انواع فریم ورک‌ های پایتون که باید بشناسید

    کد خبر :866714

فریم ورک های پایتون مجموعه‌ای از بسته‌ها یا ماژول‌ها هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها یا خدمات وب خود را به سادگی بنویسند. با استفاده از فریم ورک های پایتون توسعه دهندگان نیازی به بررسی و رسیدگی به جزئیات سطح پایین مانند پروتکل‌ها، سوکت‌ها یا مدیریت فرآیندرشته ندارند. همچنین با استفاده از فریمورک‌های پایتون طراحی وب سایت بسیار ساده‌تر خواهد بود. در این مقاله شما را با فریم‌ورک‌های پایتون و انواع آن آشنا خواهیم کرد.

 

زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی مفسری، شی‌گرا و سطح بالا و پویا است که برای طراحی فروشگاه اینترنتی نیز مناسب می‌باشد. ساختارهای داده سطح بالای آن، همراه با تایپ پویا و اتصال پویا، آن را برای توسعه سریع برنامه‌های کاربردی مناسب نموده و همچنین آن را برای استفاده به عنوان یک زبان برنامه نویسی یا اتصال اجزای موجود بسیار جذاب می‌کند. سینتکس ساده و یادگیری آسان پایتون بر خوانایی تأکید دارد و بنابراین هزینه نگهداری برنامه را کاهش می‌دهد. پایتون از ماژول‌ها و بسته‌ها پشتیبانی می‌کند که ماژولار بودن برنامه و استفاده مجدد از کد را امکان پذیر می‌کند. مفسر پایتون و کتابخانه استاندارد گسترده آن به صورت منبع یا باینری بدون هیچ هزینه‌ای برای همه پلتفرم‌های اصلی در دسترس هستند و می‌توانند آزادانه توزیع شوند.

 

فریم‌ورک چیست؟

فریم ورک ساختاری است که می‌توانید امکان ساخت نرم‌افزار و طراحی سایت شرکتی را بر روی آن فراهم نمایید. فریم ورک به عنوان یک پایه عمل می‌کند، بنابراین شما نوشتن برنامه را به طور کامل از ابتدا شروع نمی‌کنید. فریم ورک‌ها معمولاً با یک زبان برنامه نویسی خاص مرتبط هستند و برای انواع مختلف وظایف مناسب هستند.

فرض کنید در حال ساختن یک خانه هستید. خودتان می‌توانید آجرها را روی هم گذاشته و خانه را بسازید. اما قطعا زمان زیادی می‌برد، اما شما می‌توانید آن را انجام دهید. اما اگر همه اینها قبلاً برای شما انجام شده باشد، کار شما را ساده تر می‌کند، به خصوص اگر توسط سازندگان خانه متخصص انجام شده باشد.

در توسعه نرم افزار، یک چارچوب هدف مشابهی را دنبال می‌کند. این توسط دیگر توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار طراحی و آزمایش شده است، بنابراین می‌دانید که یک پایه محکم است.

 

انواع فریم‌ورک‌های پایتون

پایتون بهترین زبان برنامه نویسی برای علوم داده است. علاوه بر سادگی ذاتی آن، چیزی که پایتون را بسیار جذاب می‌کند این است که توسط طیف گسترده‌ای از فریموک‌های پایتون پشتیبانی می‌شود.

فریموک‌های پایتون یک ساختار کاملاً تعریف شده برای توسعه برنامه ارائه می‌دهد. از آنجایی که آنها می‌توانند اجرای برخی از راه حل‌های استاندارد را خودکار کنند، نه تنها زمان توسعه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند، بلکه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهند تا به جای عناصر معمولی، روی منطق برنامه اصلی تمرکز کنند. داستان کوتاه – آنها کار توسعه دهندگان را بسیار آسان می‌کنند و پایتون را به یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی تبدیل می‌کنند.

۱.Django

جنگو یکی از بهترین فریموک‌های پایتون، منبع باز و تمام پشته (full stack) است که از اصل DRY  (Don’t Repeat Yourself) پیروی می‌کند. جنگو مجهز به مجموعه وسیعی از کتابخانه‌های آماده برای استفاده است. برخی از استثنایی‌ترین ویژگی‌های آن عبارتند از: احراز هویت، مسیریابی URL، موتور قالب، نقشه‌بردار شی رابطه‌ای (ORM) و مهاجرت طرح‌واره پایگاه داده. تمام این ویژگی‌ها با هم، جنگو را بسیار مقیاس پذیر، سریع و همه کاره می‌کند.

جنگو با مجموعه ای از پایگاه‌های داده از جمله PostgreSQL، MySQL، SQLite و Oracle سازگار است. از آنجایی که از ORM برای نگاشت اشیاء به جداول پایگاه داده استفاده می‌کند، همان کد با پایگاه داده‌های مختلف کار می‌کند. حتی می‌توانید بدون هیچ مشکلی از یک پایگاه داده به پایگاه داده دیگر منقل شوید. جنگو به شما این امکان را  می‌دهد تا هر نوع برنامه ای ( اعم از برنامه‌های کاربردی وب بزرگ گرفته تا پروژه‌های کوچک) را که می‌خواهید توسعه دهید.

۲.Pyramid

یکی دیگر از چارچوب‌های منبع باز پایتون در لیست Pyramid است. این برنامه بر روی پایتون 3 اجرا می‌شود و هدف آن این است که تا حد امکان با حداقل پیچیدگی به انجام برسد. شاید بهترین ویژگی Pyramid توانایی اجرای خوب آن با برنامه‌های کوچک و بزرگ باشد. برخی از نکات برجسته این چارچوب عبارتند از: مسیریابی‌ها، اعتبارسنجی فرم HTML و تولید، الگوسازی مبتنی بر متن، نگاشت URL بر اساس پیکربندی مسیرها از طریق WebHelpers و ارسال URL.

۳.Flask

Flask یک میکروفریمورک پایتون است که تحت مجوز BSD موجود است. از چارچوب سیناترا روبی الهام گرفته است. فلسک برای اجرا به قالب Jinja2 و جعبه ابزار Werkzeug WSGI نیاز دارد. فلسک یک طراحی سبک وزن و مدولار دارد که باعث می‌شود به راحتی با طیف گسترده ای از نیازهای توسعه سازگار شود.

با فلسک، می‌توانید یک پایه نرم‌افزار وب عالی بسازید که می‌تواند برای استفاده از هر نوع افزونه ای، مقیاس‌بندی شود. فلسک شامل یک سرور توسعه داخلی و دیباگر سریع است، دارای پشتیبانی یکپارچه برای آزمایش واحد است و امکان ارسال درخواست RESTful را فراهم می‌کند. فلسک با Google App Engine سازگار است.

۴.Tornado

Tornado یک چارچوب وب پایتون و کتابخانه شبکه ناهمزمان است که در اصل در FriendFreed توسعه یافته است. ترنادو از network-io غیر مسدود کننده استفاده می‌کند. به همین دلیل، می‌تواند هزاران اتصال فعال سرور را مدیریت کند. تورنادو یک راه حل عالی برای برنامه‌هایی است که در آن نظرسنجی طولانی و تعداد زیادی اتصال فعال حفظ می‌شود.

۵.Quixote

Quixote فریمورکی برای نوشتن برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب با استفاده از پایتون است. اهداف آن انعطاف پذیری و عملکرد بالا است. برنامه‌های کیشوت تمایل دارند مانند برنامه‌های کاربردی سنتی ساختار یافته باشند. منطق قالب بندی صفحات وب از کلاس‌ها و توابع پایتون تشکیل شده است. جداسازی منطق ارائه و منطق “back-end” توسط کیشوت اجرا نمی‌شود. درعوض، شما تشویق می‌شوید که از تکنیک‌های سنتی استفاده کنید.

۶.Pylons

Pylons یک چارچوب وب سبک وزن که بر انعطاف پذیری و توسعه سریع تأکید دارد. پیلون بهترین ایده‌ها از دنیای Ruby، Python و Perl را ترکیب می‌کند و یک چارچوب وب پایتون ساختار یافته اما بسیار انعطاف پذیر ارائه می‌دهد. همچنین پیلون یکی از اولین پروژه‌هایی بود که از استاندارد نوظهور WSGI استفاده کرد، که امکان استفاده مجدد و انعطاف‌پذیری گسترده را در صورت نیاز می‌دهد.  پیلون قصد دارد توسعه وب را سریع، انعطاف پذیر و آسان کند.

 کلام آخر

همانطور که می‌بینید، هر فریم ورک پایتون دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متمایز خود است تا نیازهای مختلف توسعه برنامه را برآورده کند. نکته کلیدی این است که مشخص کنید کدام چارچوب برای پروژه شما مناسب‌تر است. در صوت نیاز با اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید