بازتاب ایران

المانیتور: ظریف به کویت سفر کرد/ رویترز: گفتگوهای ایران و آمریکا در مکان نامشخص است/ نیوزویک: تجارت عامل صلح ایران و عربستان است/ اسپوتنیک: سپاه کشتی های آمریکا را رصد می کند

    کد خبر :806298

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل پایگاه خبری المانیتور، خبرگزاری رویترز، هفته نامه نیوزویک و خبرگزاری اسپوتنیک تأکید بر موضوعاتی چون ظریف به کویت سفر کرد، گفتگوهای ایران و آمریکا در مکان نامشخص است، تجارت عامل صلح ایران و عربستان است، سپاه کشتی های آمریکا را رصد می کند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

المانیتور: ظریف به کویت سفر کرد

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفرهای منطقه ای خود به کویت سفر کرده است.

پایگاه خبری المانیتور درباره این سفر نوشت: دیپلمات ارشد ایران روز گذشته به دیدار رهبران کویت رفت.

این طور ادامه می دهد که محمدجواد ظریف با شیخ صباح الخالد الصباح نخست وزیر و شیخ احمد ناصر آل محمد محمد الصباح وزیرامورخارجه کویت دیدار کرد.

گزارش ها حاکی از آن است در این دیدارها علاوه بر گفتگو درباره تقویت روابط دو جانبه درمورد سوریه، یمن و لیبی گفتگو شده است.

در ادامه به سایر سفرهای دکتر ظریف در منطقه اشاره شده است، همچنین این پایگاه خبری مدعی شده است ایران در یمن از حوثی ها حمایت می کند. در سوریه ایران از بشار اسد در برابر شورشیان حمایت می کند و کویت تمایل به برقراری رابطه با سوریه ندارد و در مورد لیبی هیچ از دو کشور مستقیم درگیر موضوع نیستند.

ظریف

در پایان به نقش میانجیگری کویت در شورای همکاری خلیج فارس پرداخته است که به عنوان نمونه از میانجیگری در مسئله روابط قطر و کشورهای امارات، عربستان سعودی، مصر و بحرین نام برده است.

رویترز: گفتگوهای ایران و آمریکا در مکان نامشخص است

گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا که در وین برقرار است برای رسیدن به توافق برای بازگشت به توافق هسته ای دارای ابهامات فراوانی است. هنوز شیوه بازگشت طرفین مشخص نشده است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: گفتگوهای غیرمستقیم درباره توافق هسته ای ایران در مکان نامشخص است، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت مذاکرات غیرمستقیم دو کشور در مورد بازگشت به توافق هسته ای 2015 در مکان نامشخصی است.

در ادامه آمده است: این هفته که دور سوم مذاکرات بوده است نمایندگانی از انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا بین هیئت های ایرانی و آمریکایی رفت و آمد داشتند.

همچنین افزوده شده است: سالیوان گفت: من قصد ندارم در این مرحله محتوای مذاکرات را آ کنم، زیرا آن ها در مکان نامشخصی هستند، ما تمایل همه طرف ها برای گفتگوی جدی درباره تخفیف در تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای را دیده ایم از جمله طرف ایرانی.

مذاکرات هسته ای

در پایان این خبرگزاری به نقل از سالیوان افزوده است: ایران به صورت جدی برای گفتگو بر سر جزئیات آمده است و اختلافات در تخفیف در تحریم ها، گام های ایران برای از سرگیری تعهدات و توالی اقدامات است.

نیوزویک: تجارت عامل صلح ایران و عربستان است

اخباری از دیدارد مقامات ایران و عربستان سعودی با میانجیگری عراق منتشر شده است، همچنین ولیعهد سعودی با لحن متفاوتی از تمایل به برقراری رابطه خوب با ایران سخن گفت و طرف ایرانی نیز از این صحبت ها استقبال کرد.

هفته نامه نیوزویک در این باره نوشت: امتیازات تجاری بین عربستان و ایران می تواند منجر به صلح شود.

در ادامه به صحبت های محمد بن سلمان اشاره شده است که خواستار روابط خوب با ایران شده است و فصل جدیدی در روابط دو کشور را خواهان است و مدعی شده این تغییر می تواند به عنوان محرکی برای رونق و رشد منطقه دیده شود.

همچنین افزوده است: این تغییر لحن سعودی در حالی اتفاق افتاده است که این کشور سال ها ایران را به عنوان پسر بد منطقه معرفی کرده است و هیچ ارتباطی بین دو کشور وجود نداشته است.

ایران و عربستان

در پایان این هفته نامه به این موضوع پرداخته است که اگرچه غربی ها از خلیج عربی و خلیج فارس سخن می گویند اما ایرانیان و همسایگان عرب آن ها در شبه جزیره عربی همواره در کنار هم زندگی کرده و مراوداتی مانند ازدواج، تجارت و همکاری را تجربه کرده اند.

اسپوتنیک: سپاه کشتی های آمریکا را رصد می کند

صحبت های فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره رصد شناورهای ایالات متحده در خلیج فارس در رسانه های مختلف بازتاب داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک از جمله رسانه هایی است که به این موضوع پرداخته است و نوشت: تنش های جدید در خلیج فارس درحالی رخ می دهد که کشتی های آمریکایی و ایرانی بارها در آب های منطقه ای در تماس نزدیک بوده اند.

همچنین افزوده است: این تنش ها درحالی رخ میدهد که گفتگوهای مداوم در وین برای برقراری مجدد توافق هسته ای در جریان است.

در ادامه به صحبت های تنگسیری درباره نظارت و کنترل ایران بر شناورهایی که از تنگه هرمز عبور می کنند و وارد خلیج فارس می شوند پرداخته است، وی ایران را یک عامل تاثیرگذار بر امنیت خلیج فارس و ترانزیت در این منطقه دانسته است.

آمریکا در خلیج فارس

در پایان این خبرگزاری آورده است که آمریکا در زمانی ایران را متهم کرد، قایق های ایرانی به مدت سه ساعت باعث مزاحمت برای کشتی های آمریکایی شده اند که در وین تلاش برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا در جریان بود.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید