اپل از دو گوشی آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس رونمایی کرد

    کد خبر :845393

روز گذشته شرکت اپل از سری جدید آیفون 13 رونمایی کرد. اپل امشب در کالیفرنیا مراسم معارفه سری جدید آیفون و البته دیگر محصولات خود را برگزار کرد اما همه نگاه‌ها به آیفون 13پرو و پرومکس، غول‌های جدید و پرچمداران یک سال آینده آیفون است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار–طبق انتظار تغییرات زیادی در ظاهر سری جدید آیفون ایجاد نشده است. با نگاهی به سری آیفون به ویژه آیفون 13 پرومکس متوجه می‌شویم که به غیر از برخی تغییرات جزئی، اتفاق خاصی در این سری نیفتاده و اپل به طراحی کلی محصولات خود دست نزده باقی گذاشت.

آیفون 13 پرومکس همچون مدل سال قبل یعنی آیفون 12 پرومکس، بزرگ‌ترین مدل خانواده پرچمدار آیفون است، این مدل نمایشگری 6.7 اینچی با پنل سوپر رتینا XDR اولد دارد که انتظار می‌رسد همچون سال قبل کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. آیفون 13 پرو از همین پنل بهره می‌برد ولی اندازه نمایشگر 6.1 اینچ بوده که طبیعتا از آیفون 13 پرومکس کوچک‌تر است. در بخش نمایشگر تنها قابلیت جدید و هیجان انگیز، اضافه شدن رفرش 120 هرتزی به آیفون 13 پرو مکس است، البته آیفون 13 پرو نیز به این قابلیت مجهز شده اما آیفون 13 و آیفون 13 مینی با نمایشگر 60 هرتزی عرضه می‌شوند.

رفرش‌ریت نمایشگرهای اپل پروموشن نام دارد، پرووشن قابلیتی است که با آن رفرش ریت نمایشگر میان 10 هرتز تا 120 هرتز متغیر خواهد بود، درواقع زمانی که صفحه ثابت است نرخ تازه‌سازی بر روی 10 هرتز خواهد بود و زمانی که با انگشت بر روی صفحه حرکت می‌کنید یا میان منو‌ها جابه‌جا می‌شوید رفرش ریت به 120 هرتز خواهد رسید. نمایشگر آیفون 13 پرو روشنایی هزار نیت و صفحه نمایش آیفون 13 پرومکس تا 1200 نیت روشنایی دارند. نمایشگر با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز سال‌هاست در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و طرفداران بسیاری هم پیدا کرده، حتی گوشی‌های میان‌دره اندرویدی نمایشگر 120 هرتزی دارند که باعث می‌شود اتفاقاتی که در نمایشگر رخ می‌دهد هنگام کار کردن با گوشی، جابه‌جا شدن در رابط کاربری و بازی کردن بسیار نرم‌تر و سیال‌تر باشد.

یک تغییر جزئی دیگر در طراحی و نمایشگر آیفون  13 پرو و پرومکس آن است که به دلیل باریک‌تر شدن حاشیه دور صفحه نمایش، نسبت نمایشگر به بدنه به بیش از 87 درصد رسیده است. طبق اعلام اپل بریدگی بالای نمایشگر در مدل‌های امسال 20 درصد کوچک‌تر دشه است. هر دو مدل آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس همچون سال گذشته بدنه‌ای فلزی ضد زنگ دارند و نمایشگر این مدل با روکش ضد خش و نشکن محافظت شده، همچنین این دو مدل نیز گواهی IP68 به معنای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را دریافت کرده، با این مدل می‌توان به مدت زمان 30 دقیقه در عمق 6 متری آب شنا کرد.

در بخش حافظه و رم تغییراتی ایجاد شده، آیفون 13 پرو و پرومکس با رم 8 گیگابایت عرضه می‌شود همچنین حافظه آن از 128 گیگابایت تا یک ترابایت قابل انتخاب است، بیشترین حافظه داخلی آیفون 12 پرومکس 512 گیگابایت بود. در بخش دوربین طبق انتظار همان سه دوربین 12 مگاپیکسلی معروف اپل در آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس نیز به کار رفته است. البته قابلیت‌های جدیدی به این دوربین‌ها اضافه شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آیفون 13 پرو و پرومکس یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.5 دارند که فاصله کانونی عدسی آن 26 میلی‌متر و اندازه پیکسل آن 1.4μm است. دومین دوربین آیفون 13 پرو و پرومکس نیز یک سنسور  تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و قدرت رزوم اپتیکال 3 برابر است، این دوربین از فوکوس خودکار بهره می‌برد. اما دوربین سوم نیز طبق انتظار یک دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید با دیافراگم f/1.8 و زاویه دید 120 درجه است که به اوتو فوکوس مجهز شده، اسکنر TOF 3D LiDAR نیز در کنار سه دوربین آیفون 13 پرو دیده می‌شود.

دوربین سلفی آیفون 13 پرو و پرومکس نیز تغییری با دو مدل آیفون 12 پرو و پرومکس ندارد و در پرچمداران جدید اپل از همان دوربین 12 مگاپیکسلی با سنسور SL 3D استفاده شده است. متاسفانه امکان فیلم‌برداری 8K به دوربین‌های آیفون 13 اضافه نشد اما قابلیت‌هایی مانند فیلم‌برداری سینمایی با فوکوس خودکار پیشرفته و عکس‌برداری ماکرو حرفه‌ای با امکان تصویر برداری از فاصله 2 سانتی‌متری سوژه، حالت نایت مود برای تصویر‌برداری بهتر، روشن‌تر و با نویز کمتر در هنگام شب و همچنین اسمارت HDR برای تصحیح رنگ هوشمند و بهینه به بخش دوربین آیفون 13 پرو و رومکس اضافه شده است.

طبق صحبت‌های تیم کوک حجم باتری و شارژدهی باتری دو مدل آیفون 13 پرو و پرومکس نسبت به سال گذشته تغییرات اندکی پیدا کرده، هر چند ظرفیت دقیق باتری سری آیفون 13 مشخص نشده اما آیفون 13 پرو حدود یک ساعت و نیم و آیفون 13 پرومکس حدود دو ساعت و نیم شارژدهی طولانی‌تری نسبت به دو مدل آیفون 12 پرو و پرومکس دارند. هرچند هنوز به طور رسمی ظرفیت باتری این دو مدل تعیین نشده اما احتمال می‌رود آیفون 13 پرو به باتری 3095 میلی‌آمپرساعتی و آیفون 13 پرومکس به باتری 4352 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده باشند. شارژر این دو گوشی همچنان 20 واتی خواهد بود.

در مراسم امشب اپل از تراشه جدید A15 نیز معرفی شد، این تراشه در سری پرچمدار آیفون 13 استفاده می‌شود و دو مدل آیفون 13 پرو و پرومکس نیز از همین تراشه بهره‌مند خواهند شد. طبق اعلام اپل این تراشه 6 هسته پردازشی دارد که 2 هسته آن پرمصرف هستند، همچنین این تراشه از 15 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده و می‌تواند تا 15.6 تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد. پردازش تراشه A15 نسبت به نسل قبلی خود 50 درصد سریع‌تر شده و GPU آن نیز 30 درصد بهبود یافته است، البته در آیفون 13 پرو وپرومکس نسخه متفاوتی از A15 نسبت به نسخه‌های اصلی استفاده می‌شود، این نسخه ویژه 5 هسته پردازشی گرافیکی دارد و به بهبود عملکرد دوربین و گیمینگ کمک فراوانی می‌کند.

آیفون 13 پرو و پرومکس در چهار رنگ مشکی گرافیتی، نقره‌ای، طلایی و آبی یخی عرضه می‌شوند. قیمت آیفون 13 پرو از هزار دلار و مدل آیفون 13 پرومکس از 1100 دلار آغاز می‌شود. همچنین درون جعبه این دو مدل خبری از آداپتور شارژ نیست و تنها یک کابل شارژر همراه محصول ارسال خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید