ایران در مساله مهاجرت ازکشور جزو ده کشور آخر دنیا است

    کد خبر :218876

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در حال حاضر در بحث مهاجرت از کشور، ایران جزو ۱۰ کشور آخر دنیاست.

به گزارش بازتاب به نقل از صداوسیما سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در برنامه تیتر­امشب شبکه خبر سیما گفت: سطح علمی در کشور رشد قابل توجه دارد به طوری که به لحاظ ارائه مقالات در رتبه ۱۵ جهان هستیم، اما در دوران قبل از انقلاب شاهد یک چنین جهش علمی نبودیم، دانشگاه در ایران پدیده بومی نبوده است بنابراین ­سیلابل ها و رفرنس ها هم خارجی هستند و درست به همین دلیل دانشگاه ها نتوانسته اند با صنعت ارتباط پیدا کنند، اگرچه زحمات زیادی کشیده شده اما جهش اصلی دانشگاه های ما حدودا در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده است.

ستاری افزود: ما در دنیا در زمینه های علوم پایه و مهندسی صاحب اسم و رسم هستیم. او گفت: توسعه کمی تا حدی جواب می هد اما اصل توسعه کیفی است، ما در چند سال گذشته بیشترین رشد علمی را داشته ایم مانند علوم نانو که در رتبه ۴ جهان هستیم، نکته این است که این علوم باید با صنعت و اقتصاد مرتبط شود، دولت تا یک حدی می تواند این هزینه ها را ارائه دهد از یک جایی به بعد باید از دل جامعه بجوشد.

او افزود: ما باید در حوزه صنعت، فرهنگ و آموزش زیست بوم مناسبی طراحی کنیم، دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خود را تغییر دهد فایده ای برای کشور ندارد.

ستاری افزود: نفت خدمت های زیادی به کشور کرده اما خیانتی هم داشته از جمله فرهنگی را وارد ایران کرده که اشتباه بوده است مانند فرهنگ استخدام در دستگاه های دولتی که این واژه نوآوری را از جوانان ما گرفته است. نوآوری سقفی ندارد و موجب اعتماد به نفس در فرد می شود و جامعه را به پیش برده، تولید ثروت می کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بیشترین مشکلات ما ریشه در فرهنگ دارد زیرا نخست مردم باید این جوانان را باور کنند تا روی فکر و اندیشه و خلاقیت آنها سرمایه گذاری کند.

او گفت: سیستم آموزشی ما با وجود همه کمبودهایی که دارد با قدری اختلاف با بهترین دانشگاه های آمریکا برابری می کنند، یکی از مشکلات آمریکا در سال های اخیر این است که نخبگان در حال بازگشت به کشورشان هستند.

ستاری گفت: ما باید تفکراتمان را عوض کنیم، دانشگاه ما نباید پشت دیوارها مخفی شوند، این دانشگاه ها باید با صنعت، جامعه و فرهنگ مرتبط شوند، رشد علمی کشور در حال حاضر با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. ما امروز می دانیم که با پول نفت نمی شود کشور را اداره کرد بلکه باید با قدرت خلاقیت جوانان این کشور را اداره کرد.

او افزود: تا زمانی که بخش خصوصی در بخش پژوهش برنامه ریزی نکند نمی توانیم در این عرصه پیشرفت را مشاهده کنیم. محصولی که با پول دولتی ایجاد شود نتیجه ای نخواهد داشت زیرا دولت نماینده جامعه نیست و در نتیجه محصول ارائه شده نیز مردم پسند نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در حوزه شرکت های دانش بنیان بیش از ۱۲۰ خدمت به این شرکت ها ارائه می دهیم اما مهمتر از همه این حمایت ها اعتماد به جوانان است که این فرهنگ جدید باید در جامعه نهادینه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید