بازار برنج ایرانی به آرامش می رسد؟

    کد خبر :1017977
قیمت انواع برنج شمال

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص مشکلات تنظیم بازار برنج کشور گفت: دولت در حال خرید تضمینی برنج از کشاورزان است اما دعوای فعلی بر سر قیمت است.

امیرقلی جعفری بروجنی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون سیاست گذاری متقن و دقیقی در این بخش نبوده و امیدواریم با مدیریت جدید وزارت کشاوزی مساله تنظیم واردات و حمایت از تولید کننده داخلی بهبود یابد.

بروجنی افزود: یکی از نیازهای غذایی کشور بحث برنج است و اعتقاد ما درکمیسیون کشاورزی این است که باید بین واردات و تولید داخلی توازن منطقی برقرار شود.

وی تصریح کرد: اولویت اول کشور حمایت از تولید داخلی وکشاورز است لذا معنا ندارد کشاورزی که برنج تولید می کند حمایت نشود چون در تمام دنیا  حمایت ازرونق تولید وجود دارد و این وظیفه همگانی است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه درمجلس تاکید کرد: قاعده این است که هنگام برداشت برنج در کشور تعادل بین عرضه وتقاضا ایجاد شود اما چون قیمت تولید داخلی بالا می رود دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر که نمی توانند برنج 100 هزار تومانی داخلی را مصرف کنند  به بخش محدودی از واردات مجوز می دهد تا بتواند بازار را متعادل کند.

وی گفت: دعوای امروز دوستان این است که چرا موقع برداشت و تولید برنج داخلی ،واردات بی رویه ولجام گسیخته صورت می گیرد و پولی که هزینه واردات شده صرف حمایت از کشاورز داخلی وخرید تضمینی برنج نمی شود و دولت یارانه ای برای خرید داخلی نمی دهد تا برنج داخلی توزیع شود.

بروجنی تاکید کرد: واقعیت این است که دولت محدودیتی هایی دارد وباید شرایط مصرف کننده را در نظر بگیرد قاعده کار این است که میزان و زمان معینی برای واردات برنج باید مشخص شود تا همزمان با برداشت تولید داخلی نباشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا توازنی در خصوص واردات وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی با مشکلات عدیده مواجه است گفت: چون سیاست گذاری کاملی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی در بخش های مختلف وجود ندارد، چند ماهی  بحث مدیریت مطرح بود و قبل از آن وزیر دغدغه گوشت قرمز ، سفید و گندم را داشت وچنین حاشیه هایی که بر اثر غفلت صورت می گیرد به بدنه جامعه تزریق می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  با بیان اینکه سیاست گذاری متقن و دقیقی تاکنون وجود نداشته اما حرکت به سوی بهبودی شرایط است افزود:در حال حاضردولت برنج را بصورت تضمینی خریداری می کند منتها نمایندگان شمال کشور تاکید دارند که قیمت خرید پایین است.

وی تصریح کرد: البته در پاسخ دوستانی که می گویند هر نوع واردات برنج باید بسته شود باید گفت بخشی از مردم نمی توانند برنج ایرانی مصرف کنند لذا وظیفه دولت و حاکمیت است که این قشر را دریابد. البته در این معادله باید هم افزایی  شکل بگیرد تا اجازه واردات بی مورد در دستور کار نباشد وبا تولید کننده و شالی کار هماهنگی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه در مجلس تاکید کرد : دولت در حال خرید تضمینی برنج از کشاورزان است اما دعوای فعلی بر سر قیمت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید