این هدفون آلزایمر را زودتر از موعد تشخیص می دهد

    کد خبر :989748

با گسترش فناوری و پیشرفت آن، همیشه شاهد اختراع دستگاه‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی هستیم، دستگاه‌هایی که کمک می‌کنند، سریع‌تر بیماری تشخیص داده شده و از آن جلوگیری شود.

بازتاب-اعتقاد بر این است، مدت‌ها قبل از اینکه بیماری‌های آلزایمر یا پارکینسون علائم واضح‌تری از خود نشان دهند، این اختلالات ممکن بوده در تغییرات ظریف الگوی خواب فرد نمایان شوند. به تازگی گروهی از دانشمندان پروژه‌ای را آغاز کردند تا متوجه شوند آیا می‌توان در خواب به تشخیص بیماری آلزایمر فرد پیش از آشکار شدن علائم آن، پرداخت.

پروژه چهار ساله PANDA (ارزیابی پیشرفت در اختلالات عصبی پیری) با همکاری دانشگاه آرهوس دانمارک، دانشگاه Rigshospitalet و شرکت فناوری سلامت T&W Engineering در جریان است. این تیم روی یک دستگاه آزمایشی تحت عنوان ear-EEG (الکتروانسفالوگرام) فعالیت دارند.

اگرچه گجت پوشیدنی طراحی شده توسط آرهوس بسیار شبیه یک هدفون استاندارد است، اما در واقع با اندازه‌گیری تغییرات جزئی ولتاژ روی سطح پوست در کانال گوش، فعالیت الکتریکی مغز را کنترل می‌کند.

هدفون

همچنین مجهز به یک اکسی متر برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون، یک دماسنج برای اندازه‌گیری دمای بدن و یک میکروفون برای سنجش ضربان قلب است. برخلاف سیستم‌های نظارت بر خواب موجود، که معمولاً افراد را ملزم می‌کند تا چند شب در کلینیک بخوابند در حالی که به الکترودهای متعدد متصل هستند، هدفون EEG می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در خانه استفاده شود. علاوه بر این، از آنجایی که نسبت به چیدمان‌های سنتی انسداد کمتری دارد، باید نشان‌دهنده بهتری از الگوهای خواب طبیعی و معمول افراد باشد.

برخلاف سیستم‌های نظارت بر خواب موجود، که معمولاً افراد را ملزم می‌کند تا چند شب در کلینیک باشند در حالی که به الکترودهای متعدد متصل هستند، هدفون EEG می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در خانه افراد استفاده شود. علاوه بر این، از آنجایی که نسبت به چیدمان‌های سنتی انسداد کمتری دارد، باید نشان‌دهنده بهتری از الگوهای خواب طبیعی و معمولی پوشنده‌اش باشد.

برنامه‌ بر این است که دستگاه بر روی گروه‌هایی از داوطلبان دارای و بدون آلزایمر و پارکینسون آزمایش شود تا مشاهده شود آیا الگوهای قابل تشخیص دائمی در الگوهای خواب آن گروه‌ها ظاهر می‌شود یا خیر. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مطالعه، امید می‌رود افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، در نهایت بتوانند از EEG برای نظارت بر الگوهای خواب خود برای چند روز یا هفته به صورت سالانه استفاده کنند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید