اگر رئیسی از رهبری خواسته‌ که FATF در مجمع بررسی شود، باید به حال منافع ملی کشور گریست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۳۵
    کد خبر :1026311
رئیسی رهبری FATF

حشمت فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس سیمای دلواپسان در ماجرای تصویب FATF را تشریح کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اگر این خبر درست باشد که رییس‌جمهور قبل از سفر به نیویورک از رهبر انقلاب خواسته‌اند که موضوع FATF در مجمع دوباره بررسی شود، باید به حال منافع ملی کشور گریست. چون شخص آقای رییسی از جمله افرادی بودند که در جلسات مجمع مخالفت‌های بسیار تندی با لوایح FATF داشتند.

یکی از چهره‌هایی که شدیدترین مخالفت‌ها را در خصوص FATF داشتند، شخص آقای رییسی بودند که در آن زمان به عنوان رییس قوه قضاییه و عضو مجمع تشخیص در جلسات شرکت می‌کردند.

این چرخش ناگهانی نشان می‌دهد که در کشور مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های جناحی نسبت به منافع ملی تعبیه نشده است. طی سال‌هایی که ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفته، آسیب‌های جدی به منافع کشور و فرد فرد ایرانیان وارد آمده است. عملا مبادلات بین‌الدلالی، جایگزین مبادلات بانکی شفاف شده‌اند. دلال‌ها سود و سرمایه خودشان را از هر نوع مبادلات بانکی ایران برده‌اند. چه بسا بسیاری از این دلالان کاسبان تحریم هستند که هرچند شعارهایی در راستای ارزش‌های ظاهری کشور سر می‌دهند اما در باطن برخلاف منافع ملی کشور عمل می‌کنند.

پیوستن به FATF، عدم احیای برجام و بخش عمده تنش‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله امریکا وجود دارد، متاثر از تلاش‌های کاسبان تحریم است. به نظر من اتفاقی که در این مدت افتاده نشان‌دهنده آن است که دولت سیزدهم هم متوجه این مشکلات برای کشور شده و چون مسوول وضعیت اقتصادی کشور است خواستار تغییر رویه کشور احیای برجام و پیوستن به FATF شده‌اند.

به عنوان یک شهروند ایرانی از دولت آقای رییسی می‌خواهم یک گزارش روشن از میزان هزینه‌ها و خساراتی ارایه دهند که جمهوری اسلامی ایران به خاطر قرار داشتن در لیست سیاه FATF متحمل شده‌اند.
برخی از مسوولان اقتصادی دولت امروز رسما اعلام کرده‌اند به آرامی در حال اجرای دستورالعمل‌های FATF هستند. به عبارتی کشور هم هزینه‌های هنگفت دلالی را پرداخت کرده و هم اینکه امروز در حال اجرای FATF است. هم چوب را خورده‌ایم و هم پیاز را.

اعتماد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید