اگر تمام «عفیف‌الدوله» هم تخریب شده بود، باید بازسازی می‌شد

    کد خبر :144430

«در مکاتبه میراث فرهنگی با شهرداری منطقه ۱۲، اعلام کرده‌ایم اگر بنای “عفیف‌الدوله” به طور کامل تخریب هم شده بود، باید بار دیگر و براساس طرح اصلی و مستندات موجود بازسازی شود.»

به گزارش ایسنا، دهم آبان‌ماه خبر رسید که «خانه قاجاری عفیف‌الدوله» در محله‌ی ۱۵ خرداد، خیابان اکبرنژاد، خیابان شیشه‌گران کوچه حمامی که قبل از مرگ مالک، به صورت مستقیم وقف شده است، بعد از مرمت و بهسازی سردرِ بنا توسط شهرداری و با نظارت میراث فرهنگی تهران، تخریب شده است، اتفاقی که مسئولان اوقاف و شهرداری آن را مربوط به ساکنان خانه می‌دانند، نه مالک اصلی‌اش یعنی اداره اوقاف تهران.

حالا سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی تهران، درباره‌ی وضعیت خانه «عفیف‌الدوله» که بخشی از آن چند روز قبل بدون اطلاع میراث فرهنگی و شهرداری و اوقاف تخریب شده بود به ایسنا توضیح کوتاهی می‌دهد.

سیروس‌نیا ادامه می‌دهد: بنای تاریخی «عفیف‌الدوله» هر چند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، اما جزو بناهای واجد ارزش و یک بنای وقفی است.

او با اشاره به این‌که تعدادی بنای ارزشمند قرار گرفته در محدوده‌ی خانه «عفیف‌الدوله» نیز از مدتی قبل، بدون اطلاع یا استعلام از مسئولان شهری و میراثی تخریب شده‌اند، می‌گوید: علی‌رغم مرمت سر بنای «عفیف‌الدوله» در سال گذشته، اقدامی که به تازگی روی این بنای تاریخی انجام شده، سر در مرمت شده را نیز دچار مشکل کرده است.

وی اظهار کرد: در مکاتبه‌ی میراث فرهنگی با شهرداری، اعلام کرده‌ایم اگراین بنا تخریب هم شده باشد، باید بار دیگر و براساس طرح اصلی و مستندات موجود بازسازی شود.

به گفته‌ی او در حال حاضر میراث‌فرهنگی منتظر جواب شهرداری در این زمینه است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید