ایران و عربستان در مسیر کاهش تنش؛ آیا نماینده عربستان در مراسم تحلیف رئیسی شرکت می‌کند؟

    کد خبر :830140
ایران عربستان

بعد از انتشار خبر حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی و حل‌وفصل بسیاری از اختلافات میان تهران و ریاض، گمانه‌زنی در خصوص میزان صحت و دقت این خبر افزایش یافته است. به نظر می‌رسد برای مشخص شدن واقعیت خبر، باید تا روز 12 مرداد منتظر بود.

«بازتاب»؛ آرش صفار- چند روز پیش رسانه‌های داخلی از قول «یک منبع آگاه» از دعوت نماینده عربستان برای شرکت در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی خبر دادند.

بر اساس اظهارات این منبع، سعودی‌ها موافقت خود برای شرکت در این مراسم را به ایران اعلام کرده‌اند.

به گفته این منبع، با توجه به حل‌وفصل تمامی موارد اختلافی دوجانبه، هر لحظه امکان اعلام بهبود روابط تهران و ریاض و بازگشایی سفارتخانه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به گفتگوها در «برخی پایتخت‌های عربی»، اظهار کرده است که بیش‌تر اختلافات نه تنها در مورد روابط دوجانبه بلکه در خصوص مسائل یمن، لبنان و عراق نیز حل شده است.

هنوز مقام‌های رسمی دو کشور نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

این خبر در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب یافته است، از جمله «میدل ایست مانیتور» با اشاره به این موضوع به اظهارات علی ربیعی، سخن‌گوی دولت در خصوص تأکید همیشگی تهران بر گفتگو میان کشورهای منطقه پرداخته است.

ربیعی ضمن تأیید مجدد گفتگوهای ایران و عربستان، اعلام کرده بود که در صورت پیشرفت در مسیر حل‌وفصل اختلافات دو کشور، تهران هیچ محدودیتی برای ارتقای سطح گفتگوها ندارد.

اگرچه از چندی پیش گفتگوها میان تهران و ریاض شروع شده بود و خبرها از پیشرفت این مذاکرات حکایت داشت، اما حضور نماینده‌ای از عربستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران و فراتر از آن بازگشایی سفارت‌ها و احیای روابط دیپلماتیک یک شگفتی محسوب می‌شود.

پیچیدگی پرونده‌ها میان دو کشور -از جمله در یمن و لبنان- موضوعاتی نیست که در چند جلسه گفتگو قابل حل باشد.

به علاوه، توقف مذاکرات وین و گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال اتخاذ رویکردی سخت‌تر از سوی تیم سیاست خارجی دولت جدید ایران، سبب افزایش عدم قطعیت‌ها در خصوص نوع رابطه ایران و آمریکا شده است.

اگرچه نباید روابط ایران و عربستان را صرفا بازتاب روابط تهران با واشنگتن دانست و پویش‌های امنیتی و سیاسی مستقل در روابط دو کشور منطقه را از نظر دور داشت، با این حال اینکه عربستان در شرایطی که احتمال سخت‌تر شدن مواضع تهران در خصوص موضوعات منطقه‌ای وجود دارد، در روابط خود با تهران وارد مسیری به کلی متفاوت از سال‌های گذشته شود، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

باید توجه داشت که تردیدهایی که در مورد رویکرد سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی در میان تحلیل‌گران داخلی وجود دارد، برای پایتخت‌های منطقه نیز مطرح است.

با این وجود، در ایران سابقه زیادی از واقعی بودن اظهارات «منابع آگاه» وجود دارد؛ باید منتظر بود و دید آیا نماینده عربستان در مراسم تحلیف حضور می‌یابند یا نه.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید