثیر قرار دهد و سرگرم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید