ایران عضو دائم اتحادیه ریلی آسیای میانه شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۶:۴۷
    کد خبر :635384

مدیرعامل شرکت راه آهن از قطعی شدن تغییر عضویت ایران در اتحادیه حمل و نقل ریلی آسیای میانه و شمال اروپا از ناظر به دائم خبر داد.

 

سعید رسولی در گفت وگو با مهر درباره هفتاد و یکمین نشست کشورهای عضو اتحادیه حمل و نقل ریلی حوزه آسیای میانه، حاشیه دریای خزر و شمال اروپا اظهار داشت: ما پیش از این به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه حضور داشتیم که این نوع عضویت نمی تواند در مسائل اجرایی دخالت کند و حق رأی ندارد.

 

وی افزود: ما برای تغییر عضویت در نشست هفتادم که ۶ ماه قبل در هلسینکی فنلاند برگزار شد، درخواست دادیم که مورد موافقت قرار گرفت؛ اما باید مراحل حقوقی و فنی طی می شد که مورد موافقت قطعی واقع شده و در پروتکل ثبت شود.

 

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: طی این شش ماهه با پیگیری های انجام شده و انجام برخی اقدامات لازم، توانستیم در نشست هفتاد و یکم در مینسک بلاروس این تغییر عضویت را به ثبت پروتکل برسانیم.

 

وی یادآور شد: باید مشخصات فنی ناوگان را در شورای کشورهای عضو این اتحادیه ثبت کنیم. همچنین سیستم های انفورماتیک و اتوماسیون ما باید با نظام فنی این اتحادیه هماهنگ شود. نظام فنی بازدیدهای دوره ای از ناوگان نیز باید با نظام مرسوم در این اتحادیه همسو شود. این اتفاقات مزیت برای ما محسوب و سبب می شود تا بار دیگر فرآیندها را بررسی کرده و ارتقا دهیم.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با قطعی شدن عضویت ما از ناظر به دائم در اتحادیه کشورهای حمل و نقل ریلی حاشیه خزر و شمال اروپا، ما هم مانند دیگر کشورهای عضو امکان تردد ناوگان ریلی ما در کشورهای عضو برخوردار شده و از کنوانسیون ها و مقررات بهره مند شویم.

 

وی با بیان اینکه ترانزیت و صادرات و واردات ریلی ما با این تغییر عضویت به شدت تسهیل می شود، افزود: باید قوانین گمرکی را نیز تسهیل کنیم. البته مقرراتی که در شورای کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد، عمدتا ناظر به مقررات حمل و نقل ریلی است و مقررات داخلی این کشورها به قوت خود باقی است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از فرآیندهایی که باید تسهیل شود را پیمان های گمرکی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و یادآور شد: برای این منظور جلساتی با گمرک و وزارت امور اقتصادی برای تسهیل مقررات گمرکی داشته ایم که عمدتا به مرزهای اینچه برون، سرخس، آستارا و دیگر مرزهای کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید