سخنگوی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست احمدی‌نژاد و رد صلاحیت‌شدگان سابق ریخت

این اسامی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوند؛ رد صلاحیت می‌شوند!

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ۹:۳۵
    کد خبر :738149

کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باقی مانده اما از ماه‌ها پیش گمانه‌زنی‌ها درباره حضور احتمالی برخی از افراد و چهره‌ها به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آغاز شده است. از ریاست‌جمهوری دوازدهم به این سو، از میان همه چهره‌ها، حضور یا عدم‌حضور محمود احمدی‌نژاد همواره یکی از مشغله‌های محافل سیاسی و رسانه‌ها بوده است. او اما آمد و صلاحیتش احراز نشد و یا به‌عبارتی، رد صلاحیت شد. با این حال، نام احمدی‌نژاد در فهرست نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قرار دارد و رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی، گاه و بیگاه به حضور احتمالی او می‌پردازند و بر پایه آن، سناریوهای مختلف و آرایش‌های گوناگون انتخاباتی را تحلیل و بررسی می‌کنند.

اما سخنان روز دوشنبه (۲۰ مرداد ۹۹) سخنگوی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست احمدی‌نژاد و کسانی ریخت که به حضور او در انتخابات ۱۴۰۰ دل بسته بودند. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰ گفت: «شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند، اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته ردصلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.»

به گزارش همشهری آنلاین،هرچند کدخدایی این اظهارات را «نظر شخصی» خود دانست، اما این یک جمله او به تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها تبدیل شد. نگاهی به عملکرد شورای نگهبان طی ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری نیز این قاعده را تقویت و تأیید می‌کند؛ اغلب کسانی که طی یک دوره ردصلاحیت شده‌اند، اصرار دوباره آنها برای حضور در انتخابات، نظر شورای نگهبان را تغییر نداده ‌و در نهایت به ردصلاحیت این دسته از داوطلبان انجامیده است. از میان ردصلاحیت‌شده‌ها، ماجرای ردصلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات‌۹۶ و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات‌۹۲ به‌عنوان ۲‌ چهره‌ای که سابقه ریاست‌جمهوری داشته‌اند، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جنجال‌برانگیز بوده است. این دو با تأیید صلاحیت همین شورای نگهبان ۴دوره مسئولیت قوه اجرایی کشور را داشته‌اند اما این نهاد ناظر انتخابات، صلاحیت آنها را رد کرده است.

با توجه به درگذشت هاشمی رفسنجانی، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی به حضور یا غیبت احمدی‌نژاد در انتخابات‌۱۴۰۰ بود، اما با توجه به سابقه ردصلاحیت او و اظهارات دیروز سخنگوی شورای نگهبان به ‌نظر می‌رسد که او شانسی برای حضور در عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری نخواهد داشت. ثبت‌نام احمدی‌نژاد برای انتخابات‌۱۳۹۶ و ردصلاحیت او در حالی اتفاق افتاد که او صراحتا از سوی رهبر معظم انقلاب برای حضور در انتخابات نهی شده بود.

ردصلاحیت‌شدگان ادوار

به‌جز محمود احمدی‌نژاد، در هر دوره از انتخابات، صلاحیت تعداد قابل توجهی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی توسط شورای نگهبان احراز نشده و این دسته از داوطلبان از رقابت‌ها حذف شده‌اند. در جدول بالا نام تعدادی از این چهره‌ها مورد اشاره قرار گرفته است؛ افرادی که بنا بر توصیه سخنگوی شورای نگهبان نباید برای انتخابات پا پیش بگذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید