بازتاب ایران

المانیتور: ایران و روسیه جایگزین کانال سوئز را تبلیغ می کنند/ میدل‌ایست‌مانیتور: حمله به راکتور دیمونا پیامی برای اسرائیل بود/ تایمز اسرائیل: بایدن چگونه برجام را تغییر می دهد

    کد خبر :804568

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل پایگاه خبری المانیتور، پایگاه خبری میدل‌ایست‌مانیتور و روزنامه تایمز اسرائیل تأکید بر موضوعاتی چون ایران و روسیه جایگزین کانال سوئز را تبلیغ می کنند، حمله به راکتور دیمونا پیامی برای اسرائیل بود، بایدن چگونه برجام را تغییر می دهد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

المانیتور: ایران و روسیه جایگزین کانال سوئز را تبلیغ می کنند

کریدور شمال جنوب که از سواحل جنوبی ایران به مرزهای شمالی متصل می شود به عنوان جایگزین کانال سوئز مطرح است.

پایگاه خبری المانیتور در این باره نوشت: روسیه و ایران پس از آنکه ماه گذشته یک کشتی کانتینری در کانال سوئز باعث توقف تردد شد، به تلیغ از کریدور شمال-جنوب به عنوان جایگزین کانال سوئز روی آوردند.

در ادامه به نقل از وزیرامور خارجه روسیه آمده است: در تهران بحث هایی برای تقویت همکاری بین دو کشور ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال-جنوب شده است. به ویژه اکنون که نشان داده شد با بسته شدن کانال سوئز در حمل و نقل بین المللی آسیب ایجاد می شود، باید به فکر مسیر جایگزین برای آن بود.

ایران و روسیه

در پایان این پایگاه خبری اشاره می کند کریدور شمال-جنوب که یک مسیر حمل و نقل ریلی و کشتی است، در سال 2002 مطرح شده است و مورد حمایت ایران، روسیه و هند است، روسیه و ایران درباره حفر کانال از سواحل جنوبی ایران به دریای خزر نیز بحث هایی داشته اند، اما با این اوصاف این کریدور هنوز در مراحل اولیه است.

میدل‌ایست‌مانیتور: حمله به راکتور دیمونا پیامی برای اسرائیل بود

برخورد موشک به نزدیکی راکتور هسته ای دیمونا از جمله حوادث مهم هفته گذشته بود که رسانه های زیادی به آن پرداختند و روایت های مختلفی از آن منتشر شده است.

از جمله این رسانه ها می توان به پایگاه خبری میدل‌ایست‌مانیتور اشاره کرد که در این باره نوشت: ایران حمله موشکی به نزدیکی راکتور هسته ای دیمونا را پیامی برای اسرائیل قلمداد کرد.

در ادامه آمده است: ایران می گوید اسرائیل باید بداند که مناطق حساس آن قابل دسترسی است.

این پایگاه خبری اشاره می کند که روایت اسرائیلی درباره موشکی که در نزدیکی راکتور هسته ای دیمونا سقوط کرده است دارای روزنه های واضحی است.

همچنین از مقامات ایرانی نقل شده است که موشک می توانست به راکتور دیمونا اصابت کند اما نیازی به ایجاد فاجعه نبود.

اسرائیل

در پایان این رسانه افزوده است: طرف اسرائیلی حمله موشکی را این طور توصیف می کند که یک موشک ضدهوایی که از سوی پدافند هوایی سوریه به سمت یک جت اسرائیلی شلیک شده است در جنوب اسرائیل منفجر شده و باعث به صدا در آمد آژیر هشدار شده است.

تایمز اسرائیل: بایدن چگونه برجام را تغییر می دهد

مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و اخبار امیدوار کننده ای که از آن به گوش می رسد باعث شده است رسانه های زیادی از نگرانی های پیرامون بازگشت بایدن به برجام بنویسند.

روزنامه تایمز اسرائیل از جمله این رسانه ها است، که درباره نگرانی های اسرائیل از بازگشت بایدن به برجام نوشت: بایدن از بازگشت به توافق هسته ای می گوید اما هنوز مشخص نکرده است چه چیزی را تغییر خواهد داد تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای دور کند.

در ادامه آمده است: طرفداران اسرائیل در کنگره و در میان تصمیم گیران در ایالات متحده تلاش می کنند تا توافق با ایران تاثیرات مثبتی بر تحولات خاورمیانه و مسئله هسته ای ایران داشته باشد، اما اجماع نظر درباره روش انجام این کار وجود ندارد.

مذاکرات هسته ای

در پایان این روزنامه به نقل از یک کارمند دولت بایدن می گوید: ایالات متحده باید کشورهای دیگر را متقاعد کند، نیاز است سازمان ملل را بخرد، اروپا، روسیه، اندونزی، کره جنوبی، هند، ژاپن و چین را مجاب کند که کلانتر جدید به شهر برگشته است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید