بازار خودرو در روزهای پایانی سال چگونه است؟ آیا واردات به کاهش قیمت خودرو کمک می‌کند؟

    کد خبر :891859
بازار خودرو

اگرچه بازار خرید و فروش خودرو در اسفند ماه هر سال، گرم می شود اما گزارش های میدانی طی یکی دو هفته اخیر حکایت از آن دارد که آرامش نسبی بر بازار خودرو حاکم است و خبری از رونق نیست.

«بازتاب»؛ زهره علامی- هر ساله و با نزدیک شدن به عید نوروز بازار خودرو رونق می گرفت اما در دو سه سال اخیر و به دلیل گرانی چشمگیر خودرو، در آستانه سال جدید بازار مشتری چندانی ندارد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این باره می گوید: بازار خودرو این روزها آرام و معاملات در کمترین میزان خود است و پیش‌بینی می شود که این وضعیت و ثبات قیمت‌ها تا پایان سال ادامه داشته باشد.

سعید موتمنی، ادامه می دهد: از دو سال پیش تاکنون به دلیل کرونا، فروش شب عید بسیار کم شده است، خریداران واقعی پیشتر خرید خود را انجام داده‌اند و افرادی که خودرو نخریده‌اند هم اقدام به خرید نمی‌کنند، چون به فاصله کوتاهی مدل خودرو یک سال افت می‌کند و ترجیح می‌دهند خرید خود را به سال ۱۴۰۱ موکول کنند.

ناگفته نماند که در اسفند ماه امسال شاهد عرضه خودرو با مدل سال جدید هم نبودیم و این در حالی است که هر ساله با ورود به اسفند، خودروها با مدل سال بعد در بازار عرضه می شوند اما به علت بالا بودن میزان تعهد خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده، چنین اتفاقی رخ نداد.

نگاهی به بازار خودروهای داخلی و خارجی

اگرچه شاهد ثبات نسبی در بازار خودرو هستیم اما طی روزهای اخیر قیمت خودروهای دنا و رانا افزایش یافته است و مثلا خودروی دنا مدل معمولی سال 1400، 4 میلیون تومان گران شده و حدود 369 میلیون تومان قیمت خورده است یا دنا توربو پلاس دنده ای مدل امسال هم با افزایش قیمت 4 میلیون تومانی به قیمت 474 میلیون تومان رسیده است.

اما قیمت برای سایر خودروهای داخلی و خارجی در روزهای اخیر افزایش چندانی نداشته و باثبات بوده است، اگر سری به آگهی های خودرو در سایت های فروش اینترنتی بزنیم به این نتیجه می رسیم که قیمت ها تغییر محسوسی نداشته اند.

مثلا برای خرید سمند LX ساده مدل 1398 که حدود 29 هزار کیلومتر کار کرده است باید 223 میلیون تومان بپردازید.

یا یک دستگاه پراید صندوق‌دار LPG، مدل 84 که 300 هزار کیلومتر هم کار کرده است با قیمت 53 میلیون تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

همچنین یک دستگاه دنا پلاس توربو دنده ای صفر مدل سال 98، 430 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

یک دستگاه کوییک نقره ای 1400 صفر با قیمت 189 میلیون تومان فروخته می شود یا یک پژو 207 اتومات سقف پاناروما با کارکرد صفر، 335 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

در این میان برای بررسی بهتر قیمت ها در بازار خودرو نگاهی به قیمت خودروهای خارجی و مونتاژ شده هم می اندازیم، مثلا یک دستگاه مزدا 3 نیو مدل 90 تیپ 3، 660 میلیون تومان فروخته می شود این خودرو 196 هزار کیلومتر کار کرده است.

یک دستگاه اپتیما 2017 سفید با دوربین 360 تک رادار، با کارکرد 82 هزار کیلومتر، یک میلیارد و 720میلیون تومان فروخته می شود.

یا یک دستگاه رنو کپچر مدل 2017 که فقط 63 هزار کیلومتر کارکرده ، 820 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین قیمت یک دستگاه خودروی جک، s5 اتوماتیک که سال تولید آن 95 بوده و کارکرد آن 65 هزار کیلومتر است، 650 میلیون تومان به فروش می رسد.

راهکار

حالا و در شرایطی که بازار خودرو به دلیل گرانی، نوسان قیمت دلار، کاهش تعداد تولید و مونتاژ، ممنوعیت واردات و … در رکود به سر می برد چه راهکارهایی می تواند به بهبود و ساماندهی بازار کمک کند؟

تجربه نشان داده که با وجود حمایت همه جانبه دولت از صنعت خودروسازی و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای خارجی در سال های اخیر کیفیت تولیدات داخلی بهبود نیافته و قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است.

درواقع با وجود آنکه صنعت خودروسازی طی سال‌های گذشته، از بالاترین میزان حمایت‌ها برخوردار بوده است اما کارنامه قابل قبولی ارائه نکرده است.

بنابراین حمایت از خودروسازان داخلی، نمی تواند راهکار اصلی ساماندهی بازار باشد، یکی از روش های ساماندهی بازار خودرو، کنترل نرخ ارز است چون به تبع آن قیمت مواد اولیه وارداتی و حتی داخلی کاهش یافته و در قیمت تمام شده خودرو موثر است.

همچنین یکی از راهکارهایی که به گفته کارشناسان می تواند به کاهش قیمت خودرو کمک کند، واردات خودروهای کارکرده است، درواقع با حذف گمرک های سنگین واردات خودرو، می توان شاهد افت قیمت خودرو باشیم.



0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید