بازتاب تجمعات ایران در رسانه‌های غربی

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۲۴
    کد خبر :188860

برگزاری تجمع در برخی از شهر‌های ایران در روز‌های اخیر به طور گسترده مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت

رسانه‌های غربی، تجمعات در برخی از شهر‌های ایران را مورد توجه قرار دادند.

پس از حمایت مقامات بلندپایه آمریکایی از جمله ترامپ از تجمعات ایران، روزنامه نیویورک‌تایمز، در یادداشتی به قلم فیلیپ گوردون، به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد که ساکت شود.

گوردون نوشت: جمعه شب و حتی روز شنبه، ترامپ طی چند توئیت از دولت ایران خواست به حقوق مردمش احترام بگذارد و هشدار داد که جهان در حال تماشاست. دیگر بس است. در این مرحله، چیز زیادی درباره این اعتراضات یا اینکه به کجا ختم خواهد شد، نمی‌دانیم. اما چیزی که مشخص است حمایت‌های بلندمرتبه علنی آمریکا از اغتشاشات، بیشتر از آنکه مفید باشد، صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: بسیاری از مقامات بلندپایه دولت ترامپ، برای مدت طولانی اصرار کردند که تنها راه ایجاد تغییر واقعی در ایران، تغییر رژیم است. شاید اعتراضاتی که امروز در ایران اتفاق می‌افتد، در بلندمدت نشانه‌ای است دال بر اینکه مردم ایران می‌خواهند در جامعه بین اللمللی به عنوان یک عضو آزاد و مسئول پذیرفته شوند. در همین اثنا، ممکن است آن‌ها خواهان تغییر واقعی باشند. بهترین راه ترامپ برای آزمودن این گزاره و نیز افزایش شانس موفقیت آن، این است که هیچ کاری نکند.

مجله نیویورک‌مگزین، نیز با اشاره به تجمعات اخیر، به نقش شبکه‌های اجتماعی پرداخت و نوشت: این اعتراضات که در تلگرام منتشر شده و متعاقبا در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج‌نشین گزارش شد، در روز جمعه به سرعت به سایر شهر‌های بزرگ مانند تهران و به شکل غافلگیرکننده‌ای به اماکن مقدسی همچون شهر قم سرایت کرد.

وبگاه محافظه‌کار واشینگتن اگزمینر، نیز طی گزارشی ضمن پرداختن به اعتراضات، توصیه‌هایی به ترامپ در خصوص نحوه کمک به معترضان کرد.

این وبگاه نوشت: دولت ترامپ آشکارا سعی می‌کند آن چیزی که دولت اوباما در آن شکست خورد را جبران کند. بسیاری از منتقدان اوباما – و حتی مشاوران او در کاخ سفید – معتقدند که در سال ۱۳۸۸ اوباما بیکار نشست و اجازه داد “انقلاب سبز” ناکام شود. حمایت از معترضان ایرانی کار درستی است، اما این مسئله مهم است که ترامپ در همان دامی که پیشینیان او در آن افتادند، نیافتد.

واشنیگتن اگزمینر ضمن توصیه به دولت آمریکا برای حمایت از “افراد مناسب” در صورت وقوع تغییر رژیم، نوشت: بدترین سناریو این است که دولت ایران سرنگون شود و یک خلأ قدرت شکل بگیرد و تندروترین افراد کنترل کشور را غصب کنند.

شبکه سی‌ان‌ان که توسط برخی از سیاستمداران آمریکایی به خاطر نحوه پوشش اعتراضات ایران، مورد انتقاد قرار گرفته بود، امروز صبح گزارش مفصلی درباره وقایع اخیر ایران منتشر کرد. این رسانه با کارشناسان مسائل ایران گفت‌وگو کرده و آینده احتمالی این تجمعات را مورد بررسی قرار داد.

سی‌ان‌ان دلیل اعتراضات را اقتصادی دانست و نوشت: اعتراضات، واکنشی به فساد شایع و افزایش قیمت غذا و سوخت بود. با این حال، چیز بزرگ‌تری در جریان است. کارشناسان می‌گویند، ایرانی‌ها خشمگین هستند. زیرا پس از برجام و رفع تحریم‌های شدید، ایرانی‌ها توقع داشتند، زندگی‌شان بهتر شود.

یک کارشناس مسائل ایران به این شبکه گفته “تحریم‌های اقتصادی، تمام مشکلات اقتصاد ایران را تشدید کرده است.”

وبگاه خبری تاون‌هال، به انتقادات تد کروز از سی‌ان‌ان درباره نحوه پوشش اخبار تجمعات ایران پرداخت. ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از یادداشت‌نویسان شبکه فاکس نیوز به نام، استفن میلر از نحوه پوشش اخبار وقایع اخیر ایران در سی‌ان‌ان انتقاد کرد. سی‌ان‌ان خبر اصلی خود را به راهپیمایی‌های موافق حکومت ایران – ۹ دی – اختصاص داد.

کروز، سی ان‌ان را “پراوادای ایران” خواند. پراوادا نام روزنامه رسمی حزب کمونیست شوروی بود که برای این حزب تبلیغ می‌کرد.

وبگاه شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی نیز به اخبار اعتراضات پرداخت و نوشت: این (تجمعات) بزرگ‌ترین نمایش نارضایتی از زمان راهپیمایی‌های بزرگ سال ۸۸ است. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن دو نفر است.

خبرگزاری رویترز، ضمن اشاره به تجمعات اخیر نوشت: جمعیت با پلیس درگیر و به ساختمان‌های دولتی حمله‌ور شد. گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفتند که در یک استان دو نفر کشته شدند.

“موج تظاهرات ضد دولتی که به دلیل نارضایتی از مشقت اقتصادی و فساد ادعایی شروع شد، جدی‌ترین (تجمعات) پس عصیان چندماهه ۸۸ است.”

رسانه‌های دیگر مانند، گاردین، یو اس‌ای تودی، فاکس نیوز، سی بی سی، دیلی بیست، تلگراف، وال استریت ژورنال، واشینگتن پست، فرانس ۲۴، استریت تایمز، ایندیپندنت و سایر رسانه‌ها نیز اخبار وقایع ایران را پوشش دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید