ایرتگ های اپل به ابزاری برای سرقت تبدیل شدند

    کد خبر :867705

شرکت اپل چند ماه پیش و پس از سال‎ها انتظار، تگ‎های هوشمند خود را با نام AirTag معرفی کرد؛ تگ‎هایی که با اتصال به هر دستگاهی می‎توانند موقعیت آن را به کاربر نشان دهند. همین ویژگی به تازگی از سوی سارقان خودروها در کانادا مورد استفاده قرار گرفته و به روشی عجیب برای سرقت تبدیل شده است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_به واقع شاید تنها ایده‎ای که از استفاده از تگ‎های هوشمند اپل در ذهن مدیران این شرکت نقش نبسته بود، ایده دزدی با کمک تگ‎های هوشمند AirTag بوده باشد. به تازگی گزارش‎هایی از سوی پلیس کانادا منتشر شده که نشان می‎دهد در روشی خلاقانه، سارقانی از این تگ‎ها برای کسب اطلاعات و دزدی خودروهای مورد نظر خود استفاده می‎کنند.

به تازگی پلیس منطقه‎ای یورک در کانادا بیانیه‎ای را منتشر کرده که نشان می‎دهد در بررسی‎های به عمل آمده توسط کارآگاهان و افسران این واحد اطلاعات جالبی در مورد نحوه سرقت برخی خودروها، از تگ‎های هوشمند اپل برای کمک به سرقت خودرو استفاده می‎شود.

روند کار به این نحو است که سارق با شناسایی خودروی مورد نظر خود که معمولاً ماشین‎هایی گران‎قیمت هستند، به نحوی عادی به آن نزدیک شده و تگ هوشمند اپل را به بدنه خودرو، جایی که کمتر در معرض دید مستقیم باشد می‎چسبانند. در ادامه با دنبال کردن مسیر حرکت خودرو، در مکانی که صاحب خودرو، آن را در مکانی خلوت که کمتر در معرض توجه شهروندان یا پلیس دارد، پارک کند، نسبت به سرقت آن اقدام کنند.

بنابر اعلام پلیس منطقه یورک، از سپتامبر 2021، افسران پلیس به تنهایی در همین منطقه، پنج مورد را بررسی کرده اند که مظنونان از AirTag در سرقت خودروهای مدل بالا استفاده کرده اند. نکته جالب این است که سارقان هر وسیله نقلیه با ارزش خاصی را که در مکان‌های عمومی و پارکینگ‌ها پیدا می‌کنند هدف قرار می‌دهند و AirTag را در مکانی دور از دید، مانند یدک‌کش یا درپوش سوخت قرار می‌دهند، به این امید که توسط مالک خودرو کشف نشود.

البته اپل قابلیتی امنیتی در این زمینه در ایرتگ‎ها فعال کرده است که اگر تگی، وجود تگ ناآشنا را نزدیک خود احساس کند، می‎تواند به کاربر صاحب خود هشدار دهد که در حال ردیابی است. به نظر سارقان با توجه به این روش، شانس خود را در تعداد زیادی خودروها امتحان می‎کنند تا اگر تگ فعالی در خودروی گران‎قیمتی که هدف قرار گرفته‎اند وجود داشته باشد، مراحل سرقت را در خودروی دیگری دنبال کنند. البته طبیعی است که همه خودروها و صاحبان آنها از تگ‎های هوشمند اپل استفاده نمی‎کنند و به همین دلیل شانس لو رفتن سارقان در این صورت نیز کم خواهد بود.

پلیس منطقه یورک در نهایت به این نکته نیز اشاره کرده که احتمال دارد سارقان در مناطق دیگر نیز از تگ‎های اپل برای شناسایی و دزدی خودروها استفاده کرده باشند. برای مثال در سال گذشته نزدیک به 2000 مورد سرقت خودرو در آن منطقه ثبت شده و این احتمال مطرح شده که شاید بسیاری از آنها با کمک تگ‎های سارقان صورت گرفته باشد.

به نظر راهکار فنی خاصی، بیشتر از چیزی که اپل در این زمینه در نظر گرفته، قابل پیاده‎سازی نباشد و به همین دلیل تنها می‎توان به رانندگان و صاحبان خودروها توصیه کرد که خودروهای خود را به ویژگی‎های امنیتی سطح بالاتری مجهز کرده و از پارک و تنها گذاشتن خودرو به مدت طولانی در مناطق خلوت، دوری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید