بازتاب بررسی کرد؛

بازتاب بین المللی خرابکاری ها در سایت هسته ای نطنز/ تأکید رسانه های خارجی بر احتمال اقدام تلافی جویانه توسط ایران

    کد خبر :801197

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه های بین المللی در ساعات گذشته درباره حادثه در تاسیسات هسته ای نطنز مطالب مختلفی را منتشر کردند از جمله رسانه هایی که به این موضوع پرداخته اند می توان به شبکه خبری الجزیره، خبرگزاری رویترز، پایگاه خبری بی ­بی ­سی، کانال آروتزشوا و وال ­استریت ­ژورنال، اشاره کرد که با تیتر ایران حادثه نطنز را “تروریسم هسته ای” خواند، ایران اسرائیل را مسئول حادثه نطنز می داند، حمله خرابکاری در نطنز صورت گرفته است، تاسیسات هسته ای ایران دچار آتش سوزی شد، ایران دشمنانش را عامل حمله به نطنز می داند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در مورد حادثه تاسیسات هسته ای نطنز در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

الجزیره: ایران حادثه نطنز را “تروریسم هسته ای” خواند

از جمله رسانه هایی که به مسئله حادثه نطنز پرداخته است شبکه خبری الجزیره است که در این باره نوشت:

رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران حادثه نطنز را مرتبط با توافق هسته ای می داند و مخالفان توافق هسته ای را عامل حادثه معرفی می کند.  در ادامه می افزاید: ایران اقدام مذکور را “تروریسم هسته ای” خوانده است و مدعی است این اقدام نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت های صنعتی و سیاسی ایران است و برای جلوگیری از توسعه صنعت هسته ای صورت گرفته است.

همچنین این شبکه خبری با استناد به گفته های رسانه های اسرائیلی آورده است که حمله سایبری موساد عامل ایجاد خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز بوده است.

این رسانه آورده است: روز شنبه ایران 133 دستاورد را برای بزرگداشت روز فناوری هسته ای خود را رونمایی کرد، این رونمایی از تلویزیون ملی ایران پخش شد و مسئولان ایرانی مدعی بودند خرابکاری های صورت گرفته قبلی در تاسیسات هسته ای نطنز نتوانسته مانع پیشرفت آن شود.

در پایان این رسانه این طور نتیجه می گیرد که احساس تهدید متقابل ایران و اسرائیل باعث ایجاد فضای سرشار از تنش در منطقه شده است، اگر چه مقامات اسرائیل حمله به نطنز توسط اسرائیل را تایید نکرده اند، اما نمی توان اظهارات آن ها درباره ایران و تهدیدات آن برای امنیت اسرائیل را نادیده گرفت.

رویترز: ایران اسرائیل را مسئول حادثه نطنز می داند

خبرگزاری رویترز درباره حادثه نطنز نوشت: ایران اسرائیل را مسئول حادثه نطنز می داند و قول انتقام می دهد. این مطلب با ادعای این که قول انتقام ایران مبتنی بر یک اقدام آفندی است و قسمت آخر یک جنگ پنهان طولانی مدت است، ادامه پیدا می کند.

رویترز مدعی است ایران شخص عامل قطع برق در یکی از سالن های غنی سازی در نطنز را شناسایی کرده است و درحال انجام اقدامات لازم برای دستگیری وی است.

همچنین به زمان این اقدام نیز اشاره شده است که همزمان با تلاش های دیپلماتیک برای احیای برجام صورت گرفته است و این درحالی است که دو طرف مذاکرات را سازنده توصیف کرده اند.

این خبرگزاری در ادامه به صحبت های آقای ظریف استناد کرده است که اسرائیل را عامل اقدام خرابکارانه در نطنز دانسته است، همچنین به مسئله رونمایی باز سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران پرداخته شده است.

در پایان این رسانه موضوع ترور شهید فخری زاده را مطرح کرده است و رفتار اسرائیل در این باره را بیان کرده است که اتهام ترور وی را رد با تایید نکرد است.

بی­ بی­ سی: حمله خرابکاری در نطنز صورت گرفته است

پایگاه خبری بی ­بی­ سی درباره حادثه نطنز نوشت: ایران می گوید تاسیسات هسته ای اصلی نطنز مورد حمله خرابکاری قرار گرفت، این حمله یک روز پس از رونمایی از تجهیزات جدید غنی سازی اورانیوم، صورت گرفته است.

این پایگاه خبری مبانی بحران هسته ای ایران را بی اعتمادی قدرت­های جهانی به ایران عنوان کرده است، که در سایه برجام این بی اعتمادی توانست همکاری هایی را در پی داشته باشد اما همکاری ها نیز با روی کار آمدن دولت ترامپ و اتخاذ سیاست فشار حداکثری از دست رفت.

بی­ بی ­سی همچنین به احتمال بازگشت بایدن به برجام اشاره می کند و مشکلات پیش روی این سیاست را بررسی کرده است.

حادثه نطنز در صورتی رخ داده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اظهار داشته است: مبارزه علیه ایران و نمایندگان آن و تلاش های تسلیحاتی یک ماموریت بزرگ است و همچنین افزود شرایطی که امروز وجود دارد لزوماً پایدار نخواهد بود.

آروتزشوا: تاسیسات هسته ای ایران دچار آتش سوزی شد

از جمله رسانه هایی که به این خبر پرداخته است کانال آروتزشوا است که در این باره نوشت: آتش سوزی جدیدی در تاسیسات هسته ای ایران رخ داد. این مطلب این طور ادامه پیدا می کند که : مرکز هسته ای نطنز قبلاً هم مورد خرابکاری قرار گرفته بود.

این کانال اشاره می کند که نطنز قبلاً نیز مورد حمله خرابکارانه قرار گرفته است و متهم اصلی در آن مورد آژانس اطلاعاتی موساد بوده است. همچنین این رسانه مدعی است در حمله قبل اختلال وسیعی در فرایند غنی سازی توسط ایران ایجاد شده است.

وال استریت ژورنال: ایران دشمنانش را عامل حمله به نطنز می داند

روزنامه وال استریت ژورنال درباره حادثه نطنز نوشت: ایران می گوید دشمنانش نیروگاه هسته ای را هدف قرار داده اند تا گفتگوهای بالقوه با ایالات متحده را از بین ببرند.

این رسانه به نقل از مقامات ایران مدعی است: دشمنان ایران برای مختل کردن مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا این اقدام خرابکارنه را انجام داده اند تا از توافق و رفع تحریم ها جلوگیری کنند.

این روزنامه در پایان اشاره می کند: ایران اگر چه حق قصاص را برای خود محفوظ می داند اما هنوز عامل حادثه را معرفی نکرده است. رسانه های اسرائیلی به استناد منابع اطلاعاتی غربی، حمله سایبری موساد را عامل خرابکاری دانسته اند. کاخ سفید هنوز در این باره سخن نگفته است.

به نظر می رسد محور اصلی همه خبرهای منتشر شده توسط رسانه های مختلف بر نکات مشترکی اشاره دارد. از جمله این نکات می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ایران حادثه رخ داده در نطنز را یک خرابکاری می داند، همچنین ایران حق تلافی جویی از عاملان خرابکاری را برای خود محفوظ می داند، ایران خرابکاری صورت گرفته را عاملی برای جلوگیری از پیشرفت های هسته ای خود نمی داند، رسانه های اسرائیلی با نقل قول از منابع اطلاعاتی غربی حمله سایبری موساد را عامل حادثه در نطنز معرفی می کنند به عنوان نکته پایانی می توان به ادعای جایگزینی تجهیزات آسیب دیده با تجهیزات پیشرفته تر توسط ایران اشاره کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید