اقدامات سازمان نوسازی برای سال تحصیلی و مناطق سیل‌زده

    کد خبر :619360

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در مناطق سیل‌زده جایی نیست که سیل مدرسه‌ای را کامل خراب کرده باشد و جایش مدرسه‌ای را کلنگ نزده باشیم و پیشرفت فیزیکی نداشته باشد.

 

مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ، در خصوص کم و کیف نوسازی و تجهیز مدارس کشور با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: از زمان حضورم در سازمان نوسازی فکر می کنم در حوزه اعتبارات کارهای خوبی صورت گرفته است و مهمترین اتفاقی که رخ داد این بود که از سال ۹۶ تا امروز ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک دولت برای پروژه های مشارکتی با خیرین تحقق پیدا کرد و همین باعث شد اعتماد خیرین جلب شود و مشارکت را بالاتر ببرند.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور بیش از ۱۵۰۰ ملیلیارد تومان خیرین تعهد کردند که مدرسه بسازند و این به دلیل این است که ما از این سو به تعهدات خودمان عمل کردیم و دیگر هیچ پروژه نیمه تمام خیرساز که راکد رها شده باشد نداریم و در واقع خیرین دلخوری از این بابت ندارند.

 

کلاس های خشتی و گلی سیستان و بلوچستان تا آبان جمع می شود

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه بیان کرد: برای سال ۹۸ علاوه بر فعال‌تر کردن پتانسیل خیرین یکی از برنامه های ما این بود که کلاس های درسی خشتی و گلی را از کشور جمع کنیم که از این نوع مدارس هزار کلاس در کشور مانده بود که بازخورد بسیار بدی داشت. علیرغم اینکه در دوره های مختلف برای جمع آوری آن هدف گذاری هم شده بود اما این امر محقق نشده بود تا امسال. تنها در استان سیستان و بلوچستان این پروژه با دو ماه تاخیر صورت گرفت که تا آبان ماه کار در آنجا هم تکمیل می شود.

افزایش سهم نوسازی از عوارض گاز از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد

 

وی ادامه داد: از همه اینها مهمتر بحث ایمنی بچه ها و سیستم گرمایشی و سرمایشی کلاس های درس بود که حتی ما مدارسی داشتیم که تا مدرسه علمک گاز رفته بود اما هنوز از بخاری نفتی استفاده می شد و احتمال آتش سوزی وجود داشت و غیر از آن بچه ها مجبور بودند با بوی نفت درس بخوانند. این موارد یعنی مدارس با بخاری نفتی هم جمع شد و سامانی گرفت. سهم ما از عوارض گاز هم از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این منظور ابلاغ کردیم تا کار کامل به سرانجام برسد.

 

رخشانی مهر با بیان اینکه اوایل هفته ۸۰ میلیارد تومان به حساب این سازمان برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس آمده است، گفت: من فکر می کنم در این بازه زمانی دو ساله که در سازمان بوده ام ما چند بحران را پشت سر گذاشتیم. هم زلزله کرمانشاه را داشتیم که متاسفانه آسیب مدارس بالا و نگران کننده بود چون مدارس شهری با زیربنای بالا در آن زلزله آسیب دیده بودند و اعتبار بالایی برای ساخت و ساز می خواستیم. شنبه گذشته پرونده نوسازی مدارس کرمانشاه بسته شد و دیگر در این استان بحران مدرسه نداریم؛ خصوصا در مناطق زلزله زده.

 

مدارس نیازمند به تعمیر در استان های سیل زده نداریم

 

وی اظهار کرد: بعد از آن ما حادثه سیل را داشتیم که سه استان گلستان، خوزستان و لرستان را درگیر کرد. فردا ۵ شنبه راهی خوزستان هستیم و می توانم بگویم دیگر مدرسه ای در خوزستان نداریم که نیاز به تعمیرات داشته باشد. در واقع ما تمام مدارس تعمیراتی کارش را به سرانجام رساندیم و تاکید مقام معظم رهبری نیز این بود که در این مناطق مدارسی که نیاز به تعمیر دارد را به سرعت انجام دهیم. الان در سه استان مدارسی که نیاز به تعمیر داشته کارهایش انجام شده است.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: ما هیچ مدرسه ای در مناطق سیل زده که در حال ساخت است را نداریم که پیشرفت فیزیکی نداشته باشد و جایی نیست که سیل مدرسه ای را کامل خراب کرده باشد و جایش مدرسه ای را کلنگ نزده باشیم. تنها در استان لرستان به خاطر اینکه میزان خرابی ها در روستاها بیشتر بود و در مسیر سیلاب بودند و استانداری تصمیم گرفت که برخی روستاها را جا به جا کند، روند تحویل گرفتن زمین برای ساخت مدرسه زمان برد. اما امروز ۱۰ مهرماه هیچ دانش آموزی در استان لرستان نیست که بدون کلاس باشد. نمونه اش مدرسه ۱۲ کلاسه ای بود که ما ظرف ۴۵ روز در پلدختر ساختیم تا دانش آموز بدون مدرسه نداشته باشیم و فردا آن را افتتاح می کنیم.

 

عمر مفید تجهیزات در برخی مدارس پایین تر از استاندارد است

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از دانش آموزان و معلمان خصوصا در روستاها و مناطق محروم از امکانات مدارس گلایه دارند و حتی در فضای مجازی عکس ها و فیلم هایی منتشر می شود که مدرسه ای در روستا میز و نیمکت ندارد، در این باره چه اقداماتی انجام داده اید، گفت: سال مالی قبل ۴۰۰ میلیارد تومان تجهیزات برای مدارس خریداری کردیم که میز و صندلی و کامپیوتر و… بود و بین استان ها توزیع کردیم. اما موضوع اصلی بحث نگهداری تجهیزات است. ما تجهیزات را تحویل ادارات آموزش و پرورش و مدارس می دهیم ولی خوب نگهداری نمی شوند. مثلا میز و نیمکتی که قرار است ۵ سال یا ۱۰ سال عمر مفید داشته باشد، زود خراب می شود و عمر مفیدش را ندارد. یا به طور مثال تخته روی نیمکت خراب می شود و به جای تعویض آن تخته کل میز و نیمکت را دور می اندازند.

 

سازمان نوسازی وظیفه ای در قبال تجهیزات جایگزین ندارد

 

به گزارش مهر،رخشانی مهر اضافه کرد: سازمان نوسازی مدارس وظیفه ای در قبال تهیه تجهیزات جایگزین ندارد. ما باید مدرسه بسازیم و تجهیز شده تحویل دهیم. تجهیزات جایگزین را باید ادارات آموزش و پرورش از پولی که از استانداری ها می گیرند، تهیه کنند. در واقع از منابع استانی باید برایش هزینه شود. با این حال ما جاهایی که احساس کردیم در بودجه مشکلاتی هست کمک کردیم و خودمان را کنار نکشیدیم. اما اگر ما مدام بخواهیم سراغ تجهیزات جایگزین برویم وضعیت نگهداری از این هم بیشتر افت می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید