اپل به دنبال کامپیوتری جمع و جور شبیه به صفحه کلید است

    کد خبر :891030

در دهه 80 میلیادی و با موج رقابتی سنگینی که برپا شد، بسیاری از شرکت‎های فعال در حوزه تولید کامپیوتر، اقدام به عرضه کامپیوترهای مجتمعی در ابعاد یک کیبورد کردند. حالا و پس از ده‎ها سال به نظر اپل قصد رستاخیز این کامپیوترهای جذاب قدیمی را دارد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_اگر از قدیمی‎های دنیای کامپیوتر یا متولدین دهه 50 یا حتی اوایل دهه 60 شمسی باشید، به احتمال فراوان با کامپیوترهای معروف کومودور 64 آشنایی دارید یا لااقل اسمی از کامپیوترهای Sinclair ZX Spectrum شنیده‎اید؛ این کامپیوترها که در آن زمان انقلابی در حوزه کامپیوترهای خانگی و اداری محسوب می‎شدند، به نحوی طراحی و ساخته شده  بودند که در قالب یک کیبورد، کل سیستم پردازشی مورد نیاز کاربر از جمله CPU، رم، مدارهای تغذیه، حافظه داخلی و مدارات ارتباطی و واسط را مجتمع کرده و ابعاد بسیار کوچک داشته باشند.

شرکت اپل نیز در آن دوران با عرضه کامپیوترهای سری Apple x فعالیت می‎کرد ولی هیچ‎گاه نتوانست یک کامپیوتر مجتمع در ابعاد یک کیبورد موفق را تولید و روانه بازار کند؛ کاری که شرکت‎هایی مانند کومودور اینترنشنال و Sinclair Research در آن بی‌نظیر بودند.

حالا اطلاعاتی از دفتر ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی ایالات متحده منتشر شده که نشان می‎دهد شرکت اپل پتنتی را به تازگی به ثبت رسانده که در توضیحات مشخصات عملکردی آن اعلام شده که «این محصول قابلیتی مانند کامپیوترهای با کارایی سطح بالا» را دارد ولی ابعاد و طرح عرضه شده برای آن در حد و اندازه‎های یک صفحه کلید مانند نسخه با ضخامت بیشتر Magic Keyboard شرکت است.

این طرح محصولی را توصیف می‎کند که با داشتن درگاه‎های ارتباطی می‎تواند به صورت مستقل به یک نمایشگر خارجی متصل شده و همراه با آن یک درگاه ورودی خروجی واحد برای تأمین انرژی الکتریکی و انتقال داده نیز خواهد داشت. همچنین ارتباط بی‌‎سیم نیز برای این طرح در نظر گرفته شده و می‎توان به آن موس و دیگر تجهیزات جانبی بی‎سیم را نیز متصل کرد.

در واقع برای استفاده از یک کامپیوتر کامل رده بالا در داخل این طرح، کاربر تنها به یک نمایشگر خارجی و تجهیزات کنترلی نیاز خواهد داشت و می‎تواند آن را با خود به هر مکانی که بخواهد حمل کرده و مورد استفاده قرار دهد.

مابقی طرح پتنت به تفصیل پیکربندی‌های مختلف اجزای داخلی این کامپیوتر را در فضایی که شاسی صفحه‌کلید فراهم می‌کند، بررسی می‌‎نماید. اپل در گذشته پتنت هایی را برای صفحه کلیدهای با طرح‎های خاص نیز به ثبت رسانده که از جمله آنها می‎توان به مواردی که از یک صفحه نمایش لمسی مشابه Touch Bar استفاده کرده و طراحی مجتمع درون بدنه کیبورد (با قابلیت گسترش) اشاره کرد. اما همانطور که عنوان شد طرح توصیف شده فوق این اولین پتنتی است که در واقع استفاده از یک کامپیوتر را درون صفحه کلید پیشنهاد می کند.

همانطور که می‎دانید به هیچ عنوان قرار نیست هر طرحی که به صورت رسمی و یک پتنت به ثبت می‎رسد به یک محصول نهایی تبدیل شود ولی لااقل می‎توان این شانس را قائل شد که روزی مجدداً شاهد بازگشت کامپیوترهای مجتمعی در ابعاد یک کیبورد باشیم که شاید بتوانند ارتقایی مطلوب بر Mac mini فعلی شرکت باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید