اولین واکنش آمریکا به پاسخ ایران

  • سیاسی
  • جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ ۹:۱۹
    کد خبر :937132
اولین واکنش آمریکا به پاسخ ایران

با ارسال پاسخ ایران به آمریکا درباره پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها، روند مذاکرات به مقطعی رسیده که اگر دولت ضعیف جو بایدن پس از ماه‌ها معطل کردن اعضای برجام اراده به‌ خرج دهد و واقع‌بینانه رفتار کند رسیدن به توافق نهایی دور از دسترس نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی خود را با رویکردی سازنده برای جمع‌بندی گفت‌ وگوها تنظیم کرده و ساعاتی پیش از طریق اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌ وگوها تحویل داد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اظهار داشت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی کشورمان آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران رسیدن به توافق نهایی از مسیر تضمین‌های اطمینان‌آور و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به نحوی که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود عبور می‌کند. همچنین موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار علیه ایران در آینده باقی‌بماند و ادعاهای سیاسی درباره مسائل پادمانی باید مختومه شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این باره اظهار داشت: ما بر رسیدن به توافق پایدار جدی هستیم، اما یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومندسازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

مقامات غربی در روزهای اخیر نسبت به حصول توافق نهایی برای از سرگیری اجرای کامل برجام ابراز خوش‌بینی کرده بودند. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که امیدوار است ظرف چند روز آینده توافق نهایی درباره برجام حاصل شود.

وی افزود: در روزهای گذشته با همه طرف‌های موجود گفت‌ وگو کردم و نظراتی هم از طرف‌های ایرانی و آمریکایی دریافت کردم که همگی را منطقی ارزیابی کردم. بورل اضافه کرد: فکر می‌کنم یک زمینه مشترک وجود دارد که نگرانی‌های همه را در نظر گرفته و امیدوارم این شتاب در روزهای آینده به توافق نهایی منجر شود.

همان روز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنان مشابهی ابراز امیدواری کرد که توافق نهایی در روزهای آینده حاصل شود و جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام کرد که واشنگتن به مذاکرات درباره اجرای کامل برجام محتاطانه خوش بین و به توافق امیدوار است.

اما در چند ساعت اخیر خبرنگاران رسانه‌های غربی ادعا کرده‌اند که سیگنال مثبتی را از سوی منابع اروپایی و آمریکایی در رابطه با متن ارائه شده از سوی ایران دریافت نکرده‌اند. اشتفنی لیختن‌اشتاین خبرنگار اتریشی که مذاکرات رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند در توئیتی ادعا کرد: یک دیپلمات اروپایی با ارزیابی منفی ایالات متحده موافق است و به من می‌گوید که پاسخ ایران به اظهارات آمریکا در مورد پیش نویس توافق “منفی و غیر منطقی” به نظر می‌رسد. شخص دیگری اضافه کرد که پاسخ ایرانیان «اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد».

نشریه پولیتیکو نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا در مطلبی ادعایی نوشت: «ما در حال بررسی پاسخ ایران هستیم ولی متن ارائه شده دلگرم کننده نیست.» همچنین گروهک تروریستی منافقین و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی بر کلیدواژه‌های مرتبط با «مذاکرات وین» و «برجام» در شبکه‌های مجازی خیمه زده و موجی منفی علیه پاسخ ایران به راه‌ انداخته‌اند.

این درحالیست که ساعاتی پیش ده‌ها قانونگذار دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی کردند. آن‌ها در نامه خود از جو بایدن خواسته‌اند که تمام توافق‌های جانبی در اختیار کنگره قرار گیرد و دولت قبل از ورود به برجام با نهاد قانونگذار درباره بازگشت به توافق مشورت کند.

در این نامه با تکرار اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا شده است که آنها درباره چند بند که ممکن است در متن نهایی توافق گنجانده شود، نگران هستند. این نمایندگان کنگره آمریکا خطاب به بایدن ادامه دادند: ما از شما می‌خواهیم قبل از تقدیم متن کامل توافق و تمامی توافقات جانبی به کنگره وارد توافق نشوید.

پیش از این نیز ۳۰ نماینده دموکرات آمریکایی با امضا کردن پیش نویس نامه ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی از احتمال بازگشت دولت او به توافق هسته‌ای، با هرگونه رفع یا کاهش تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده‌اند، مخالفت کردند. نمایندگان امضا کننده این پیش نویس خواستار این شده‌اند که دولت بایدن پیش از امضای توافق، متن آن را به صورت کامل به کنگره، قانونگذاران و سایر طرف‌های مرتبط ارائه کند.

بدیهی است که این شرایط تصمیم‌گیری برای دولت ضعیف بایدن را دشوار و رسیدن به خط پایان را معطل حل مشکلات داخلی ایالات متحده کرده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که اگر آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود، اراده به خرج دهد و مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این باره تصریح کرده است که اگر آمریکا واقع‌بینانه عمل کند و پیش‌نویس موجود تقویت شود، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود. وی خاطر نشان کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار است.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید