اما و اگرها سر راه عربستان برای حمله به حزب الله

  • سیاسی
  • جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۴۴
    کد خبر :143867

با وجود تهدیدهای مداوم عربستان علیه حزب الله لبنان، در پرونده سعودی فقط جنگ با کشور فقیر یمن ثبت شده است که آن هم پس از سه سال به تهدیدی علیه خود عربستان تبدیل شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، با وجود تهدیدهای مداوم عربستان علیه حزب الله لبنان، در پرونده عربستان در دهه های اخیر هیچ جنگی ثبت نشده جز جنگ با کشور فقیر یمن که در آن نیز با گذشت سه سال نه تنها از تحقق اهداف خود ناتوان مانده بلکه موشک های انصار الله تا فرودگاه ریاض را در تیررس گرفته اند.

این در حالی است که عربستان در پی جنگ سیاسی علیه لبنان که تا استعفای سعد حریری نخست وزیر این کشور و اعلام آن از ریاض پیش رفت، اکنون لبنان را به تهدید نظامی وعده می دهد حال آنکه یک سوال اصلی در این خصوص مطرح است و آن اینکه آیا عربستان می تواند به حزب الله حمله کند؟

عربستان با وجود زرادخانه تسلیحاتی قادر به دفاع از خود نیست

بسیاری از کارشناسان مسائل امنیتی و نظامی منطقه خاورمیانه در پاسخ به این سوال یادآور شدند،عربستان از نظر خرید تسلیحات نظامی جز ده کشور اول دنیا است با این حال برای دفاع از خود توافقنامه های متعددی را با کشورهای مختلف به ویژه آمریکا امضا کرده است زیرا با وجود منابع نظامی و تسلیحاتی قادر به دفاع از خود نیست.

تنها تجربه جنگی عربستان درچند دهه اخیر همان عملیات موسوم به «توفان قاطعیت» است که در آن یمن به عنوان کشوری فقیر که با مشکلات اجتماعی و امنیتی دست به گریبان است، هدف قرار گرفت اما با گذشت سه سال جنگ و تحریم اکنون موشک های بالستیک که فرودگاه خالد را هدف قرار دادند، به تهدیدی برای ریاض تبدیل شده است و نیروهای انصار الله نیز در مناطق مرزی جنوب عربستان رفت و آمد می کنند.

به عقیده کارشناسان، عربستان نیروی هوایی قوی ای در اختیار دارد اما فاقد تجربه است و یمن گواه خوبی در این خصوص است زیرا جنگنده های سعودی اهداف غیرنظامی را بیش از نظامی هدف قرار داده و با این کار جان هزاران یمنی را گرفته اند تا جایی که اکنون سازمان ملل موضوع جنایت جنگی عربستان در یمن را پیش کشیده است.

حمله به لبنان برای عربستان محال است

جنگنده های اف 15 و تورنادو سعودی می توانند به عمق خاک لبنان نفوذ کرده و اهداف مورد نظر را بمباران کرده و با سوخت گیری به عربستان بازگردند اما این اقدام نه تنها موانع زیادی دارد بلکه محال است زیرا اهداف نظامی حزب الله از جمله پایگاههای نظامی آن مشخص نیست که بتوان آن را هدف قرار داد و بار دیگر سناریوی یمن در حمله به غیرنظامیان در لبنان تکرار می شود.

امکان نابودی نیروهای حزب الله وجود ندارد

اگر مواضع نظامی حزب الله مشخص بود، بی شک اسرائیل و آمریکا مدت ها قبل آن را هدف قرار داده بودند بنابراین می توان گفت که حزب الله وضعیت استثنایی دارد زیرا دارای ارتش غیرمتمرکز و پنهانی است که فقط با نابودی کامل لبنان، امکان نابودی آن وجود دارد.

گذرگاه هوایی به روی جنگنده های سعودی مسدود است

علاوه بر این جنگده های سعودی برای حمله به مواضع حزب الله باید از حریم هوایی سوریه و فلسطین اشغالی عبور کنند حال آنکه اسرائیل هرگز اجازه عبور جنگنده های سعودی را نخواهد داد زیران این اقدام به معنی اعلام جنگ اسرائیل علیه حزب الله خواهد بود.

جنگنده های سعودی بر فراز حریم هوایی سوریه سرنگون خواهند شد

نیروی هوایی سوریه نیز با پشتیبانی روسیه به جنگنده های سعودی اجازه نمی دهند از حریم هوایی کشورشان عبور کرده و وارد لبنان شوند و هر جنگده سعودی که حریم هوایی سوریه را نقض کند سرنگون خواهد شد.

عربستان نه ناوگان دریایی دارد نه یگان ویژه

نکته دیگر اینکه عربستان ناوگان دریایی نظامی در اختیار ندارد که وارد آبهای لبنان شده و علیه حزب الله وارد عمل شود، زیرا نیروی دریایی اسرائیل که پس از جنگ 2006 هدف حمله موشکی قرار گرفت، از آب های منطقه ای لبنان فاصله گرفت.

علاوه بر این عربستان فاقد یگان های ویژه شبیه نیروهای ویژه آمریکایی است تا بتواند در لبنان دست به عملیات تخریبی زده و مواضع حزب الله را هدف حمله قرار دهد، حال آنکه نیروهای ویژه اسرائیل نیز با وجود نزدیک بودن جغرافیایی به لبنان و برخورداری از یگان های جاسوسی قوی نتوانستند به خاک لبنان نفوذ کنند، بنابراین اگر عربستان نیروهای نظامی ویژه و آموزش دیده داشت بی شک از آنان در یمن استفاده می کرد.

با این توضیحات حتی اگر سناریو حمله عربستان به لبنان را که از نظر نظامی محال است، به عنوان یک فرضیه در نظر بگیریم، باید در نظر داشته باشیم که عربستان با این کار اهل تسنن لبنان را در موضع تاریخی سختی قرار خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید