رییس سازمان محیط زیست در دیدار با معاون وزیر محیط زیست اتریش:

اولین قربانی تحریم‌ها محیط زیست است

    کد خبر :615358

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چهار موضوع پسماند، آلودگی هوا، گرد و غبار و تالاب‌ها از دغدغه‌های رییس جمهوری است. از طرف دیگر حل این مسایل با تحریم‌ها علیه ایران همزمان و باعث شده اولین قربانی تحریم‌ها محیط زیست باشد.

گونتر لیبل – معاون وزیر محیط زیست اتریش – در دیدار با عیسی کلانتری – معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – در خصوص همکاری‌های مشترک ایران و اتریش گفت و گو و تبادل نظر کرد.

عیسی کلانتری در این دیدار گفت: من وقتی وضعیت کنونی محیط زیست دنیا را می‌بینم واقعا نگران نسل‌های آینده می‌شوم چراکه اصلا جایی برای نسل‌های بعد باقی نگذاشته‌ایم. در عین حال محیط زیست در منطقه ما شکننده‌تر از اروپا است. ما کشور وسیعی هستیم و جمعیتی داریم که دو درصد جمعیت کل دنیا را شامل می‌شود. در کنار همه این‌ها تبخیر در منطقه ما دو برابر متوسط در جهان است .

معاون رئیس جمهوری در ادامه به عوامل تخریب محیط زیست اشاره و اظهارکرد: هنگامی که فشارها زیاد می‌شود، تخریب محیط زیست هم بالا می‌رود. مثلا مشکل آب در کشور ما جدی است و باعث خشک شدن تالاب‌ها و وقوع طوفان‌های نمکی شده است.

کلانتری به مشکل پسماند در شمال کشور نیز پرداخت و گفت : معضل بزرگی به نام پسماند در شمال ایران وجود دارد که باید هرچه زودتر سامان داده شود. تولید سرانه پسماند در ایران و اتریش هر دو باهم برابر و معادل، ۷۰۰ گرم است در حالی که سرانه تولید اتریش حدود هفت برابر ایران است.

وی درباره شدت مصرف انرژی اظهارکرد: بیش از ۴۵ میلیون خودرو در ایران در حال تردد است که مصرف سوخت بالایی دارد. ایران سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می کند و معادل ۴۰ درصد کشور چین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نبود زیربنای مناسب را باعث به وجود آمدن این مشکلات دانست و گفت: ما تقریبا همه این نقاط ضعف را تشخیص داده‌ایم اما حل این مشکلات، نیازمند صرف بودجه و برخورداری از تکنولوژی است که در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌ها این موضوع دچار مشکل شده است.

در ادامه این دیدار معاون وزیر محیط زیست اتریش گفت : مشکل اصلی نداشتن پول و ثروت نیست بلکه محیط زیست و نسل‌های آینده است.

به گزارش ایسنا وی در خصوص توجه به محیط زیست در کشورش گفت: هفته آینده انتخابات مجلس اتریش برگزار می‌شود و محیط زیست یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه احزاب مختلف است زیرا این موضوع یک وجه اجتماعی هم دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست معاون وزیر محیط زیست اتریش در پایان اظهارکرد: مهم‌ترین موضوعی که در برنامه‌های احزاب اتریش وجود دارد بحث افزایش تصاعدی مالیات‌ها بر تولید کربن است که می‌تواند باعث کاهش جدی مصرف انرژی و به صفر رساندن مصرف سوخت‌های فسیلی در این کشور شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید