ایران در مسیر چین حرکت می‌کند

  • سیاسی
  • شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۰۲
    کد خبر :600667

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصول‌گرا می گوید: یکی از مباحثی که افراد دلسوز در میان اصول‌گرایان از گذشته تا کنون مطرح کرده‌اند، در ارتباط با تجدیدنظر در برخی مبانی است. آن‌ها از عدم اصلاح مبانی جریان خود نگران هستند. در حقیقت، بسیاری از حاضر در این جبهه بر این باور هستند که باید در اصولی که اعتقاد دارند، بازتعریف انجام شود.»

وی در گفتگو با انتخاب در تحلیل خود از اظهارات اخیر محمد باقر قالیباف پیرامون ایجاد جریان نو در جبهه اصول‌گرایان تاکید کرد: «اصل بنیادی مورد اعتقاد اصول‌گرایان را می‌توان به صورت خلاصه اعتقاد به حاکمیت اسلامی در جوامع مسلمین تعریف کرد. در این‌که این اصل باید حفظ شود، تردیدی وجود ندارد اما زیر این اصل، مبانی دیگر وجود دارند که می‌توان آن‌ها را اساس اصول‌گرایی دانست. در وضعیت کنونی واقعیت این است که باید اصول‌گرایان در این مبانی خانه تکانی داشته باشند. این گفته که باید جریان نو در درون اصول‌گرایی ایجاد شود، گفته‌های خاص و منتسب به او نیست، بلکه قبل‌تر در میان اصول‌گرایان این مساله مطرح شده است. در واقع، تا زمانی که اصول‌گرایانی بر مبنای اصل بنیادی که مورد اشاره قرار گرفت، خانه تکانی فکری نداشته باشند، شاهد خسارت و از دست دادن این فرصت‌ها خواهیم بود.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا در ارزیابی خود از اظهارات اخیر قالیباف پیرامون ایجاد مجلسی نو با حضور جوانان، بر این باور است که بحث جوانان و اهمیت در توجه به آنان موضوعی است که در چند سال گذشته مقام معظم رهبری نیز بر آن بارها تاکید کرده‌اند. به ویژه در بیانیه «گام دوم» ایشان با صراحت بر ضرورت توجه به نسل جوان تاکید داشته است. واقعیت این است که حاکمیت ما از نظر سنی نه در قوای مختلف نظام، به بدنه‌ای پیر تبدیل شده است. در حال حاضر ایران نیز در مسیر کشور چین حرکت می‌کند. در سال‌های بعد از انقلاب تا کنون چند نسل تغییر پیدا کرده اما حاکمیت با تغییر نسل مواجه نشده است؛ به نوعی تطابق بین جامعه و حکومت وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد : «در عرصه جوان‌گرایی دو راه بیشتر پیش‌رو نداریم. از یک طرف یا باید جوان‌گرایی را انتخاب کنیم و از طرف دیگر یا ناچار به جوان‌گرایی خواهیم شد. اکنون در حاکمیت، در برابر جوان‌گرایی مقاومت می‌شود. این مقاومت در نهایت نظام را در مقاطع خاص ناچار به جوان‌گرایی می‌کند، آن‌هم در شرایطی که نسل جدید آمادگی لازم را برای ورود به بدنه حاکمیت ندارند. در مقابل اگر جوان‌گرایی خودخواسته باشد، می‌توانیم انتقال نسلی را انجام دهیم.

همچنین، او در ادامه تصریح کرد: «یکی از بخش‌های موردنظر که قالیباف نیز بر آن انگشت گذاشته مجلس است. جوان‌گرایی در مجلس بدین معنی نیست که قوه مقننه یک‌دست در اختیار جوانان قرار گیرد ولی الزام مساله افزایش سهم آنان نسبت به وضعیت کنونی خواهد بود.»

ایمانی در ارتباط با امکان واگذاری رهبری اصول‌گرایان به محمد باقر قالیباف برای انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: «چنین احتمالی بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. حتی اگر شورای وحدت چنین تمایلی داشته باشد که البته ندارد؛ این اقدام به هیچ‌عنوان صحیح به نظر نمی‌رسد. منطق حکم می‌کند به هیچ عنوان رهبر جبهه اصول‌گرایان به یک فرد واگذار شود. مهم نیست این فرد قالیباف، باهنر یا هر شخصی دیگری باشد. جریان اصول‌گرایی باید بر اساس خرد جمعی مطرح شود. با این وجود، بحثی که قالیباف پیرامون ضرورت پایان پیدا کردن سیاست‌ درهای بسته در شورای وحدت صحیح و مناسب به نظر می‌رسد. واقعیت این است شورای اصول‌گرایان همان افرادِ حاضر در نسل قدیم هستند که در پشت درهای بسته تصمیم می‌گیرند و تصمیمات را به مابقی اصول‌گرایان ابلاغ می‌کنند. این رویه با منطق سیاست و تحزب مدرن در تناقض است.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا، در بخش پایان از گفته‌ها خود گفت: «بر این باور هستم که هدف اصلی قالیباف در مقطع کنونی، مشارکت در انتخاب مجلس و کسب تصدی ریاست بهارستان نیست. هر چند این امر از اساس منافاتی با واقعیات موجود ندارد و او می‌تواند همانند دیگر اشخاص همچون علی لاریجانی و محمد رضا عارف، همزمان با حضور در مجلس یکی از نامزدهای مطرح ریاست جمهوری 1400 باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید