انگیزه های فراوان «نتانیاهو» از سفر به بحرین و امارات/ نفوذ آرام و خزنده اسرائیل در خلیج فارس چگونه رقم خواهد خورد؟

    کد خبر :768471

هاارتص از سفر نتانیاهو به منامه و ابوظبی در روز ۲۳ دسامبر، روز تعیین شده برای انحلال کنست، خبر داد. با توجه به مناسبات اسرائیل با دو کشور حاشیه خلیج فارس و وضعیت متزلزل داخلی نتانیاهو، او در این سفر چه اهدافی را پیگیری می‌کند؟

بازتاب– گروه بین الملل؛ روزنامه «هاآرتص» از سفر بنیامین نتانتیاهو به ابوظبی در روز ۲۳ دسامبر خبر داد. این اولین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به خلیج فارس پس از امضای قرارداد عادی‌سازی با امارات و بحرین است.

۲۳ دسامبر روزی است که کنست (پارلمان اسرائیل) برای انحلال خود تعیین کرده است؛ چنان‌چه احزاب حاضر در کنست به توافق جدیدی نرسند، با انحلال کنست اسرائیل وارد فرآیند چهارمین انتخابات طی دو سال گذشته خواهد شد.

پیشتر «جروزالم پست» از سفر نتانیاهو به بحرین و امارات خبرداده بود. به گزارش جروزالم پست، عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین در سفر به اسرائیل از گابی اشکنازی همتای خود برای سفر به بحرین به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی منامه دعوت کرده بود.
اشکنازی بنا داشت تا سفارت تل‌آویو در منامه را در محلی که دیپلمات‌های اسرائیلی تعیین کرده بودند، افتتاح کند.
با این حال بر اساس پروتکل‌های دیپلماتیک بحرین، این امر مستلزم سفر رئیس حکومت طرف مقابل بود؛ به همین دلیل نتانیاهو تصمیم گرفت سفر خود به بحرین و سپس امارات را به روزهای ابتدایی ماه دسامبر انتقال دهد.

فشردگی برنامه کاری رهبران امارات به سبب قرار داشتن در آستانه روز ملی این کشور -۲ دسامبر- سبب شد تا مقام‌های ابوظبی از نتانیاهو درخواست کنند که سفرش را به تعویق بیاندازد.

حالا طبق اعلام دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، او قرار است روز ۲۳ دسامبر (2دی) به بحرین و سپس امارات سفر کند. به نظر می‌رسد نتانیاهو اهداف متعددی را در این سفر پیگیری خواهد کرد.

به لحاظ داخلی شرایط نتانیاهو به شدت متزلزل است؛ شروع فرآیند رسیدگی به پرونده فساد مالی او و خانواده‌اش، افزایش اختلافات با بنی گانتز، انشعاب در حزب لیکود، افزایش نفوذ اجتماعی حزب یامینا (به رهبری نفتالی بنت) و اعتراضات عمومی به شیوه مدیریتی نخست‌وزیر در برابر بحران کرونا عواملی است که چشم‌انداز سیاسی نتانیاهو را تیره کرده است.

این در حالی است که صلح و عادی‌سازی روابط با کشورهای جهان عرب و اسلام همواره از دغدغه‌های مهم سیاسی- اجتماعی اسرائیل بوده است.
سفر به منامه و ابوظبی پس از قرارداد ابراهیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین، به عنوان نشانه‌ای از کاهش دشمنی اعراب و تقویت امنیت اسرائیل می‌تواند اقبال عمومی به نتانیاهو را افزایش دهد؛ از این نظر نتانیاهو تلاش دارد دستاوردهای سیاست خارجی را در ازای رای به جامعه اسرائیل بفروشد.

در سطح منطقه‌ای، گسترش و تقویت روابط با دو کشور و افزایش نفوذ در خلیج فارس از جمله اهداف نتانیاهو از سفر به منطقه است. همچنین به نظر می‌رسد نتانیاهو در پی توافقاتی با ابوظبی و منامه برای افزایش فشار بر ایران، حتی پس از آغاز به کار دولت بایدن، باشد.
موضوع دیگر پیگیری افتتاح سفارت اسرائیل در دو پایتخت خلیح‌فارسی خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید