ایرانی‌ها قربانی تحریم‌های رمزارزی آمریکا

    کد خبر :853959
ایرانی‌ها قربانی تحریم‌های رمزارزی آمریکا

آمریکا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تحریم‌ها در حوزه رمزارزها مانند مؤسسات مالی سنتی اعمال می‌شود و احتمالا کاربران ایرانی به‌زودی زیر فشارهای بیشتری قرار خواهند گرفت.

جمعه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شد که برای جلوگیری از ‌استفاده افراد تحریم‌شده و بازیگران غیرقانونی، تمهیدات بیشتری برای کمک به صنعت ارزهای مجازی درنظر گرفته است. اگرچه هدف این اقدام در این بیانیه، مقابله با تهدید باج‌افزارها عنوان شده، اما در بخش دیگری از آن، به مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم با سوءاستفاده از رمزارزها اشاره شده است. همچنین در این بیانیه اعلام شده که تحریم‌ها در حوزه رمزارزها مانند مؤسسات مالی سنتی اعمال می‌شود. چندی پیش هم، صرافی بایننس اعلام کرد که همه کاربران باید با ارائه مدرک احراز هویت شوند. به این ترتیب کاربران ایرانی این صرافی که اکثرا احراز هویت نشده بودند، حتی اگر تابعیت و پاسپورت کشور دیگری را هم داشتند، نمی‌توانستند به‌خاطر تحریم‌ها هویت خود را تأیید کنند. این در حالی است که چندی پیش هم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(OFAC) یک صرافی رمزارزی روسی به نام Suex را تحریم کرد. مجموعه این اتفاقات و رخدادهای مشابه دیگر، نگرانی کاربران ایرانی را در پی داشته است، چراکه بخش قابل‌توجهی از ایرانیان در صرافی‌های غیرایرانی فعال هستند.

قابل پیش‌بینی بود

امید علوی، کارشناس حوزه رمزارز و بلاکچین در گفت‌وگو با همشهری، این محدودیت‌ها را موضوعی قابل پیش‌بینی می‌داند و معتقد است که «ما پیش از اینکه چنین مشکلات و محدودیت‌هایی ایجاد شود، باید راهکاری برای آن می‌اندیشیدیم.»

به‌گفته علوی «تکنولوژی بلاکچین و رمزارزها در حال مبارزه با حاکمیت دلار است و کانالی را برای انتقال مالی بین ایران و جهان ایجاد می‌کند. پس شایسته بود که بسترهای لازم را ایجاد می‌کردیم».

این کارشناس با اشاره به ضعیف عمل‌کردن کشور در این حوزه می‌گوید: «آمریکا اخیرا توانست در این صنعت، گوی رقابت را از چین در میزان هش‌ریت برباید. این کشور با برنامه‌ریزی و نگاه بلندمدت وارد این حوزه شده، چندین هزار مگاوات برق به آن اختصاص داده و چندصد میلیارد دلار برای توسعه این صنعت درنظر گرفته است. آمریکا اکنون که توانسته هش‌ریت جهانی را از آن خود کند، در قدم بعدی به سمت تنظیم‌گری بازار رمزارزها خواهد رفت.»

چه باید کرد؟

کارشناس حوزه رمزارز و بلاکچین با اشاره به اینکه هنوز دیر نشده، بر تدوین و ثبات قوانین در حوزه رمزارزها و در کنار آن، بستری امن برای سرمایه‌گذاران تأکید می‌کند. علوی می‌گوید: «اگر بستری امن فراهم شود، کسانی که رمزارز خریده‌اند، سرمایه‌های خود را به داخل کشور می‌آورند، آن را در کشور نگهداری می‌کنند و همچنین تبادل‌های خود را در داخل کشور و زیرنظر دولت و حاکمیت انجام می‌دهند.» او همچنین از ضرورت فراهم‌کردن بستر مناسب برای جذب ماینرها، سخن می‌گوید که می‌تواند باعث جذب درصد قابل‌توجهی از هش‌ریت جهانی شود. علوی به اهمیت برق در حوزه ماینینگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر وزارت نیرو با همکاری بخش خصوصی شرایطی فراهم کند که کشور به سمت تولید برق و استفاده از زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران استخراج برود، هش‌ریت مناسبی برای کشور جذب می‌شود.»

ظرفیت تکنولوژی بلاکچین

وقتی کشوری تحریم است و می‌خواهد وارد بازارهای مالی جدید شود، حتما اوفک و نهادهایی که ایران را تحریم کرده‌اند، تحریم‌های خود را در بخش‌های جدید هم اعمال می‌کنند.

با این حال، علوی معتقد است که «حوزه بلاکچین و رمزارزها حوزه‌ای سنتی نیست که آمریکا بتواند مانند سوئیفت ما را تحریم کند». این کارشناس با اشاره به اینکه در این حوزه، ابزارها و راهکارهای بسیاری وجود دارد که ما با استفاده از آنها می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم، می‌گوید: «فقط لازم است که مدیران کشور کمی چابک‌تر و به‌روزتر فکر و اقدام کنند و از نگاه‌های امنیتی نسبت به اقتصاد فاصله بگیرند.» به‌گفته علوی، «سردرگمی موجود در میان فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین و حتی دستگاه‌های دولتی باید از طریق قانونگذاری رفع شود».

او با اشاره به‌وجود راه‌حل‌های بسیار برای رفع مشکلاتی که آمریکا برای ما ایجاد کرده، می‌گوید: «کافی است در داخل کشور تعدادی صرافی مناسب و معتمد داشته باشیم تا از بازار داخلی پشتیبانی کنند.» علوی به فعالیت چند پلتفرم قابل اعتماد در کشور اشاره می‌کند و معتقد است «اگر اینها زیرنظر دولت قرار بگیرند، می‌توان از آنها مالیات گرفت. همچنین می‌توان از آنها خواست که گزارش‌های خود را به نهادهای نظارتی ارائه کنند و با نهادهای قضایی همکاری کنند تا ایرانی‌ها بتوانند در این بستر، نقل و انتقالات خود را انجام دهند. از آن سو هم، برای ارتباط با دنیا نیاز به واسطه‌ای مثل سوئیفت نداریم و بلاکچین است که در این میان نقش بازی می‌کند و به‌راحتی هم قابل رهگیری نیست».

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید