مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد

    کد خبر :803423
مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای از مذاکره ایران و آژانس در وین و در سطح کارشناسان درباره ذرات اورانیوم کشف شده خبر داد که قرار بود اوایل ماه آوریل در ایران برگزار شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران روز دوشنبه مذاکرات در راستای کسب توضیحاتی از ایران درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف شده در مکان‌های اعلام نشده در ایران را آغاز کردند، مسئله ای که می تواند بر تلاش ها برای احیای توافق هسته ای تاثیر بگذارد.

آژانس در بیانیه‌ای با مطرح کردن این که «آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران امروز مشارکت در روندی متمرکز را با هدف شفاف سازی مسائل پادمانی باقی مانده آغاز کردند»، گفت که این نشست در سطح کارشناسان است.

قرار بود اولین نشست آژانس-ایران اوایل آوریل در تهران برگزار شود اما با وجود برنامه ریزی برای مذاکرات احیای توافق هسته ای که با حضور اعضای باقی مانده در آن و دیپلماسی غیر مستقیم با آمریکا قرار شد در وین برگزار شود، به تعویق افتاد.

آژانس در ادامه بیانیه اش مطرح کرد: نشست امروز در وین برگزار شد، چون کارشناسان ایرانی شرکت کننده در این نشست، در نشست هایی جداگانه در کمیسیون مشترک برجام در جای دیگری در پایتخت وین نیز مشارکت دارند.
به گزارش ایسنا، توافق بر سر مذاکره در این باره کمک کرد که کشورهای اروپایی متقاعد شوند قطعنامه ای را که ایران را در سی و پنجمین نشست شورای حکام آژانس در ماه گذشته مورد انتقاد قرار دهد، پیگیری نکنند.

این مذاکرات همچنین از تنش میان ایران و غرب جلوگیری کرد که می توانست به تلاش ها برای بازگرداندن واشنگتن و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای، آسیب بزند.

عدم پیشرفت در ارائه توضیحات درباره این ذرات اورانیوم در مذاکرات آژانس با ایران به معنای این خواهد بود که فرانسه، انگلیس و آلمان برای تصویب قطعنامه ای با حمایت آمریکا در نشست بعدی شورای حکام در ماه ژوئن پافشاری خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید