اکران نوروزی سینما از تئاتر وام گرفته شد/ سنتی که فراموش کردیم

    کد خبر :252827

اردشیر صالح پور پژوهشگر تئاتر اظهار کرد که اکران نوروزی سینما از تئاتر وام گرفته شده است؛ سنتی که در تئاتر لاله زار وجود داشته و اجرا می شده است.

اردشیر صالح پور نویسنده و پژوهشگر تئاتر درباره جایگاه اجرای تئاتر در ایام تعطیلات نوروز و وضعیتی که در حال حاضر این نوبت اجرایی در تئاتر دارد، به مهر گفت: به نظر من اجرای تئاتر در ایام نوروز سنت خوبی است و ما باید برای نوروز که مهمترین جشن ملی ما ایرانیان است، نوعی از نمایش های آیینی و سنتی را تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آیین نوروزی ما ایرانیان دارای آیین های پیشانوروزی هم هستیم، توضیح داد: نقالی، تکم گردانی، نوروزخوانی و کوسه برنشین از جمله آیین های پیشانوروزی ما هستند که در حال حاضر نیز برخی از آن ها نظیر حاجی فیروز اجرا می شود.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: نکته جالب این است که سنت اجراهای نوروزی در تئاتر وجود داشته و سینما بعدها سنت اکران نوروزی را از تئاتر وام گرفت. در لاله زار قدیم از اولین روز ماه فروردین نمایش های آیینی و سنتی اجرا می شدند و مملو از مخاطب بودند. این نمایش ها به ۲ شکل متمرکز در سالن ها و دیگری دوره گردها اجرا می شد.

این پژوهشگر عرصه تئاتر و نمایش های آیینی و سنتی با بیان اینکه سینما و تلویزیون سنت اکران و برنامه های نوروزی را دارند و آن را حفظ کرده اند، یادآور شد: متاسفانه در تئاتر با از دست رفتن لاله زار، این سنت نیز فراموش شد. بخش عمده ای از احیای این سنت به شهرداری تهران بر می گردد؛ اینکه شهروند تنها نیازمند گل و گیاه نیست و به برنامه های فرهنگی هنری و شادی آور نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات اجراهای نوروزی در تئاتر نیز باید تبدیل به یک سنت شود، گفت: این انتظار می رود که سنت اجرای نمایش های آیینی و سنتی در ایام نوروز احیا شود و مراکز و ارگان های هنری باید این سنت را در تقویم اصلی خود قرار دهند.

صالح پور با بیان اینکه سال های سال تئاتر در ایام نوروز تعطیل بوده است، افزود: ما می توانیم برای ایام نوروز رپرتوآر تئاتر ایرانی را داشته باشیم؛ یک نوع تئاترهای سنتی و شادی آور که در قدیم در ایام نوروز اجرا می شد.

این هنرمند و مدرس تئاتر تصریح کرد: تئاترهای آیینی و سنتی در کشور ما روند مشخصی ندارد و در حال حاضر بیشتر جنبه تفنن دارد و رسمیت پیدا نکرده است. ما برای نمایش های آیینی و سنتی مهندسی نکرده ایم و استراتژی برای آنها نداریم. از همه مهمتر اینکه تئاتر ایرانی ما به دانشگاه وصل نشده است.

وی متذکر شد: تا زمانی که تئاتر ایرانی جریان طبیعی خود را پیدا نکرده است نمی توان توقع داشت که در ایام نوروز شاهد اجرای نمایش های آیینی و سنتی باشیم اما این سنت وجود دارد و باید احیا شود.

صالح پور در پایان تأکید کرد: پژوهش، آموزش و آفرینش اضلاع مهم مثلثی است که باید در زمینه تئاتر ایرانی به آن توجه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید