«ایلدا» و «هیرمان» را از خطر انقراض نجات دهید

    کد خبر :562520

دامپزشک باغ وحش تهران با بیان اینکه خرید و فروش حیوان درباغ وحش‌های اروپا هیچ معنایی ندارد، گفت: شیرهای «ایلدا» و «هیرمان» به دلیل رعایت استانداردها، به ایران اهدا شد‌ه‌ است.

ایمان معماریان دامپزشک ارشد باغ وحش با اشاره به ورود شیر ماده ایرانی به باغ وحش تهران از رودررویی این شیر ماده با کامران شیر نر ایرانی خبر داد.

وی در این باره گفت: ایلدا شیر ماده وارد باغ وحش شده و شیر نر را دیده است. برنامه ریزی کرده‌ایم تا به مرور او را بیشتر در معرض دید کامران قرار بدهیم.

این دامپزشک با بیان اینکه اسم ایلدا را مردم انتخاب کردند و معنای آن مادر ایل است، افزود: ما برای کنترل تکثیر گونه‌های در حال انقراض برنامه‌ داریم و همه چیز تحت کنترل است.

معماریان تصریح کرد: با توجه به اینکه شیر ایرانی نماد حیات وحش ایران است و خیلی‌ها دوستش داشتند این گونه ارزشمند را ببینید اما نسل آن به علت شکار بی رویه و نبود طعمه و… منقرض شد، سعی کردیم با برگرداندن شیر ایرانی نشان دهیم چقدر مهم است حیات وحش ایرانی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در ماجرای انتقال این شیر سعی شده استانداردهای اروپا شود از وجود دو شیر نر که برادرند، در هیوستون خبر داد و گفت: بیش از 100 سال پیش این شیرها از ایران رفته بودندو یکی از این شیرها را به دلیل مشکلات جسمی که داشت از بین رفت و حالا هیرمان ما ارزش بالاتری پیدا کرده است.

این دامپزشک ارشد درباره نحوه واگذاری ایلدا به ایران توضیح داد: خرید و فروش حیوان درباغ وحش‌های اروپا هیچ معنایی ندارد و ایلدا هم به دلیل رعایت استانداردها توسط ما، به ایران اهدا شد.

وی هزینه نگهداری از شیرها را بالا خواند و ادامه داد: شیرها روزی 10 تا 15 کیلو لاشه کامل گوسفند و مرغ استفاده می کنند و پر هزینه هستند.

معماریان در زمینه انتقاد برخی به نگهداری حیوانات در باغ وحش و اسیر کردنشان تصریح کرد: اسارت واژه انسانی است و نیازهای یک شیر با نیازهای یک انسان یا شامپازه فرق می کند. مثلا نیاز به بلندی دارد که بنشیند، جایی که پنجه بکشد، مکانی که پنهان بشود. شیر در حیات وحش کیلومترها راه می رود نه اینکه بخواهد ورزش کند چون مجبور است قلمرو خود را حفظ کند، شکار کند و… باغ وحش تهران تا 80 درصد به استانداردها نزدیک شده و 20 درصد مانده است.

وی درباره عملکرد باغ وحش در صورتی که حیوانات بیمار شوند، گفت: قبلا نیاز داشتیم از حیوانات خون بگیریم که باعث استرس آنها می شد، اما اکنون از مدفوع و ادرار آنها هم می توانیم آزمایش بگیریم.

به گزارش فارس، معماریان در پایان درباره دلیل محبوبیت شیر ایرانی به مجری «سلام صبح بخیر» گفت: ما در طبیعت گونه‌های پرچم داریم و شیر هم جزو همین گونه‌ها هستند که برای مردم جذاب هستند و به واسطه آنها حیوانات کوچک‌تر شناخته می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید