انتظار بازار سرمایه‌ای بدون نوسان چشمگیر در هفته جاری/ چرا بازدهی بورس نسبت به سایر بازارها به شدت کاهش یافته است؟

    کد خبر :879629

«بازتاب»؛ زهره علامی- در روز شنبه، شاخص‌های بازار سهام افت قابل ملاحظه ای را تجربه کردند و علاوه بر کاهش شاخص کل بورس، شاخص کل هم وزن و شاخص کل فرابورس هم ریزش کردند.

در این میان علاوه بر افت شاخص های بازار سرمایه، روز گذشته برای شانزدهمین روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار، منفی شد و 366 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشدی 266 درصدی داشت.

همچنین ارزش صف‌های فروش پایانی بازار هم 164 میلیارد تومان شد که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته 80 درصد رشد را تجربه کرد و ارزش صف‌های خرید هم در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، 47 درصد افت کرد و 32 میلیارد تومان شد.

براساس گزارش های رسمی، شاخص کل بورس در هفته گذشته 2.1 درصد ریزش داشت، البته در روزهای میانی با توجه به اخبار مثبتی که درباره مذاکرات برجام منتشر شد گروه‌های بانکی و خودرویی رشد کردند اما در کل بازار سرمایه روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت.

بازدهی بازار سرمایه

بررسی وضعیت بورس طی17 ماه گذشته نشان می دهد که از مردادسال گذشته تا دی ماه امسال، 99 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده و شاخص کل هم حدود 33 درصد افت داشته داشت.

کاهش قابل ملاحظه شاخص کل در ماه های گذشته در حالی رخ داده که بازار ارز ، طلا، مسکن و خودرو بازدهی مثبت داشته است.

علاوه بر بازدهی پایین بازار سرمایه در ماه های گذشته، شاخص کل طی هفته های اخیر هم منفی بوده است، محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام درباره علت این موضوع می گوید: بی‌پولی مفرط در بورس به چشم می‌خورد و عدم تمایل ورود پول به بازار توسط افراد جالب توجه است.

خبری زاد اضافه می کند: اگرچه ابهامی به نام برجام داریم اما تمام اتفاقات خوب ممکن برای بورس افتاده و تکلیف خیلی از ابهامات مشخص شده است.

او ادامه می دهد: گزارشات میاندوره‌ای خوبی در انتظار بازار است و از لحاظ بنیادی بازار مشکلی ندارد اما پول در بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: مسئولان بازار سهام باید تلاش خود را برای جذب پول بگذراند و دولت هم باید به وعده خود درباره ورود پول به صندوق تثبیت عملی کند تا بورس از این حالت رخوت نجات پیدا کند.

 بازار در هفته های آتی

در شرایطی که بازار سرمایه با کاهش شاخص کل در روزهای گذشته مواجه بوده این سوال مطرح می شود که در روزهای آتی وضعیت بورس چگونه خواهد بود؟ بررسی اظهار نظر کارشناسان بازار سرمایه نشان می دهد که نوسانات چندانی در هفته جاری برای شاخص کل پیش بینی نمی شود.

در همین راستا ندا رضایی، یکی از فعالان بورسی معتقد است که با توجه به کمبود نقدینگی مناسب برای حرکت بازار، شاخص کل در این هفته بدون تغییر چشمگیر پیش‌بینی می شود.

بابک سالاروند، دیگر کارشناس بازار سرمایه می گوید که اکثر سهم‌ها به لحاظ قیمتی جذاب به نظر می‌رسند، اما با توجه به اینکه بازار سرمایه به اخبار بنیادی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد، در صورت عدم انتشار اخباری مبنی بر توافق هسته‌ای، شاخص کل بدون تغییر قابل ملاحظه هفته جاری را به پایان می رساند.

آرتا اسدی، یکی از فعالان بورس هم معتقد است که با توجه به روند صعودی و سپس روند اصلاحی، به احتمال زیاد این هفته بازار نوسان کمی را خواهد داشت که آن هم چشمگیر نخواهد بود.

در این میان نیما رئیسی، دیگر کارشناس بازار سهام هم با دیگر فعالان و کارشناسان بازار سرمایه هم عقیده است و نوسان قابل ملاحظه را پیش بینی نمی کند اما نگاه مثبت تری نسبت به شرایط بازار در هفته جاری دارد، او در این باره می گوید: وضعیت بازارهای جهانی، نکته مثبت برای بازار سهام در این هفته محسوب می شود.

رئیسی با اشاره به اینکه فعلا در بازار ترس از ریزش دلار وجود دارد اما فشار فروش‌ها به تدریج کمتر می‌شود، ادامه می دهد: در صورت حصول توافق هم نرخ تسعیر ارز نوسان زیادی نخواهد داشت و احتمالا در این هفته هم وضعیت بورس به همین صورت ادامه‌ می‌یابد.

نگاهی به اظهارات کارشناسان بازار سرمایه حاکی از آن است که بورس در هفته جاری نوسان قابل ملاحظه ای نخواهد داشت و روزهای کسل کننده ای را در این هفته سپری می کند مگر اینکه سیگنال های مثبتی از مذاکرات وین دریافت شود یا اینکه دولت با ورود پول به صندوق تثبیت، حمایت خود را از بازار سرمایه افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید