امکان تغییر نام افراد بدون مراجعه به محاکم قضایی

    کد خبر :132541

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: امکان تعییر نام در ثبت‌ احوال بدون مراجعه به محاکم قضایی فراهم شده است و دیوان عدالت اداری نیز هفته گذشته صحت آن را تأیید کرده است.

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مراحل تغییر نام افراد در شناسنامه گفت: اسامی مذهبی قابل تغییر نیست و افرادی که اسامی غیر مذهبی و غیرمتعارف دارند، می‌توانند با مراجعه به سازمان ثبت احوال درخواست خود را اعلام و نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند و دیگر نیازی به مراجعه به محاکم قضایی نیست.

وی اضافه کرد: امکان تغییر نام مدتی است که در ثبت احوال امکان پذیر شده است و دیوان عدالت نیز هفته گذشته صحت آن را تایید کرده است. یعنی افراد واجد شرایط با مراجعه به ثبت احوال می توانند مراحل تغییر نام را طی کنند.

به گزارش ایسنا، افراد 18 سال به بالا و افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال وسرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور، با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام نمایند . همچنین برای تغییر نام، کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند و تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه ) و طرح در هیات حل اختلاف اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید