اویجا،سوپر اسپرت 2000 اسب بخاری لوتوس معرفی شد

    کد خبر :575688

لوتوس از مدتها پیش با انتشار تیزر های فراوان خبر از رونمایی قریب الوقوع نخستین سوپر اسپرت خود داده بود. امروز روز موعود بود و هیولای 2000 اسب بخاری و البته تمام الکتریکی لوتوس معرفی شد تا نفس ها در سینه حبس گرددچرا همانطور که این برند برتیانیایی وعده داده بود سوپر اسپرت رونمایی شده هوش را از سر انسان خواهد برد.این خودرو که اویجا نام دارد اولین محصول بعد از پیوستن لوتوس به جیلی خواهد بود و اگر ادعاهای صورت گرفته در خصوص پرورمنس و عملکرد خودرو صحیح باشد،اویجا را باید یکی رقیبی قدرتمند در عرضه سوپر اسپرت های پرقدرت جهان دانست.

اولین هایپر کار لوتوس با چهار موتور الکتریکی 500 اسب بخاری مجهز شده که مجموعا 2000 اسب بخار و 1700 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد. به ادعای لوتوس، این هایپرکار قوی‌ترین خودروی تولیدی جاده‌ای دنیا محسوب می‌شود. به گفتهٔ این شرکت بریتانیایی، اویجا در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت.

البته اعداد و ارقام فوق را می توان بسیار مناسب یک سوپر اسپرت دانست مطابق با گفته لوتوس چندان هم چشمگیر نیست چرا که امروز بسیاری از سوپر اسپرت های بنزینی وجود دارد که با قدرت کمتر ،دارای حداکثر سرعت بیشتر و شتاب اولیه بهتری هستند. بااین‌حال از این معیارهای اولیه که بگذریم، هایپرکار لوتوس توانایی‌های قابل‌توجهی دارد به‌گونه‌ای که برای رسیدن از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 200 کیلومتر بر ساعت به تنها 3 ثانیه زمان نیاز دارد و در همین حال در کمتر از 9 ثانیه از صفر به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

به گزارش پردیس خودرو، وظیفه تامین انرژی چهار موتور الکتریکی پرقدرت اویجا بر عهده پکیج باتری های 2000 کیلووات ساعتی خواهد بود در وسظ خودرو تعبیه شده است.مقامات لوتوس عنوان نموده اند که این خودرو با هر شعاع حرکتی 400 کیلومتر تمام نیاز های راننده را بر طرف خواهد کرد. اما مهم‌تر از این، به گفتهٔ سازندهٔ بریتانیایی، این ماشین از قابلیت سریع‌ترین شارژ باطری دنیا هم برخوردار است.

در اویجا امکان استفاده از شارژرهای 800 کیلوواتی وجود دارد که باطری‌های آن‌را ظرف تنها 9 دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌کند. این زمان تقریباً مشابه توقف برای یک سوخت‌گیری معمولی است اما باید توجه داشت که این شارژرها هنوز در دسترس نیستند. بالاترین ظرفیت شارژر در حال حاضر 350 کیلووات است که البته در این صورت هم 80 درصد از باطری‌های اویجا ظرف 12 دقیقه شارژ می‌شود و برای شارژ کامل باطری‌ها با این شارژرها نیز به 18 دقیقه زمان نیاز است.

علی رقم استفاده از باتری های بزرگ این خودروی لوتوس دارای وزن بسیار کمی در دنیای الکتریکی هاست. البته استفاده از شاسی مونوک فیبرکربن 130 کیلوگرمی در این امر بسیار تاثیر گذار بوده است. ین اولین محصول لوتوس است که در آن از شاسی فیبر کربنی یک‌تکه استفاده شده است. به لطف این شاسی، وزن کل خودرو به 1680 کیلوگرم رسیده است.

همچنین لوتوس تاکید دارد که اویجا می تواند پکیجی از یک خودروی اسپرت مخصوص پیست و یک خودروی جاده ای سریع را همزمان ارائه کند. به‌عنوان بخشی از این مأموریت، در این ماشین از سیستم تعلیق موتوراسپرتی استفاده شده که در هر محور به سه کمک‌فنر سوپاپ‌دار تطبیقی مجهز است. برای این هایپرکار همچنین رینگ‌های 20 و 21 اینچی منیزیومی در نظر گرفته شده که با لاستیک‌های پیرلی تروفئو R پوشیده شده‌اند. سیستم ترمز مسابقه‌ای آلومینیومی با دیسک‌های کربن سرامیکی هم وظیفهٔ متوقف کردن این هیولا را بر عهده دارند.

لوتوس برای بهبود عملکرد خودرو ،بدنه را بسیار آئرودینامک طراحی کرده و اویجا به مانند خودروهای فرمول 1 در کف بدنه دارای تونل باد ونتوری است. علاوه بر این، در این خودرو ویژگی‌های آئرودینامیکی فعالی مثل اسپویلر عقب فعال و سیستم کاهش درگ به سبک خودروهای فرمول یک هم ارائه شده درحالی‌که دریچه‌ها و کانال‌های هوا نیز در مکان‌های استراتژیکی جای گرفته‌اند. موتورهای الکتریکی خودرو نیز برای ارائهٔ چسبندگی و مانور پذیری مطلوب، قدرت را به‌صورت کنترل‌شده و مطابق با نیاز هر چرخ تحویل می‌دهند. به لطف این ویژگی‌ها، اویجا هندلینگی مثل یک لوتوس خواهد داشت.

مهندسان این برند برای سازگاری خودرو با تمام شرایط ،پنج حالت رانندگی را برای اویچا شامل بُرد، شهر، تور، اسپرت و پیست در نظر گرفته اند.البته خودروهای الکرتیکی چندان مناسب پیست نیستند اما لوتوس عنوان نموده اویجا به چهار رادیاتور مجهز شده تا همواره دمای باتری ها را در شرایط مطلوب حفظ نماید. درنتیجه، خودرو می‌تواند حداقل تا هفت دقیقه بدون هیچ مشکلی با حداکثر توان در حالت پیست کار کند.

اویچا از نظر ظاهری بیانگر زبان طراحی جدید لوتوس است از همین رو با دیگر محصولات این شرکت بطور کلی متفاوت است. در قسمت جلویی این خودرو یک اسپلیتر بزرگ دوطبقه، گلگیرهای برآمده و چراغ‌های باریک جلب‌توجه می‌کنند. چراغ‌های اویجا توسط شرکت Osram ساخته شده و به گفتهٔ لوتوس این اولین خودروی تولیدی دنیا است که در آن برای هر دو نور بالا و پایین از چراغ‌های لیزری استفاده شده است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های ظاهری برجستهٔ اویجا نیز می‌توان به دیفیوزر بسیار بزرگ و چراغ‌های عقب LED منحصربه‌فرد اشاره کرد که با الهام از پس‌سوز جت‌های جنگنده طراحی شده است.

همچنین اگر به نمای جانبی دقت نمایید از دستیگره درب و آینه های جانبی خبری نیست و به جای آینه ها از دوربین استفاده شده است بطوریمه با باز شدن قفل درب آینه ها از مکان خود خارج می شوند. تصاویر این دوربین‌ها در داخل خودرو از طریق سه صفحه‌نمایش مختلف به نمایش درمی‌آید که یکی از آن‌ها روی سقف نصب شده است. درهای خودرو نیز به‌صورت الکتریکی توسط ریموت باز و بسته می‌شوند. پورت شارژ این ماشین هم زیر یک در کوچک در عقب خودرو پنهان شده که بالای آن نوشتهٔ چراغ‌دار LOTUS کار شده است. این نوشته نقش چراغ دنده‌عقب را هم بازی می‌کند.

با ورود به کابین اویجا طرحی از آینده را خواهیم دید که با نام بال شناور شناخته می شود. بارزه اصلی این کابین استفاده سخاوتمندانه از فیبر کربن است. یگر ویژگی‌های برجستهٔ این قسمت نیز شامل صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمانی پوشیده با آلکانترا با کنترلرهایی برای همه‌چیز از راهنماها گرفته تا انتخاب‌گر حالات رانندگی می‌شود. یکی از ویژگی‌های داخلی جالب اویجا اما کنسول مرکزی شیب‌دار با طرحی مشابه تختهٔ اسکی است. در این قسمت دکمه‌های لمسی تعبیه شده که در سلول‌های شش‌ضلعی قرار گرفته‌اند

اویجا به امکانات فراونی از قبیل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با کارپلی و اندروید اتو، تهویهٔ مطبوع دو منطقه‌ای و صندلی‌های فیبر کربنی با تودوزی آلکانتر مجهز شده است. کمبرندهای ایمنی خودرو از نوع سه نقطه ای بوده که بصورت چهار نقطه ای نیز قابل سفارش است. ز این هایپرکار خارق‌العاده تنها 130 دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام 1.7 میلیون پوند قیمت دارند. تولید اولین نمونه‌های اویجا اوایل سال آینده آغاز می‌شود اما لوتوس از هم‌اکنون سفارشات خرید آن‌را با پیش‌پرداخت 250 هزار پوند می‌پذیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید