امیدهای درمان سرطان زیر سایه‌ی کرونا

    کد خبر :725329

سرطان واژه‌ی نام آشنای روزگار ماست که با احساس غم، درد و ترس همراه است. ازمشکلات بیماران سرطانی هرچه بگوییم و بنویسیم باز کم است. از تشخیص بیماری در مراحل اولیه گرفته تا تهیه‌ی داروها زیر سایه‌ی تحریم‌ها. حال به تمام مشکلات قبل پاندمی ویروس کرونا را هم باید اضافه کرد.
دکتر سویل بهنود محقق و دانشجوی دکترای آنکولوژی ژنومیک درباره مشکلات اخیری که بر سر راه درمان‌های جدید سرطان ایجاد شده می‌گوید: پژوهشگران سرطان در سراسر جهان با تلاش‌های بی‌وقفه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

اولین موفقیت ژنومیک سرطان و دومین آن پزشکی فرد محور است. در این روش بیمار بر اساس خصوصیات ژنتیکی فردی و خصوصیات سلولی- مولکولی تومور ایجاد شده ارزیابی و درمان می‌شود. سومین موفقیت بزرگ که آن را می‌توان یک الگوی درمانی انقلابی نامید ایمونوتراپی است. در این روش با استفاده از تقویت سلول‌های ایمنی بدن و کاربرد داروهای مرتبط به این منظور سلولهای تومور توسط سیستم ایمنی خود بیمار نابود می گردد.

به گفته بهنود این شیوه‌ی درمانی موثر درحال حاضر برای اکثرموارد بیماریهای بدخیمی که در مراحل اولیه به درمان مقاوم بوده‌اند و یا پس از درمان عود کرده و به سایر ارگانها انتشار یافته‌اند، بیماران با توموری با منشا ناشناخته یا نادر و در مواردی که مشکلات ژنتیکی وراثتی در بیمار وجود داشته باشد تجویز می‌شود.

دکتر بهنود تاکید می‌کند: در حالی که این سه موفقیت بزرگ در حال انجام هستند باید بدانیم ما فقط در آغاز کار هستیم و پیچیدگی سیستم ایمنی بدن احتیاج به درک بیشتری دارد. از این‌رو با چالش های بسیار زیادی روبه‌رو هستیم. در میان این چالش‌ها ویروس کرونا برای بیماران سرطانی مانند سایر گروه‌های پرخطر مشکلات زیادی را به وجود آورده است.حال پرسش اینجاست برای این بیماران چه باید کرد؟

این محقق و پژوهشگر در این زمینه می‌گوید: افراد زیرمجموعه‌ی گروه‌های پرخطر مانند بیماران سرطانی، دیابتی، قلبی- عروقی، ریوی و … نیاز به شرایط ویژه برای مراقبت، نگهداری و کنترل بیماری دارند.

ما باید مطمین شویم که در این دوره‌ی خاص پاندمی مراحل تشخیص، درمان و مراقبت‌های ویژه‌ی بیماران به درستی صورت می‌گیرد و تحت تاثیر شرایط موجود متوقف نمی‌شوند. به طور مثال بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بهتر است بخش ویژه‌ای را برای این بیماران در نظر بگیرند و یا شرایطی مهیا شود که نیاز به حضور بیماران در مراکز درمانی به حداقل برسد.

در صورت امکان به جای تزریق‌های وریدی شیمی‌درمانی مصرف دارویی جایگزین شود تا میزان عفونت چه ویروسی چه باکتریایی را به حداقل برسانیم.

اگر رادیوتراپی بیماران قابل تعویق است بهتر به عقب بیفتد و در غیر این صورت با دفعات کمتر انجام شود. مشاوره های روانکاوی، تغدیه و ورزش برای بیماران سرطانی فراهم شود. جراحی‌ها بر اساس ایمنی و سلامت فرد در اولیت قرار گیرد.

دکتر بهنود به محدودیت‌هایی که در سالهای اخیر برای درمان بیماران به شیوه‌ی فرد- محور و ایمونوتراپی وجود دارد اشاره می‌کند. وی همچنین به هزینه‌های گزاف غربالگری، عدم آگاهی مردم به این شیوه‌ی درمان، عدم دسترسی به داروها در صورت تایید دارو به علت تحریم‌ها، عدم تجهیزات کافی، نبود پوشش‌های بیمه درمانی لازم،عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی، عدم دسترسی به آزمایش‌های بالینی عدم ارتباط صحیح بین سازمان‌های تحقیقاتی جهان و …اشاره می‌کند و می‌افزاید به تمام این مشکلات عدم پروازها و ناتوانی در ارسال نمونه‌های بیماران و از دست رفتن فرصت طلایی درمان را اضافه کنید.
به گفته دکتر بهنود هدف تمام گروه‌های پزشکی افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی بیماران است و امید است وزارت بهداشت با توجه به طولانی شدن پاندمی برنامه‌ی جایگزینی داشته باشد.

یلدا راه‌نجات

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید