ایجاد ۲ سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران/ احتمال تاخیر یک روزه در تدفین متوفیان در صورت افزایش فوتی‌ها

    کد خبر :803559
ایجاد ۲ سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به ایجاد ۲ سردخانه دیگر در بهشت زهرای تهران گفت: در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند.

“رضا کرمی محمدی” رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره شرایط کرونایی تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد که وضعیت کرونایی تهران از لحاظ تعداد بیماران و تعداد فوتی‌ها رو به گسترش است.تقریبا یک سوم فوتی‌هایی که روزانه اعلام می‌شود، متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست.

درخواست جدیدی برای استفاده از سوله‌های مدیریت بحران نشده است

کرمی محمدی درباره بکارگیری مجدد سوله‌های مدیریت بحران با توجه به کمبود تخت‌های بیمارستانی گفت: وضعیت آمادگی سوله‌ها به همان شکل سابق است و درخواست جدیدی برای استفاده از سوله‌های مدیریت بحران نشده است. ما آمادگی خود را برای در اختیار قراردادن ۸ پایگاه اعلام کردیم که از این تعداد سه سوله با کمک سپاه تجهیز شد، اما در طول سال گذشته استفاده چندانی از آن‌ها نشد و در این مدت تنها به صورت محدود برای درمان زندانیان و معتادان متجاهر و مواردی از این دست استفاده شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های تهران افزایش پیدا کرده است، گفت: ما هنوز این آمادگی را داریم که سوله‌های بیشتری هم در اختیار بگذاریم، اما به نظر می‌رسد که اکنون تعداد بیماران به قدری زیاد شده است که دیگر ظرفیت رسیدگی به همه آن‌ها وجود ندارد.

کرمی محمدی در واکنش به اینکه شهرداری در ماه‌های اخیر در اقدامات مربوط به کرونا منفعل‌تر از ابتدای شیوع کرونا عمل کرده است، گفت: در بهشت زهرا کار زیاد شده است. اقدامات خوبی هم در یک سال گذشته انجام شده و آموزش‌ها و تمهیدات خوبی برای تدفین و تطهیر متوفیات فراهم شد از جمله دو سردخانه ایجاد شد تا فوتی‌ها خیلی در بیمارستان‌ها نمانند.

او ادامه داد: کارهایی که بر عهده شهرداری بوده است به همان شکل سابق انجام می‌شود، اما در میانه کار، چند تصمیم گرفته شد که مغایر با تصمیم شهرداری و مدیریت شهری بود و منجر به این شد که شهرداری در این دست موارد به صورت منفعل درآید و منتظر شود تا هرچه قرارگاه عملیاتی و یا ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در شهر تهران تصمیم بگیرد، اجرا کند.

کرمی محمدی با بیان اینکه شهرداری تاکنون هر درخواستی که ستاد داشته را انجام داده است، گفت: اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که شهرداری در ستاد ملی مقابله با کرونا حضور ندارد و وظیفه‌ای غیر از آنچه در حال انجام است، بر عهده شهرداری گذاشته نشده است.

او اضافه کرد: کرونا یک بحران بهداشتی و پزشکی است و شهرداری مجموعه‌های پزشکی دارد که امکانات آن‌ها هم در اختیار ستاد قرار گرفته است و خارج از این اقداماتی که شهرداری می‌تواند کند، شاید تاثیر آنچنانی روی این ماجرا نداشته باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: برای مثال شهرداری در تعطیلی مجموعه‌های تفریحی و ورزشی زیرمجموعه خود همچنان با جدیت عمل می‌کند، اما اینکه می‌بینیم شیوع بیماری همچنان زیاد است به نظر می‌رسد پارامترهای دیگری هم در کار است.

در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی، ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا کفایت نمی‌کند

او در واکنش به اینکه شهرداری با تاسیسات مانیتورینگ بسیار خوبی که دارد می‌توانست نسبت به کاهش بار ترافیکی در مترو و اتوبوس اقدام کند، اما در این زمینه موفق نبوده و با گذشت زمان هم رفته رفته بر بار مسافران حمل و نقل عمومی اضافه شد، اظهار کرد: مساله حمل و نقل یک مساله صرفا درون سازمانی و متعلق به شهرداری نیست، هرچند با تاسیسات مانیتورینگ بسیار خوبی که دارد می‌توانست با کمک نیروی انتظامی به کاهش بار ترافیکی در معابر کمک کند که این کار هم صورت گرفته است، اما اینکه در این زمینه مترو و اتوبوس چندان موفق نبوده و با گذشت زمان هم رفته رفته بر بار مسافران حمل و نقل عمومی اضافه شده ناشی از عدم تناسب نیاز و تقاضای مردم نسبت به ظرفیت شهرداری بوده است. باید تعداد رام‌های قطار مترو و نیز تعداد اتوبوس‌ها بیشتر شود که‌ عدم تحقق این موضوع به وعده‌های انجام نشده دولت در این خصوص باز می‌گردد.

کرمی محمدی افزود: شهرداری توانسته است برای تولید داخلی قطار ملی اقدام کند و این کار مهمی بود که می‌توانست انجام دهد. در ارتباط با اتوبوس نیز همین شرایط را داریم و تعداد خیلی محدودی اتوبوس به ناوگان اضافه شد که تاثیر آن خیلی کم است.

او در پاسخ به این سوال که ممکن است در تهران به شرایطی برسیم که سردخانه‌ها جا نداشته باشند و به نظر شما شهر آمادگی مقابله با بحران بهداشتی را در هفته‌های آتی دارد؟ گفت: به نظر می‌رسد در هفته پیش رو شرایط بدتر می‌شود و اگر اینگونه پیش برود، ممکن است ظرفیت سردخانه‌ها هم کفایت نکند. البته در حال حاضر متوفی در سردخانه بیمارستان‌ها نمی‌ماند و با تمهیدات پیش بینی شده سریعا به بهشت زهرا منتقل می‌شود. البته ممکن است در شرایطی که تعداد متوفیان زیاد شود، نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و به روز بعد منتقل شود.

کرمی محمدی افزود:‌ تا پایان این هفته باید منتظر ماند و مشخص می‌شود، آیا آمار بالا می‌رود و یا اینکه پیک بیماری به یک ثبات نسبی می‌رسد.

کرمی محمدی در واکنش به اینکه محدودیت‌های کرونایی دیگر اثرگذاری قبل را ندارد، گفت: زمانی که ستاد ملی کرونا، قرارگاه عملیاتی را تشکیل داد تا یکی دو ماه اقدامات خیلی خوبی با جدیت انجام شد و روند بیماری هم مهار شد و ما هم در این سیستم کار کردیم. به هر حال در چنین بحرانی فرماندهی باید واحد باشد و یک فرمانده داشته باشیم. الان که می‌بینیم اتفاقی نمی‌افتد و یا اقدامات ضعیف شده است به این دلیل است که فعالیتی روشن و جدی از قرارگاه به رغم تاثیر خوبی که در اوایل شروع کار داشت، نمی‌بینیم.

باید در ستاد کرونا اختلافات را کنار بگذارند

او ادامه داد: قرارگاه ترکیب خوبی دارد و می‌تواند کار کند، اما اکنون که ارائه توضیحاتی برای مردم در خصوص اقدامات انجام شده لازم است، متاسفانه توضیحی داده نمی‌شود، جاهایی هم که باید تصمیم قاطعی گرفته شود هم تصمیم به موقع گرفته نمی‌شود. برای مثال در موضوع غربالگری با توجه به اینکه امکانات شهرداری در این زمینه بسبار خوب است پیشنهاد دادیم و سپاه هم مطرح کرده است که غربالگری را جدی‌تری بگیریم اما زیرمجموعه به تنهایی و سر خود نمی‌توانند اقدام کنند بلکه این قرارگاه است که باید اعلام کند به طور مثال شهرداری و سپاه با تکیه بر زیرساخت‌های وزارت بهداشت اقدام کنند.

کرمی محمدی افزود: به رغم اینکه قرارگاه عملیاتی جایگاه و سابقه خوبی دارد، اما فقط حدود سه چهار ماه اول اقدامات به خوبی انجام شد و بعد از آن وضعیت بلاتکلیفی به وجود آمد. در این شرایط می‌دانیم که شهرداری هم کارهایی را که می‌تواند باید انجام دهد، به ویژه آن که می‌دانیم اکنون زمان اجرای آنها است، اما از طرفی چون واقعا نمی‌دانیم سیاست چیست و زیرساخت‌های بهداشتی در چه شرایطی است نیازمند آن است که سیاست‌گذاری‌ها از بالا به ما و دیگران اعلام و هدایت شود.

او در پایان گفت: در شرایط فعلی بنظر می‌رسد باید در ستاد اختلافات را کنار بگذارند.در سیستم فرماندهی واحد وقتی صحبت‌های انتقادی پیش می‌آید این به نفع مدیریت کارآمد این بحران نیست و وزارت بهداشت نباید وارد این حوزه‌ها شود و این تاثیر منفی روانی بر روی همه دارد و انگیزه افراد و سازمان‌های درگیر در موضوع را نیز کاهش می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید