ایران در حال تشکیل تیم مذاکره‌کننده برای وین است

    کد خبر :853342
ایران در حال تشکیل تیم مذاکره‌کننده برای وین است

یک دیپلمات اروپایی با بیان اینکه ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مرحله نهایی جمع‌بندی قرار دارد، گفت تهران به معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطمینان داده که به وین باز می‌گردد.

نشریه «وال استریت ژورنال» امروز (جمعه) به نقل از منابع مطلع گزارش داد که ایران در حال نهایی‌کردن ترکیب تیم مذاکره‌کننده برای از سرگیری گفت‌وگوهای وین است.

یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با «لارنس نورمن» خبرنگار این نشریه مستقر در بروکسل به ارائه جزئیات اولیه‌ای از سفر و رایزنی‌های «انریکه مورا» معاون مسئول اتحادیه اروپا در تهران پرداخت.

بر اساس این گفته‌ها، ایران به مورا گفته که هنوز در حال نهایی‌کردن گام‌ها برای تکمیل تیم مذاکره‌کننده (جهت احیای توافق هسته‌ای) است اما با این حال تهران تاکید کرده تصمیم برای بازگشت به وین قطعی است.

این دیپلمات اروپایی به وال استریت ژورنال گفت: «آنها (ایران) قاطعانه مصمم هستند که به وین برگردند و مذاکرات را تکمیل کنند».

نورمن در ادامه به نقل از این منبع مطلع نوشت: «گفت‌وگوهایی که قرار است اواخر ماه اکتبر در بروکسل برگزار شود، فقط بین ایران و اروپا خواهد بود. ایران گفت‌وگوهای دوجانبه دیگری نیز خواهد داشت. ایده پشت این طرح اینگونه است که دو طرف تمام متن‌های موجود روی میز در وین را بررسی کنند و سوالات مختلفی که تیم جدید ایران خواهد داشت را توضیح دهند».

البته خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیت دیگری نوشت که این توضیحات یک منبع بود ولی منبع دوم برداشت دیگری از گفت‌وگوهای تیم اروپایی حاضر در تهران داشته که از آن به عنوان «مذاکره برای مذاکره» یاد کرده است.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و یمن و نیز مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه به تهران سفر کرده، روز پنجشنبه با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

باقری با اشاره به این‌که برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.

این در حالی است که پیشتر وبگاه اماراتی «نشنال» مدعی شده بود ایران و اتحادیه اروپا بر سر زمان آغاز مذاکرات وین در خصوص برجام اختلاف‌نظر دارند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

به گزارش فارس، یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید