ایرانی‌هایی که در اروپا تاریخ‌ساز شدند

  • ورزشی
  • دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱
    کد خبر :742290

در دهه‌های گذشته ورود بازیکنان ایران به فوتبال اروپا و لیگ‌های معتبر کمتر اتفاق می‌افتاد و تعداد لژیونرهای ایرانی شاغل در اروپا به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید ولی چند سالی می‌شود که این رویه تغییر کرده و بازیکنان ایرانی توانستند ارزش برند فوتبال ایران را در اروپا بالا برده و علاوه بر حضور در تیم‌های مطرح لیگ‌های مختلف، در این تیم‌ها تاثیرگذار ظاهر شده و برترین بازیکنان تیم خود لقب بگیرند.

به گزارش ایلنا،بررسی عملکرد چند نفر از این بازیکنان در تیم‌های حال حاضر یا سابقشان نشان می‌دهد آنها علاوه بر عملکرد موثری که در مقطع حضورشان در تیم خود داشتند توانستند به نوعی تاریخسازی کرده و از لحاظ آماری در بین برترین‌های تاریخ باشگاه قرار بگیرند.

 

کاوه رضایی

رضایی که چند فصلی است که به عنوان بازیکن دائمی و قرضی در شارلوا حضور دارد، آمار فوق‌العاده‌ای در این تیم از خودش به جا گذاشته و تا کنون با زدن 35 گل در لیگ بلژیک برای این تیم دومین گلزن برتر تاریخ این باشگاه است. رضایی با این آمار دومین گلزن تاریخ باشگاه محسوب می‌شود و نفر اول دانته برونو است که 15 سال در این تیم حضور داشته است. کاوه نخستین ایرانی است که جزو سه گلزن برتر تاریخ یک باشگاه اروپایی قرار می‌گیرد.

 

جواد نکونام

جواد نکونام با اینکه در پست هافبک دفاعی برای اوساسونای اسپانیا بازی می‌کرده ولی آماری خیره کننده از لحاظ گلزنی برای این تیم دارد و از این لحاظ در جایگاه پنجم تاریخ این باشگاه است. این در حالیست که نفر اول این فهرست تنها 4 گل بیشتر به ثمر رسانده و شاید اگر نکونام یک فصل بیشتر در این تیم حضور داشت برترین گلزن تاریخ باشگاه لقب می‌گرفت.

 

وحید هاشمیان

هاشمیان که سال‌ها در فوتبال آلمان مشغول به فعالیت بود در تیم‌های هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر حضور داشته و آمار خیلی خوبی در بوندسلیگا به ثبت رسانده است. وحید هاشمیان با 37 گل زده یازدهمین گلزن تاریخ بوخوم محسوب می‌شود و این در حالیست که 10 نفر بالاتر از او همه آلمانی هستند و هاشمیان بهترین گلزن خارجی تاریخ این باشگاه است.

 

مهدی طارمی

تنها یک سال تا کنون برای ریو آوه بازی کرده و با زدن 18 گل در 30 بازی آماری فوق العاده از خودش به جای گذاشته و در همین یک فصل توانسته در جایگاه هفتم تاریخ ریو آوه قرار بگیرد. اگر حضور طارمی در این تیم ادامه داشت می‌توانست حتی در جایگاه نخست قرار بگیرد.

 

علیرضا جهانبخش

برخلاف آمار نه چندان قابل توجهش در برایتون، جهانبخش آماری فوق العاده در آلکمار به ثبت رسانده است. او 5 سال در آلکمار هلند حضور داشت و در 97 بازی برای این تیم 34 گل به ثمر رسانده تا در جایگاه نهم برترین گلزنان تاریخ این باشگاه قرار بگیرد.

 

رضا قوچان نژاد

گوچی 2 فصل در هیرنفین بازی کرد و در 67 بازی که برای این تیم به میدان رفت 27 گل به ثمر رساند که این آمار خیلی خوب او را دهمین گلزن برتر تاریخ باشگاه قرار داده است.

 

سردار آزمون

زنیت که از مطرح‌ترین تیم‌های روسیه است تا کنون بازیکنان بزرگی در ترکیب خود داشته و عملکرد آزمون در این تیم و قرار گرفتنش در جایگاه یازدهم برترین گلزنان تاریخ باشگاه آنهم به واسطه تنها یک فصل حضور در جمع بازیکنان این تیم آماری فوق العاده و ارزشمند محسوب می‌شود. آزمون در 40 بازی برای زنیت 26 گل به ثمر رسانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید